woensdag 29 februari 2012

Borgerhoff & Lamberigts begint evenementenbureau (Boekblad)


De Vlaamse non-fictieuitgeverij Borgerhoff & Lamberigts begint het evenementenbureau The Academy. De uitgeverij steekt de winst van een sterk groeiende omzet liever hierin dan in nieuwe boeken.
The Academy is een samenwerking met het Gentse evenementenbureau Clockwork en wil twee à drie grootschalige evenementen per jaar organiseren. Per evenement zoekt het bedrijf bovendien extra partners en sponsors. Drie mensen zullen fulltime voor The Academy werken.
Volgens de uitgeverij is het opzetten van een evenementenbureau een logisch gevolg van de concentratie op content in plaats van op boeken. ‘Iedereen heeft het over 360 graden-uitgeven. Wel, wij gaan daar voor’, zegt Steven Borgerhoff in De Standaard. ‘Voortaan bekijken we op welke manier we een verhaal het best kunnen vertellen: via een boek, een televisieprogramma, een evenement of een combinatie van die mogelijkheden.’
Het eerste evenement is dit jaar de negentigste verjaardag van mondharmonicaspeler Toots Thielemans op 29 april aanstaande. Naast acht verjaardagsconcerten organiseert The Academy een multimediale tentoonstelling in Brussel en geeft Borgerhoff & Lamberigts een luxe boek uit over Toots’ carrière en met odes van Belgische en internationale artiesten.
Het evenementenbureau is de tweede nieuwe activiteit die Borgerhoff & Lamberigts in korte tijd lanceert. In november stelde de uitgeverij Kris Hoflack aan om om de televisieproductiehuis te leiden. Tot nu toe is daar weinig van vernomen – behalve dat het bedrijf achter de drie koks aanzat verenigd in de Flemish Foodies.
Borgerhoff & Lamberigts kan deze nieuwe activiteiten opzetten omdat het zo goed gaat met de uitgeverij. Naar eigen zeggen groeide de omzet in 2011 met twintig procent, onder meer dankzij hun grootste bestseller: Dag Vlaanderen! van de Waalse tv-journalist Christophe Deborsu, dat vorig jaar op twintig stond in de lijst bestverkopende boeken. In plaats van meer dan zeventig boeken per jaar uit te gaan geven, bouwen Borgerhoff en Lamberigts hun bedrijf liever uit tot crossmediale onderneming.
Volgens De Standaard toont Borgerhoff & Lamberigts zich met een evenementenbureau opnieuw een pionier. Dat kwam de krant op een ingezonden brief te staan van Jeroen Sleurs, algemeen directeur van Het Davidsfonds, die betoogde dat zijn uitgeverij al jaren van alles rond een boek organiseerde. Eerder zei Maarten van Steenbergen van Lannoo al in Boekblad dat zijn uitgeverij ook aan 360 graden-uitgeven deed.

(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 29 feb)

Geen opmerkingen: