Het begon afgelopen vrijdag met een bericht in De Telegraaf. Daarna volgde onder meer radio-interviews op BNR en Radio 1. Steeds zei Nijpels simpelweg: met een tablet kun je meer dan met een papieren boek, het onderwijs is dus gebaat bij de verdere ontwikkeling an digitaal lesmateriaal. Sommige scholen in Nederland experimenteren er daarom ook mee. Een land als Zuid-Korea wil het hele onderwijs daarom per 2015 volledig digitaal hebben. Het probleem is alleen dat de huidige wetgeving het scholen onmogelijk maakt om tablet-onderwijs te financieren. De experimenterende scholen moeten diep in hun eigen reserves tasten of illegaal opereren.
Het voorstel om deze situatie te veranderen deed de KbB-Educatief al enkele weken geleden in een brief aan de Tweede Kamer, vertelt vice-voorzitter Hans van der Wind. Gesteund door de uitgevers verenigd in de GEU en de middelbare scholen verenigd in de VO-Raad wil KBb-Educatief dat de politiek dit punt meeneemt bij de evaluatie van de wet op de gratis schoolboeken. Door de val van het kabinet is het algemeen overleg van de Kamercommissie waarin de brief zou worden behandeld al twee keer uitgesteld. Het staat nu op de rol van een vergadering rond 1 juli, maar Van der Wind vraagt zich af of er dan van komt. ‘De politiek is op dit moment alleen met zichzelf bezig.’ Ook informeel heeft KBb-Educatief nog geen enkele reactie gekregen.
Het probleem is dat scholen niet genoeg geld krijgen om tablets voor hun leerlingen te kopen. Hun budget is 327,50 euro per leerling per jaar, terwijl een tablet zo’n 450 euro kost. ‘En dat is nog eigenlijk te weinig’, zegt Van der Wind. ‘Het gaat om de eenmalige aanschaf, maar ook om kosten voor bijvoorbeeld netwerkverbindigen en verzekeringen. En dan gaan we ervan uit dat een tablet drie jaar mee kan. Scholen moeten dit bedrag zelf dragen. Ze kunnen op grond van de wet ouders niet verplichten een tablet voor hun kind te kopen. Ze kunnen zelfs ouders niet vragen om een bijdrage. Scholen die dat toch doen, doen dat feitelijk illegaal.’
KBb-Educatief pleit er daarom voor dat de overheid óf 150 miljoen per jaar beschikbaar stelt om tablets van te kopen óf de wet aan te passen zodat scholen ouders wel om een bijdrage kunnen vragen. ‘Het onderwijs kan beter worden gemaakt als scholen de technische mogelijkheden kunnen benutten,’ zegt Van der Wind. ‘Maar een van de belangrijkste issues is de financiering van de hardware. Al het gepraat over digitalisering van het onderwijs blijft theoretisch als er geen hardware in de klas komt.’
Blijft over de verwondering van de algemene media dat juist KBb-educatief schoolboeken wil afschaffen. Zijn partijen als Van Dijk, waar Van der Wind directeur van is, en Iddink klaar om een rol te spelen in digitaal onderwijs? ‘Meer dan’, stelt Van der Wind. Hij noemt een aantal diensten die educatieve specialisten kunnen leveren. De financiering, verzekering en service-verlening van de drager. Het onderhoud van het netwerk om probleemloze toegang tijdens de les te garanderen. Het ontsluiten en bundelen van digitaal lesmateriaal. En het licentie- en abonnementenbeheer.
‘Dus zowel voor de hardware, de toegang en het abonnementenbeheer zien wij een rol voor onszelf’, zegt Van der Wind. ‘Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat uitgevers deze taken op zich willen nemen. Dat zeggen zij ook. En voor een deel verrichten wij deze diensten al, zoals het ontsluiten en bundelen van digitaal lesmateriaal via onder meer Eduroute en Digitaal Toegang tot Digitaal Lesmateriaal (DTDL).’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 22 mei 2012)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten