Ballon Media
lanceert dit najaar een nieuwe imprint: Klavertje Vier. Het is een
kinderboekenfonds voor upmarket titels gericht op kinderen van 0 tot 9 jaar.
Ballon Media heeft al twee fondsen voor kinderboeken. Ballon Kids
richt zich op scherp geprijsde kinderboeken voor de jongste kinderen, onder
Blloan Junior verschijnen fictietitels voor kinderen van 7 tot 10. 'Wij willen
nu ook andere, bijzondere boeken maken – zoals Mijn eerste voelboek van de Franse topillustrator Xavier Deneux –
met allemaal extra's, die we onmogelijk voor 4,99 euro op de markt kunnen
brengen', legt uitgever Alexis Dragonetti uit. 'Dat past niet bij het karakter
van de bestaande labels, dat we bovendien onlangs hebben aangescherpt. Daarom
komen we met een nieuw label.'
De naam Klavertje Vier is gekozen omdat die zo goed bij de slagzin
past: 'Bijzondere boeken brengen geluk'. De eerste van de tien titels uit de
najaarscatalogus verschijnen in september: Dierenhuisjes
(‘In het bos’ en ‘In de tuin’) van Pavla Hanáčková en Irene Gough en het doolhovenboek Volg
je mij van Fiona Byrne. Het aanbod is daarnaast heel divers. Wat het vooral
tot één fonds maakt, is dat alle boeken iets extra's hebben. Of zoals
Dragonetti het formuleert: dat ze allemaal 'toeters en bellen' hebben en mikken
op de interactie tussen (groot)ouder en kind.
Ballon Media steekt meer dan 100.000 euro in de marketingcampagne
om Klavertje Vier te lanceren. Het bedrijf gaat adverteren in algemene media
als De Standaard en Het Nieuwsblad en vakpers als Boekblad. Consumenten zullen Klavertje
Vier leren kennen via e-mail, Facebookadvertenties en informatie via de sociale
media. Het fonds wordt ondersteund met pos-materiaal als een draagtas, wobbler
en stapelstopper. Dragonetti: 'We geloven er echt in en dan moet je nu eenmaal
investeren in marketing.'
Het fonds bestaat vooralsnog uitsluitend uit vertaalde titels die
zijn aangekocht bij gerenommeerde buitenlandse uitgeverijen.
Op termijn moet Klavertje Vier steeds meer lokale uitgaven bevatten. 'We
geloven in gestage groei', zegt Dragonetti. 'We willen nu eerst zien of de
markt er daadwerkelijk is die we denken te zien. Met buitenlandse aankopen heb
je in één keer een fonds. Met eigen auteurs ga je juist eerder een langer
commitment aan. Dan is het logischer die stap voor stap in een goed draaiend
fonds onder te brengen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 14 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten