zaterdag 11 november 2017

The Gold Edition van 'Het geheim van de meester' kost 49.034,95 euro (Boekblad)


Mark Zegeling noemt het 'het meest exclusieve boek van het jaar'. Gisteren presenteerde zijn uitgeverij MarkMedia & Art de limited edition van Het geheim van de meester. Het boek van 49.034,95 euro is gewoon te bestellen bij de boekhandel.

The Gold Edition van het door Zegeling geschreven boek is bekleed met 23 karaat bladgoud en afgewerkt met een patroon van 18 karaat goud in de vorm van de Fibonacci-krul, afgezet met druppelvormige parels en boutonparels. Alleen al voor het maken van de cover – dat verwijst naar Vermeers Meisje met de parel – is bijna een kilo goud verwerkt. De oplage is één exemplaar. Het boek is zo exclusief dat directeur Hans Willem Cortenraad van CB het aanstaande vrijdag bij aankomst in Culemborg persoonlijk in ontvangst wil nemen.
'Het geheim van de meester – naar het tv-programma van AVROTROS en de daarvan afgeleide theatertournee langs veertien schouwburgen – gaat over oude meesters en vakmanschap', vertelt Zegeling. 'En over moderne techniek: met röntgen-, infrarood-foto's en XRF-scans wordt gezocht naar nieuwe informatie onder de lagen verf en vernis van meesterwerken van onder andere Rembrandt, Van Gogh en Mondriaan. De limited edition moest daarom een eerbetoon zijn aan vakmanschap én moderne techniek. Ik heb het daarom laten maken door bedrijven met een lange traditie van samen 550 jaar.'
Daarbij: voor zijn eerste boek Sterke verhalen uit 2013, over de geheimen achter de gevels van de KLM-huisje, heeft Zegeling tot twee keer toe een limited edition gemaakt met een kaft van porselein – een keer voor de Nederlandse en een keer voor de Engelse editie. 'Porselein wordt het witte goud genoemd. Dus dacht ik: laat ik nu een uitvoering van echt goud maken. Door die uitgave weet ik ook dat je altijd wel kopers vindt als je met iets bijzonders komt – en een koper daar het geld voor heeft.'
Zegeling toonde The Gold Edition gisteren voor het eerst in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag tijdens het theatercollege dat de makers van het tv-programma daar gaven. Vrijdag gaat het naar CB. 'De prijs bestaat alleen uit zo veel cijfers dat de software van CB er niet op berekend is. Eigenlijk moeten ze het systeem aanpassen, maar daarvoor moet het hele systeem plat. Dat kan natuurlijk niet. Ze proberen het op te lossen, maar bij de testfase ging al iets mis. Het boek kan wel worden gescand: achterop zit een gouden plaatje met het ISBN.'
De uitgave zal ook worden getoond op de PAN Amsterdam, die van 19 tot en met 26 november plaatsvindt. Daarna kan het naar de koper. 'Er is al belangstelling. Van iemand die zich heeft gemeld bij juwelier Steltman, die het omslag heeft afgewerkt. Maar het kan ook via de boekhandel worden verkocht. In het geval dat de boekhandel ons in contact brengt met de koper – naar wie het boek brengen om te laten zien – krijgt deze speciale korting van 2% [ofwel: 980,70 euro]. Ik heb geen folders verspreid. Ik vertrouw erop dat ze via de media-aandacht op de hoogte zullen raken van dit boek.'
Zegeling was als historisch onderzoeker betrokken bij het tv-programma van AVROTROS. Hij besloot daarop een boek te schrijven over hetzelfde onderwerp. Maar: onafhankelijk van de omroep, om niet in problemen te komen met de mediawet. 'Ik heb ook veel informatie toegevoegd. En ook voor wie het programma niet heeft gezien is het goed te volgen. De gewone editie is vorige week verschenen in een oplage van 5000 stuks. De verkoop gaat meteen goed, maar kan zeker nog wel een push gebruiken.'

Hier is een film te zien over het maken van het boek.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 nov)

Geen opmerkingen: