Hans van Driel werkt ruim een jaar als manager finance & control bij de Koninklijke Boekverkopersbond. Vorige maand debuteerde hij onder het pseudoniem Han Thomas met de thriller Het Darwin Dilemma. Dat heeft niets met elkaar te maken, zegt hij. Wel heeft hij zijn verwachtingen bijgesteld door zijn ervaringen bij de KBb.
Heb je altijd al geschreven?
'Het begon een paar jaar geleden als hobby. Ik lees graag populairwetenschappelijke boeken over hoe het heelal werkt of de evolutietheorie. Non-fictie dat toch niet zo'n groot lezerspubliek heeft. Af en toe dacht ik: wat een briljant idee, en wat zou het fantastisch zijn als meer mensen dit wisten. En toen bedacht ik me dat ik daar misschien zelf voor moest zorgen. De boodschap van de soms taaie wetenschappelijke verhandelingen opschrijven in eenvoudige taal en verpakt in een spannend verhaal. Dat werd Het Darwin Dilemma.'
Hoe vond je een uitgever?
'Ik heb, voor ik bij de KBb solliciteerde, zes jaar in het buitenland gewerkt. Toen we in Zweden woonden waren we bevriend met een stel, waarvan de vrouw het nichtje van Cynthia McLeod was – de schrijfster van Hoe duur was de suiker?. Ik heb haar mijn manuscript laten lezen. Zij vond het zo goed dat ze het aan haar tante gaf. Die was zo enthousiast dat ze het toch omvangrijke boek in drie dagen uit had en meteen naar haar uitgever stuurde: Kees de Bakker van Conserve. Dat is nu een half jaar geleden.'
Was het daarom een doordachte carrièrezet om naar de KBb te gaan?
'Allesbehalve. Ik heb een financiële achtergrond. Ik heb altijd financiële functies gehad, eerst bij consultancy bedrijven, later als zzp'er. Toen we terugkeerden naar Nederland zag ik via een recruiterdeze vacature. Manager finance & control – precies mijn vak. Gevestigd in Bilthoven – dichtbij mijn woning. Perfect dus. Pas daarna realiseerde ik me dat ik in het boekenvak ging werken. En dan nog wil ik mijn werk en mijn schrijverschap strikt gescheiden houden.'
Waarom?
'Ik wil niet de schijn van belangenverstrengeling wekken. Ik zit hier voor de boekhandel, niet om mijn boek te promoten. Dat laat ik over aan mijn uitgever, die daar met al zijn ervaring en kennis toch veel beter toe in staat is. Ik had al een pseudoniem gekozen om het schrijven te scheiden van mijn werk. Daar heb ik gebruik van gemaakt om het ook hier een beetje stil te houden. Veel collega's wisten pas laat dat ik een boek had geschreven. Maar op een gegeven moment was het niet stil te houden.'
Bevalt het werk in het boekenvak?
'Zeker. Ik heb in het verleden, ook als interimmer, altijd bij grote multinationals gewerkt. De KBb is eigenlijk een MKB-bedrijf, met heel veel relaties met partijen in het boekenvak én boekhandels. Dat betekent dat je niet met anonieme producten als effecten en hypotheken te maken hebt, maar met vaak heel betrokken mensen. Bij grote bedrijven werk je ook in een kolom met heel weinig speelruimte, hier is het werk heel gevarieerd. De ene dag zit ik met twee handen in de boekhouding, de volgende dag overleg ik met onze voorzitter. En de KBb is een leuk bedrijf, gevestigd in een mooi pand.'
Heb je in jouw functie veel contact met boekhandelaren?
'De omzet van de boekhandel is altijd een actuele vraag: hoe krijgen we de omzet de goede kant op? Maar juist omdat deze ondernemers zo betrokken zijn, hebben ze altijd veel vragen – ook voor mijn afdeling. Wij regelen bijvoorbeeld de uitkering van het CB-dividend aan de KBb-leden. Dat levert veel vragen op.'
Heb je zo – juist ook als auteur – een beter beeld gekregen van wat het inhoudt om een boekhandel te hebben?
‘O ja. Als consument zie je alleen de buitenkant. Dan denk je bijvoorbeeld 's avonds laat: ik wil nu een boek, laat ik het online bestellen en je gaat naar een webwinkel omdat je denkt dat dat sneller of goedkoper is. Inmiddels weet ik dat je eigen boekhandel om de hoek, die iedereen een warm hart toedraagt, dat boek net zo goed bij jou thuis kan leveren, tegen dezelfde prijs en dezelfde service. De consument realiseert zich dat nog niet voldoende. Die heeft nog nooit van de wet op de vaste boekenprijs gehoord, waar de KBb zich hard voor maakt, en denkt dat online goedkoper is. Daarnaast zie ik nu veel beter dat veel boekhandelaren, naast het runnen van hun zaak, bezig zijn met evenementen in hun winkel na sluitingstijd. Enerzijds uiteraard om in contact te blijven met hun klant, maar het geeft ook aan de boekhandel plaatselijk een culturele functie heeft.’
Heeft je kennis de verwachtingen op succes van Het Darwin Dilemma beïnvloed?
'Als je van niets weet, denk je al gauw: als een boekverkoper geïnteresseerd is in mijn boek, koopt hij twintig exemplaren in. Ik ook. Ik zag toch altijd grote stapels in de boekhandel? Maar dat zijn natuurlijk alleen top 10-titels. Boekhandels kopen hooguit één exemplaar van een onbekende auteur in. Als hij er toch vijf inkoopt, is dat héél mooi. Ik had me ook nooit gerealiseerd dat een boekhandelaar doorgaans voor eigen rekening inkoopt, dat de marges in dit vak klein zijn, en dat hij daarom niet te veel risico kan nemen. Ieder ingekocht boek moet wel worden verkocht.'
Hoe is Het Darwin Dilemma eigenlijk ingekocht?
'Af en toe mailt Kees: De Kler heeft er twintig ingekocht. Of: De Bilthovense Boekhandel wil graag dat je een presentatie in de winkel komt geven en zal dan ook goed inkopen. Maar het precieze cijfer weet ik niet. Ik neem aan dat als er tientallen boekhandels twintig exemplaren hadden besteld, ik dat had geweten.'
Heb je er vertrouwen in dat het boek een succes wordt – juist deze maand tijdens de Spannende Boeken Weken?
'Er is veel enthousiasme, ook van recensenten. Maar het blijft een onbekend boek van een onbekende auteur. Je kunt daarom geen groot marketingoffensief lanceren. Het is ook een hobby, ik hoef er niet van te leven. Als de eerste oplage van ongeveer 3.000 exemplaren uitverkocht raakt, zou dat al mooi zijn. Ik ga in ieder geval op maandagavond 25 juni bij De Bilthovense Boekhandel over het boek vertellen. Misschien volgen meer van zulke avonden.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 8 jun)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten