Marc
Barteling van Why I Love This Book start een videoplatform voor leesclubs:
Book&Club. Leesclubs kunnen met de discussievideo's de auteur letterlijk aan
tafel krijgen.
Book&Club start op 15 september, als de site live gaat met de
eerste video's rond En ik herinner me
Titus Broederland van Auke Hulst en Schuim
der Aarde van Roxane van Iperen. Barteling heeft per boek zeven video's van
ongeveer twee minuten gemaakt. Iedere video behandelt een apart thema en wordt
gevolgd door een vraag van de auteur om de discussie te openen. Leesclubs
kunnen hierbij kiezen uit een praktische, theoretische, filosofische of
persoonlijke vraag, om zo zelf het niveau van hun discussie te kiezen.
'Ik heb me in de loop der jaren nogal verdiept in leesclubs', legt
Barteling uit. 'Die bijeenkomsten kunnen uitgebreider en interessanter. Als je
vraagt wat leesclubs willen, blijkt hun grootste wens: dat de auteur erbij is.
Maar dat is praktisch of financieel lang niet altijd mogelijk. Dan zijn deze
filmpjes de een na beste oplossing. We hebben het concept getest en uitgewerkt
met Remmington van Bert Natter – daar
kwam onder andere het idee vandaan om per thema vier verschillende vragen te
bedenken. Dat bleek enorm aan te slaan.'
Book&Club kost leesclubs 9,95 euro per maand of 99,95 euro per
jaar. Ook zijn de video's per boek los te koop, maar de prijs daarvan moet
Barteling nog bepalen. Zijn leesclubs bereid dit te betalen? 'Dat zal moeten
blijken', zegt hij. 'Ik heb wel informeel rondgevraagd, maar het niet echt
onderzocht. Dat wordt dus nog spannend.' Op termijn lanceert Barteling ook
speciale abonnementen voor bibliotheken en scholen, waarbij hij voor de laatste
wil aanhaken bij de literatuurmethoden van educatieve uitgeverijen.
Barteling grijpt alle middelen aan om zijn nieuwe product in de
markt te zetten. Van free publicity in de pers tot Facebook-advertising. Van
een affiliate-programma voor boekenbloggers tot samenwerking met
leescluborganisaties – die hij overigens pas gaat benaderen als binnenkort de
video's met Hulst en Van Iperen helemaal af zijn. Barteling: 'Wellicht kunnen ook
uitgevers een rol spelen door bijvoorbeeld een kortingscode voor Book&Club
bij het boek stoppen. Als de koper daar gebruik van maakt, schaft de hele
leesclub het boek aan – en heeft de uitgever weer meer titels verkocht.'
Essentieel voor het succes van Book&Club zal de keuze van het
boek zijn. Barteling heeft daarom niet voor niets voor Hulst en Van Iperen
gekozen. En ik herinner me Titus
Broederland stond op de longlist van de Libris Literatuurprijs, Schuim der aarde was Hebbans
Leesclubboek van het Jaar 2016. 'We hebben een heleboel criteria opgesteld: een
boek moet zijn genomineerd, op lijsten van leescluborganisaties circuleren,
niet te dik zijn, beschikbaar zijn als e-boek. En het boek zelf moet genoeg
body hebben om zeven thema's uit te halen. We lezen het boek dus ook zelf.'
Barteling maakt voor Why I Love This Book gebruik van het openbare
platform Youtube. Nu voor Book&Club voor de video's moet worden betaald,
worden video's extern gehost – bij een nog nader te bepalen aanbieder – waarna
ze uitsluitend op het besloten deel van Bookenclub.nl worden embed. Leesclubs
kopen een login die voor een bepaalde periode geldig is, voor alle titels bij
een abonnement dan wel voor die ene losse titel. Voor de login gebruikt
Book&Club een aantal plugins van Woocommerce.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 28 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten