maandag 20 mei 2019

Das Mag presenteert zomeraanbieding met speciale podcast (Boekblad)

Uitgeverij Das Mag heeft een podcast gemaakt rond haar nieuwe zomeraanbieding. Bob Kappen van Athenaeum Boekhandel (Amsterdam) interviewt de auteurs van de vijf boeken die daarin staan.

De podcast duurt 26 minuten. Na een introductie van Barbara Geenen, de Vlaamse vertegenwoordiger van (onder andere) Das Mag, praat Kappen steeds vijf minuten met achtereenvolgens Peter Buurman, Marian Donner, Fen Verstappen, Dorien van Linge en redacteur Isabel Harlaar, die de Deense schrijfster Caroline Albertine Minor introduceert.
De zomeraanbieding is de komende weken op de beurzen gewoon op papier beschikbaar. 'Maar daar vaak staat daar alleen maar droge informatie en verkooppraat in', zegt publiciteitsmedewerker Bowi van Onna. 'Om als boekverkoper echt feeling te krijgen met een nieuwe titel, is het leuk om meer van de schrijver te weten. Daarom hebben we deze podcast gemaakt als aanvulling.'
Er zijn uitgeverijen, zoals Atlas Contact, die met hetzelfde doel previews organiseren op hun eigen burelen. 'Maar in de praktijk is het best lastig om boekhandelaren te mobiliseren. Daarom dachten we: wij brengen de presentatie naar hen toe.'
Van Onna weet heel goed dat boekverkopers een enorm aanbod aan nieuwe titels moeten bekijken. Een podcast kun je echter tot je nemen op dode momenten. 'Tijdens de afwas, of tijdens het uitpakken van de CB-dozen 's ochtends. De korte duur maakt het ook heel behapbaar.' Ideaal zou zijn als boekverkopers ernaar zouden luisteren in de auto op weg naar de beurzen, maar Van Onna beseft dat het misschien te kort dag is.
Als interviewer wilde Das Mag per se een boekverkoper – 'omdat die kijkt met de blik van een boekverkoper'. Dat werd Kappen omdat Van Onna zelf in Athenaeum Boekhandel komt en de boekhandelaar tijdens presentaties ook heeft leren kennen als een fijne interviewer. 'Maar er zijn zeker mogelijkheden om de volgende keer een andere boekverkoper te promoten.'
Uit de introductie blijkt zonneklaar dat de podcast bedoeld is voor boekverkopers. Maar hij is zeker niet exclusief voor hen. Das Mag benadert boekverkopers gericht met een mailing, maar meldt het vandaag ook op alle sociale mediakanalen. 'Zo snijdt het mes aan twee kanten. Ook het grote publiek kan zo zien waaraan wij werken. Alvast kennismaken met deze nieuwe auteurs.'
Mede daarom mikt Das Mag niet op een bepaald aantal luisteraars. Van Onna: 'Als er honderd mensen naar luisteren, is dat niet veel. Maar als dat allemaal boekverkopers zijn, zou ik toch tevreden zijn. Dat kun je alleen moeilijk meten. En er zullen zeker meer dan honderd luisteraars zijn.'
De zomeraanbieding-podcast is zeker niet de eerste podcast die Das Mag heeft geproduceerd. Zo maakt de uitgeverij samen met De Groene Amsterdammer Boeken FM, waarin Joost de Vries en Ellen Deckwitz nieuwe titels bespreken, Laura H. naar het gelijknamige boek van Thomas Reub, en de podcast-only Sør van Marjolijn van Heemstra.
De interviews met de auteurs van de zomeraanbieding zijn hier te beluisteren.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 mei)

Geen opmerkingen: