dinsdag 11 december 2012

Business Contact start TEDx Amsterdam-reeks (Boekblad)


Business Contact start een reeks boeken in samenwerking met TEDx Amsterdam. Ieder jaar verschijnt de beste lezing van de vorige bijeenkomst in druk. De boekuitgave bevat extra informatie rond de lezing.

De reeks is bedacht door Business Contact-redacteur Sandra Wouters, die TEDx al lange tijd volgt, vertelt haar collega Pim van Tol. Als eerste deel verscheen afgelopen vrijdag, tijdens TEDx Amsterdam 2012, De technologie van ideeën van Barry Schwartz. Alle bezoekers van de conferentie kregen een exemplaar. Voor volgend jaar bekijkt de uitgeverij of ze meerdere lezingen op dezelfde manier uitgeeft.
Wat de beste lezing is, wordt bepaald door de reacties tijdens de bijeenkomst, het idee van de uitgeverij en de organisatie daarover én het aantal keer dat de filmpjes van de lezing op Youtube worden bekeken. Het is dus nog niet te zeggen wie de beste lezing van afgelopen vrijdag hield.
De technologie van ideeën telt 64 bladzijden en bevat meer dan alleen de lezing. Van Tol: ‘De bedoeling is dat we terug naar de auteur gaan en hem vragen hoe de lezing tot stand is gekomen, wat voor reacties hij heeft gehad, hoe zijn denken is veranderd, kortom: hoe zijn ideeën zich hebben verspreid. Daarnaast staan er tips is voor boeken en films rondom het idee.’
De oplage van het boek dat 7,50 euro kost, wil Van Tol niet zeggen, maar ‘er is veel interesse voor’. Onder meer AKO heeft het ingekocht. ‘Dit boekje is een mooi statement om de reeks mee te openen, gezien het motto van TEDx: Ideas worth spreading. Het is een goede eerste zet en nu gaan we kijken hoe erop wordt gereageerd.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 3 dec 2012)

Geen opmerkingen: