Dorine
Holman is erin gerold. Ze was actief in de literaire wereld als interviewer en
organisator van evenementen, kwam zo in contact met auteurs en die begonnen
steeds vaker te vragen wat ze ergens van vond of dat ze iets voor hen kon
regelen. ‘Ik werd echt geconsulteerd. Dat nam steeds grotere vormen aan. En
toen won Jaap Scholten in 2011 de Libris Geschiedenis Prijs voor Kameraad Baron. Ik belde voor hem boekhandels en bibliotheken om lezingen te
organiseren en besloot professioneel agent te worden.’
Inmiddels
heeft Holman twaalf auteurs in haar stal – onder hen Christine Otten, Frank
Krake en Frank Westerman. Ze werkt zeven dagen per week fulltime voor hen.
‘Niet door boeken bij uitgeverijen onder te brengen zoals de meeste agenten.
Dat is niet mijn expertise, al geef ik heus wel advies als mij vraagt wat ik
denk. Ik heb me gespecialiseerd in marketing en communicatie. Dat gaat
inmiddels veel verder dan wat ik destijds voor Jaap deed. Ik benader ook
festivals en bedrijven, zet samenwerkingen op, werk een mediastrategie uit.’
Holman
spreekt van een integrale aanpak. ‘De basis is de auteur en het boek. Wat wil
die? En wat heeft het boek nodig? Ik probeer dat zo breed mogelijk te zien. Het
boek heeft immers ook altijd een onderwerp waar je wat mee kunt. Ook de
optredens, media-aandacht en de sociale media moeten optimaal op elkaar
aansluiten. Als een auteur zelf niet op sociale media actief is, doe ik dat
voor hem. Een uitgeverij kan dat nooit zo intensief doen, maar ik stem mijn
activiteiten altijd af met de uitgeverij van mijn auteur.’
Zij wordt
hiervoor ‘in negen van de tien gevallen’ volledig betaald door de auteur. ‘Op
percentage-basis van hun inkomsten via optredens en andere dingen die ik voor
hen regel’, legt Holman uit. ‘Deze manier werkt het beste voor allebei. Een
auteur hoeft alleen te betalen als het hem wat oplevert, voor mij is de
uitdaging om méér te doen. Maar eigenlijk vind ik het logisch als de uitgeverij
mee betaalt. Zij profiteren er immers ook van als een auteur vaker optreedt en
meer aandacht in de media krijgt en dus meer boeken verkoopt.’
(Eerder verschenen in Boekblad Magazine 5, 2017)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten