De Nederlandse
Boekenbon BV begint in juli een pilot voor een landelijke klantenkaart. De
kaart wordt volgende week op de ALV van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb)
gepresenteerd.
De landelijke klantenkaart is bedoeld om de relatie tussen
boekverkoper en klant te versterken, legt directeur Michael van Everdingen van
de Nederlandse Boekenbon BV uit. 'De boekverkoper is gegroeid in zijn rol als
sociaal-culturele verbinder. Hij maakt van zijn winkel steeds meer een omgeving
waar iedereen de kans krijgt om te lezen door er boeken uit te zoeken die
aansluiten bij zijn interesse, leesniveau et cetera. Hij is klant– en
dienstgerichter geworden: met horeca, culturele evenementen en meer. Er is nu
een instrument nodig die de rol als verbinder versterkt.'
De landelijke klantenkaart komt in meerdere varianten: een
plastic kaart, website en een app. De klant kiest zelf zijn favoriete
boekhandel, waarna hij – in de app – de look and feel van deze winkel krijgt,
daar ook het nieuws en de agenda van deze winkel ziet plus alles wat de
boekhandel relevant vindt, zoals inspiratiepagina's en meer. De boekverkoper
kan via de app ook rechtstreeks communiceren met individuele klanten en
klantgroepen. Daarnaast bieden kaart en app mogelijkheden om een tegoed op te
bouwen dat de klant in zijn favoriete winkel kan besteden – óf een andere
deelnemende boekhandel als hij daar toevallig is.
Van Everdingen: 'De kaart is ook een middel om te sparen.
Met de aankoop van non-books, want met boeken mag dat niet, of via derde
partijen. Namens de boekhandel kunnen er met een andere partijen worden
afgesproken dat de klant een kortingsbedrag op de kaart krijgt gestort bij
aankoop van een product. In de volgende versie (in 2017) is er ook een
zilvervloot-mogelijkheid: opa en oma kunnen een bedrag op de kaart van hun
kleinkind zetten. Tegelijk is het een modernisering van de Boekenbon. Via de
app kun je boekenbonnen uploaden, je saldo bekijken, krijg je een reminder als
je een boek koopt et cetera, maar ook boekenbonnen geven. Dat is ook voor 2017.
'
Dat de pilot met de landelijke klantenkaart in juli begint,
is niet toevallig. Per 1 juli biedt de wet op de vaste boekenprijs de
mogelijkheid om een combinatieprijs te voeren voor gezamenlijke verkoop van
papieren boek en e-boek. Dat is de eerste functionaliteit die op de kaart wordt
gezet. 'Met ondersteuning van CB en LeesID is dat helemaal geïntegreerd',
vertelt Van Everdingen. 'Uitgevers weten dan zeker dat een klant het papieren
én het digitale boek heeft – en dat de klant niet alleen het laaggeprijsde
digitale boek meeneemt. Uiteraard is de voorwaarde wel dat uitgevers producten
met combinatieprijzen aanbieden.’
De pilot begint met tien tot vijftien boekverkopers. Daarna
wordt het aantal functionaliteiten geleidelijk uitgebreid en die zo nodig, aan
de hand van de eerste gebruikservaringen, verbeterd. Vervolgens wordt de kaart
in oktober landelijk gelanceerd. Hoewel de landelijke klantenkaart is
ontwikkeld tegen de achtergrond van een dalende omzet van de Boekenbon, zoals
Van Everdingen al had gezegd bij de aankondiging van de kaart, komt hij
nadrukkelijk niet in de plaats van de Boekenbon.
De Nederlandse Boekenbon BV blijft dan ook werken aan het
vitaal houden van de boekenbon om haar missie – het ondersteunen bij het
generen van omzet bij en traffic naar de boekhandel – te kunnen blijven voldoen
verzekert Van Everdingen. ‘De kaart is nu ook op internet inwisselbaar, de
eigen bedrijfsnaam staat erop, er zijn nieuwe verpakkingen beschikbaar, de
kaart is op 7000 verkooppunten te krijgen, Boekenbon BV faciliteert op verzoek
een eigen cadeaukaart voor boekwinkels, het verdienmodel is weer winstgevend.
Daarnaast richten we ons fors op de voor de boekhandel lucratieve zakelijke markt.’
Maar ‘realiteit blijft’, vervolgt Van Everdingen, ‘dat
ondanks de geluide noodklok vorig jaar op de ALV, de omzet in het
boekverkoperskanaal (in tegenstelling tot het zakelijke- en retailkanaal) hard
blijft dalen. In de eerste vier maanden van 2013 was de omzet 7,7 miljoen euro,
in dezelfde periode dit jaar 6 miljoen euro, Dat is een verlies van 22 procent.
Daarom is het goed dat we ook kijken waar nieuwe kansen liggen. Dat is de
landelijke klantenkaart.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 25 mei)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten