Het moet een van de grootste mobiele platformen voor lezen en schrijven ter wereld worden. Begin juni is de soft launch van het Nederlandse Sweek, in oktober de big launch en aan het eind van het jaar moet de app minimaal 50.000 keer zijn gedownload.
Dat vertelt Peter Paul van Bekkum van Mybestseller, het bedrijf achter Sweek. ‘Mobiel lezen en schrijven heeft de toekomst. Kijk naar de 15-jarige Sara Zonneveldt, wier verhalen op Wattpad meer dan een miljoen keer is gelezen en die nu een boek heeft gepubliceerd bij Unieboek|Het Spectrum. Dromen verscheen vorige maand. En zo zijn er wereldwijd honderden voorbeelden. De nieuwe rocksterren van het schrijven komen voort uit mobiel. De smartphone-generatie gaat niet naar de boekhandel, die leest op zijn telefoon. Daar liggen grote kansen.’
Platforms als Wattpad en Medium bewijzen deze stelling, vindt Van Bekkum. Of Sweek daarnaast een plek kan veroveren zal moeten blijken. ‘Het is in ieder geval de heilige overtuiging. Er zal plaats zijn voor meerdere grote partijen. Bij webshops bijvoorbeeld heb je naast Amazon ook Rakuten, Alibaba en lokaal een Bol.com. Ieder platform heeft een andere insteek. Medium is bijvoorbeeld nieuwsgerelateerd. Wij richten ons puur op lezen en schrijven.’
Van Bekkum gelooft dat op termijn miljoenen mensen om diverse redenen de app zullen downloaden: ‘Mensen houden van lezen en schrijven. De smartphone heeft zich ontwikkeld tot ieders beste vriend. Iedereen heeft hem 24 uur per dag, zeven dagen in de week bij zich en is er voortdurend mee bezig. Sweek is laagdrempelig: je hoeft niet meteen een heel boek te schrijven. En Sweek biedt een excellente lees- en schrijfervaring en verbindt lezers en schrijvers met elkaar. Lezen wordt sociaal.’
Mybestseller heeft dan ook veel geld en energie in de ontwikkeling van Sweek gestopt om het wereldwijde succes mogelijk te maken. De afgelopen negen maanden hebben gemiddeld tien medewerkers in Rotterdam en Oradea (Roemenië) aan het platform gewerkt. In eerste instantie lag de focus op de ontwikkeling van de app, sinds anderhalve maand wordt ook hard gewerkt aan de voorbereiding van de lancering. Het Sweek-team, aangestuurd door co-founders Sabine van der Plas en Veronika Kartovenko, telt inmiddels veertien man, afkomstig uit verschillende landen.
‘Een exacte datum voor de lancering hebben we nog niet, we mikken op eind mei/begin juni. Dat hangt van de laatste testen af,’ zeg Van Bekkum. ‘We beginnen in ieder geval met de volledige Android-app, waarop je kunt lezen en publiceren, en de webapplicatie (voor publiceren). In de iOS-app wordt het wellicht eerst alleen mogelijk om te lezen. We beginnen met de grootste Europese talen: Frans, Duits, Engels, Spaans, Pools, Russisch, Italiaans, Portugees, Roemeens, Turks en Nederlands. In oktober gaan we wereldwijd.’
Bij de lancering gaan talloze samenwerkingen van start met bloggers, auteurs en online leescommunities. Tegelijk start in alle talen een grote sociale media-campagne en worden er in samenwerking met diverse media schrijfwedstrijden en prijsvragen uitgeschreven. Van Bekkum: ‘We zitten nog midden in het proces. Elke dag komen er nieuwe afspraken bij. Daar gaan we de komende jaren onverminderd mee door. Het is ook voor ons een leertraject.’
Sweek is niet alleen bedoeld voor amateurschrijvers. Sweek werkt daarom ook samen met uitgeverijen. Hun auteurs kunnen werk op het platform publiceren – korte verhalen, oud werk, blogposts of sequels – en zo een fanbase opbouwen, waarmee ze direct communiceren. Volgers krijgen bij ieder gepubliceerd verhaal of hoofdstuk meteen een notificatie. ‘Sweek is dan een marketinginstrument, waarbij auteurs bijvoorbeeld nieuwe e-boeken met kortingen kunnen aanbieden via een directe kooplink. Maar er zijn voor uitgevers ook advertentiemogelijkheden, op termijn big data reports en de exclusieve mogelijkheid nieuwe auteurs te ontdekken.’
Sweek is in gesprek met uitgeverijen in alle taalgebieden – in eerste instantie met de grootste uitgeverijen ter wereld. ‘Daar rollen zeker twee samenwerkingen uit voort. Ook in Nederland hebben uitgeverijen toegezegd,’ zegt Van Bekkum. ‘Ik kan nog geen namen noemen. In het begin zal de samenwerking wel bescheiden zijn. Logisch: uitgeverijen moeten ook ontdekken hoe het werkt en wat het voor hen betekent. Omdat we natuurlijk vanaf nul beginnen, kunnen ze in het begin kosteloos adverteren.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 mei)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten