De jeugdboekenauteur
Bjorn Van den Eynde (1984) verkocht op de Boekenbeurs in Antwerpen in de eerste week zo'n zeshonderd exemplaren van zijn laatste boek: Team Mortis 7 – De spiegelmoorden. Hij doet er dan ook veel moeite
voor. Hij is maar liefst 56 uur aanwezig, verdeeld over tien dagen, om te
signeren.
Bijna zeshonderd
exemplaren na acht dagen Boekenbeurs. Hoe kan dat?
'Het is het zevende deel van een serie young
adult-spionagethrillers. Ik timmer al jaren aan de weg, sinds het eerste deel
in 2012 verscheen, en ik zie elk jaar lezers terugkomen. En elk jaar komen er
een paar lezers bij die zijn gevallen voor de characters, die hen aan de reeks
doet kleven.'
Is het succes van
'Team Mortis' ook te danken aan de Boekenbeurs zelf?
'Dat denk ik wel. Toen mijn eerste boek uitkwam, was ik een
onbekende. Ik had tv-schrijfwerk gedaan, maar daar bouw je geen naam mee op bij
het grote publiek. Toch verkocht ik in 2012 al zo'n drie-, vierhonderd boeken.
Dat was echt een jumpstart, die ik te
danken heb aan het feit dat ik daar lijfelijk aanwezig was, praatjes maakte,
ideeën wisselden met lezers. In de boekhandel ligt een boek er als een dood
voorwerp. In het beste geval kan een cover een lezer nog triggeren, maar als je
nog geen bestsellerauteur bent ligt je boek ook niet op de tafel met
bestsellers. Op de Boekenbeurs bouw je daarentegen zelf een band met lezers op.
Met sociale media kan dat tegenwoordig ook, maar dat is niet hetzelfde als
wanneer je lezers je bij wijze van spreken kunnen aanraken.'
Een signeersessie in
een boekhandel heeft niet hetzelfde effect?
'Nee. Ik doe voorafgaand aan de Boekenbeurs altijd een paar
signeerdagen in Standaard Boekhandel. Dat was dit jaar eigenlijk pas echt
succesvol, toen er steeds enkele tientallen lezers speciaal voor mij langskwamen.
In het begin waren het er maar drie of vier – en dan weet ik dat er collega's
zijn die zelfs geen enkel boek verkopen tijdens een signeersessie. Een
boekhandel trekt in vergelijking een kleiner publiek. De Boekenbeurs bundelt
het publiek. Het is daar een groot circus waar tientallen auteurs zijn. Toch
blijf ik naar boekhandels gaan. Ik vind het belangrijk ook daar lezers te
ontmoeten. En de boekhandelaar is altijd blij dat je er bent.'
Is het ontbreken van
een Boekenbeurs ook de reden dat je in Nederland nog weinig naam hebt gemaakt?
'Voor een deel, ja. Naamsbekendheid is alles. Zonder kopen zeker
grote boekhandelsketens je werk niet in. De Boekenbeurs heeft me hier geholpen
naamsbekendheid op te bouwen. Ik heb wel een paar Nederlandse lezers, van wie
ik ook reacties krijg. Ik denk daarom dat er geen culturele verschillen zijn
die verhinderen dat mijn werk in Nederland kan aanslaan. Aan de andere kant: veel
thrillerauteurs zijn bij ons enorm populair met toch universele verhalen,
terwijl zij ook moeite hebben Nederland binnen te komen. We zullen zien. Met
Baeckens Books zinnen we op een manier om mijn boeken in Nederland opnieuw te
lanceren.'
Ben je dit jaar de meest signerende auteur?
'Dat zal niet veel schelen. Ik probeer zoals ieder jaar alle
weekenden en vakantiedagen te komen, zo mogelijk de hele dag. Alleen komende
donderdag en vrijdag sla ik over. Ik voel me ook verantwoordelijk voor mijn
lezers. Als zij naar de Boekenbeurs komen, hopen ze mij daar te zien. Dan kan
ik er niet een dag niet zijn.'
Hoe houd je dat vol?
'Als je er twee uur zit en je signeert maar een paar boeken,
is het plezier er snel af. Maar ik heb het geluk dat ik een vrij breed publiek
heb. En: een jeugdauteur ben. Het jeugdpubliek hecht meer waarde aan een
handtekening in hun boek. Ze zijn net iets enthousiaster. Als ik 's ochtends om
elf uur kom staat er al een kleine rij. Ik kan gelijk beginnen, neem voor
iedereen de tijd, doe het in een rustig tempo en als ik dan op mijn horloge
kijk, is het plots drie uur, half vier. Op drukke dagen zelfs vier uur, half
vijf.'
Wordt je daarbij goed
begeleid door je uitgeverij: Baeckens Books?
'Zeker. Ik kon destijds bij een aantal uitgeverijen terecht.
Ik koos voor Baeckens omdat het een familiebedrijf is: grootvader is
mede-eigenaar, vader en zoon werken er. Dat zorgt voor een amicale sfeer die je
ook op de stand tegenkomt. Daarbij zorgen ze altijd voor een gezellige, dorpse
drukte. Geronimo Stilton is er altijd, er zijn spelletjes.'
Wat vind je –
los van je eigen signeersessies – van de Boekenbeurs als evenement?
'Ik heb een grote liefdesverhouding met de Boekenbeurs. Het
is de enige plek waar je op een organische manier met je publiek in contact
kunt komen. Zeker als jeugdauteur. Wij komen niet op het nieuws, niet in de
krant, niet in cultuurmagazines. En standhouders doen enorm hun best om het
visueel aantrekkelijk te maken en met evenementen voor leven te zorgen. Ik vind
het altijd jammer als het voorbij is en ik weer een jaar moet wachten om mijn
lezerspubliek te begroeten. Als Nederland dan toch een eigen Boekenbeurs zou
beginnen, zou ik ten minste twee keer per jaar naar zo'n evenement kunnen gaan.
Dat zou nog beter zijn.'
De Boekenbeurs zou te
duur zijn, klagen juist schrijvers.
'Ik denk wel dat je een nog een breder publiek kunt trekken
– wat een heel belangrijk streven moet zijn – mocht je voor vijf euro naar
binnen kunnen. Nu is een gemiddeld gezin zo veertig, vijftig euro kwijt. Dat is
veel. Maar ik vind het te makkelijk om te schieten op toegangskaartjes van tien
euro. Ik ken de kostenstructuur van het evenement niet. Van de toiletten tot
het licht, ik begrijp dat het allemaal geld kost. Ik ga er maar van uit dat
tien euro een prijs is die met de kosten in verhouding staat.'
Wat vind je ervan dat
de Boekenbeurs voor het eerst tussendoor drie dagen dicht is: van maandag tot
en met woensdag?
'Ik vrees dat in deze dagen veel mensen voor een gesloten
deur staan. Het zit zó in de Vlaming ingebakken dat de Boekenbeurs van 1 tot en
met 11 november duurt – met een feestdag in het begin en een feestdag aan het
eind. Ook bij mij, van toen ik als kind naar de Boekenbeurs ging. Op een
gegeven moment ging de beurs al in oktober open, maar nog steeds zie je dat het
op die dagen rustiger is. Ook dit jaar: pas vanaf 1 november kon je er op de
koppen lopen. Het zal dus een tijdje duren voor het publiek aan de knip van
drie dagen is gewend. Voor mezelf is het daarentegen fijn dat ik op adem kan
komen. En eindelijk ook wat kan schrijven.'
En merk je iets van
de aan Vlaams Belang gelieerde uitgeverij Egmont, die op last van de rechter een stand moest krijgen. Toevallig staan ze vlak naast Baeckens Books.
'Klopt. Mijn signeertafel staat schuin tegenover hun stand.
Ik kan ze perfect in de gaten houden. Maar ik heb niet de indruk dat hun
aanwezigheid de gemoederen verhit. Zij hebben hun eigen publiek. Ik denk dat hun
aanwezigheid geen positief of negatief effect zal hebben op hun populariteit.
Ook op de Boekenbeurs zal het trouwens vermoedelijk geen positief of negatief
effect hebben.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 nov)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten