De populariteit van Ajax heeft dit seizoen een nieuw hoogtepunt bereikt. Kick Uitgevers, Brandt en Inside stuurden allen boekhandels daarom een tussentijdse aanbieding met hun eigen Ajax-titel.
Hoezeer je ook verwacht dat ieder boek hetzelfde verhaal steekt, hebben de verschillende auteurs – onwetend van elkaars plannen – toch een eigen invalshoek gekozen. De vreugde van het voetbal: Ajax in de Champions League 2018-2019 van Jaap Vissers zoomt exclusief in op de Europese campagne. Zelfs nog voordat Ajax in de befaamde uitwedstrijd begin maart Real Madrid versloeg met 4-1 had Kick Uitgevers besloten een boek te brengen over Ajax' Europese campagne. 'Puur op basis van de bijzondere schoonheid van het spel, dachten we: hier moet een boek over komen', zegt uitgever Matty Verkamman. 'Nadat De Persgroep, waar de Amsterdamse krant Het Parool deel van is, besloot het te ondersteunen, zijn we aan de slag gegaan.'
Kick Uitgevers had pech kunnen hebben als Ajax alsnog was uitgeschakeld door Real Madrid. Maar nu de ploeg door de spectaculaire uitschakeling vorige week maar net de finale miste, kan het nog voor Vaderdag met het luxe boek komen. De vreugde van het voetbal telt 240 pagina's en bevat bijdragen van zestien prominente voetbalschrijvers en Ajax-watchers: van Youp van 't Hek en Freek de Jonge tot Auke Kok en Menno Pot. Verkamman: 'Het is een hell of a job om een boek zo snel te maken, maar het betaalt zich zeker uit. Het is voor ons financieel absoluut een aantrekkelijke uitgaven.'
Kick Uitgevers mikt op een oplage van 5500 exemplaren, maar besluit na het weekend waarschijnlijk dat te verhogen. Reden is de intekencampagne, waarbij iedere intekenaar zijn naam ín het boek ziet vermeld onder de kop 'Wij zijn trots op Ajax'. Die loopt buitengewoon goed. 'We gaan zeker de grens van 3000 intekenaars halen. En dat voor een boek van 39 euro. We hebben de boekhandel erbij betrokken, door hen een poster te sturen. Wij krijgen nu hun bestellingen binnen. Blankevoort en Venstra in Amstelveen vijftig, zestig. Twee boekhandels uit Leiden ieder veertig, vijftig. En dat zullen grotendeels intekenaars zijn.'
Maar de boekhandel die het beste scoort is Veenerick in Roelofarendsveen. De eigenaar Joris Koek had een uitrolposter buiten op de stoep neergezet, banners en posters opgehangen en had daarnaast flyers neergelegd in de cafés in het dorp waar massaal naar de Europese wedstrijden werd gekeken. Gevolg: een bestelling van tachtig exemplaren, waarvan 65 op intekening. 'En dat kon nog wel oplopen naar honderd ook, zei hij toen ik hem eerder vandaag aan de lijn had', zegt Verkamman. 'Toen Ajax twee jaar geleden de finale van de Europa League had gehaald, hadden we ook zo'n boek gemaakt, maar dat verkocht lang niet zo goed als dit boek.'
Uitgeverij Brandt komt En Johan zag dat het goed was: Ajax 2016-2019 in 32 portretten van Rodney Rijsdijk en Robbert Tilli. Dit boek van 192 bladzijden plus een katern van 32 pagina's met illustraties van Tilli, dat 20 euro kost, heeft de breedste scope. Het vertelt het verhaal aan de hand van portretten van alle betrokken spelers, trainers en clubiconen van de afgelopen drie jaar. 'Die jaren waren een enorme rollercoaster', zegt uitgever Paul Brandt. 'Je zag het beginnen te groeien in het eerste jaar onder Bosz. Daarna waren er ook enorme tegenslagen, met name de hartstilstand van Nouri. En dan dit voorjaar het team dat zo goed voetbal liet heeft laten zien.'
Brandt had al rond de jaarwisseling voor het eerst contact met auteurs. 'Toen was al duidelijk aan het worden wat voor bijzonder seizoen het werd', vertelt hij. 'Dat het zó zou aflopen en dat Ajax zó veel voetbalharten zou winnen met het attractief spel, wist ik ook niet. Dus de eerlijk gezegd gebiedt me te zeggen dat terwijl de auteurs stug doorwerkten, ik wachtte met het tekenen van de contracten. Als ondernemer moet je voorzichtig zijn. Uiteindelijk tekenden we op 15 maart – tien dagen na Real Madrid-uit. Toen wist ik: hier is publiek voor. Vervolgens heb ik bij iedere nieuwe wedstrijd óók gedacht: hoe verder ze komen, hoe beter voor het boek.'
Brandt gaat maandag naar de drukker voor een eerste oplage van 2500 exemplaren, waarna het 29 mei in de winkel ligt. 'AKO doet niet mee. Zij zetten in op het boek van Inside. Maar Bruna heeft het wel ingekocht, en mijn vertegenwoordiger meldde dat bijna iedere boekhandel op de LibrisBlz.-beurs het deze week heeft besteld. Ik heb daarom sterk de verwachting dat ik kan herdrukken. Maar je moet nu eenmaal altijd voorzichtig zijn met je eigen enthousiasme. Ik verwacht veel van de vrije publiciteit, maar ik zal zeker ook adverteren als dat nodig is. We zitten nu op de golf, daar wil ik maximaal gebruik van maken.'
Het boek van Inside (waarvan uitgever Marieke Derksen vandaag niet bereikbaar was) geeft als enige een rechtstreekse weergave van het afgelopen seizoen van Ajax.Jongensdromen: Het gouden seizoen van Ajax van Willem Vissers – de journalist van de Volkskrant, die ook een column heeft geschreven voor het boek van Kick Uitgevers – heeft hierin 'de belangrijkste wedstrijdverslagen, reportages, interviews en columns chronologisch [bijeengebracht], waardoor een compleet beeld ontstaat van het verloop van het seizoen, het opportunisme en de euforie', zo meldt de uitgeverij op haar website. Het boek van 256 pagina's kost 15 euro en verschijnt komende woensdag – eerder dan de andere twee titels.
En dan zijn deze titels lang niet de enige waarmee de boekhandel een thematafel kan vullen. Ook het vorige maand verschenen nummer van Hard Gras lift mee op Ajax' nieuwe populariteit door een verhaal van Julien Althuisius over zijn poging om op Bali wifi te krijgen om daar Real Madrid-Ajax terug te zien zónder al te horen wat de uitslag is, op de cover te plaatsen. Iets ouder is Henk Spaans Nouri: de belofte, dat afgelopen najaar elf weken in de Bestseller 60 stond en daarin de derde plaats bereikte.
Dat voetbalsucces op een ander niveau ook tot boekhandelssucces kan leiden, bewijst F.C. Twente. Nadat de ploeg uit Enschede kampioen van de Eerste Divisie werd, verscheen begin mei Wij zijn de allermooiste club van allemaal: FC Twente in de Eerste Divisie 2018-2019. Het door de club zelf uitgegeven boek kost 14,95 euro. De oplage van 2500 exemplaren was te koop in de fanclub en boekhandel Broekhuis. Binnen twee weken zijn er 1800 van verkocht. Gisterenavond signeerde aanvoerder Wout Brama het boek bij het Broekhuis-filiaal in Enschede. 'Ik zie de uitnodiging voor het Boekenbal tegemoet', grapte hij tegen Tubantia.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 17 mei)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten