vrijdag 13 december 2013

Het uitgeven van klassieken (4): Renate Liesker over Artemis Classics (Boekblad)


De tijd is rijp voor klassiekers, vindt Renate Liesker, redacteur van uitgeverij Artemis. ‘In tijden van crisis wordt vaak teruggegrepen naar veilige zekerheden van vroeger. Kijk naar het succes van slow food, “gezellige” televisie-concepten en sequels van bioscoopsuccessen. Naast nieuwe titels zoekt de consument naar boeken die hun waarde hebben bewezen.’
Dat betekent dat het onderdeel van Ambo|Anthos dat alleen vrouwelijke auteurs uitgeeft, deze maand de eerste twee delen van de Artemis Classics publiceert: Rebecca van Daphne du Maurier en De kleur paars van Alice Walker. In totaal zal de reeks tien titels tellen. Gezien het verschijningsritme van vier titels per jaar zullen de laatste boeken in het najaar van 2015 uitkomen. ‘Als een serie eindig is, is het interessanter om alle delen te willen hebben. Kan het een collectors item worden.’
De eerste twee titels heeft de uitgeverij gekozen op basis van eigen enthousiasme. Of zoals Liesker het formuleert: ‘Dit waren boeken waar we zelf voor opbleven.’ Voor de resterende acht delen – die uit alle windstreken mogen komen, inclusief Nederland – maakt Artemis gebruik van de inbreng van boekhandels en lezers. ‘Zo hopen we titels getipt te krijgen die we misschien over het hoofd hebben gezien. Het past ook in deze tijd om interactiever te werken.’
Hoe lang een boek uit druk is geweest, maakt niet uit. Rebecca verscheen nog in 2009 als Poema Pocket. ‘Vier jaar vinden we nog wel te overzien. Daarbij brengen wij het heel anders – een mooi gebonden boek in een tijdloze, vrouwelijke modern-klassieke vormgeving van Roald Triebels, die is geïnspireerd op de Penguin Classics waar wij erg van gecharmeerd zijn.’
Als het nodig is, zal Artemis het niet nalaten om een nieuwe vertaling te laten maken. Liesker: ‘In minstens negen van de tien gevallen zal er een Nederlandse vertaling beschikbaar zijn. Daarom zijn het ook bewezen bestsellers. Maar stel dat de vertaling al uit 1920 dateert, zullen we het opnieuw laten vertalen, als dat nodig is. Of die vertaling moderniseren, zoals waarschijnlijk met Rebecca is gebeurd.’
De Artemis Classics wordt vooral in de markt gezet door merchandising: mokken en linnen tasjes met het omslag van de boeken erop. Ook dat is geïnspireerd op de Penguin Classics. ‘Je hoort ook vanuit de boekhandel dat ze oren hebben naar bijproducten. Die worden veel verkocht. Natuurlijk kun je dat niet bij iedere uitgave doen. Maar deze serie leek ons een uitgelezen mogelijkheid daarvoor.’
Daarnaast vestigt de uitgeverij online de aandacht op de reeks. De nadruk wordt gelegd op de tijdloze kwaliteit van de boeken, niet op wat Artemis Classics onderscheidt van andere series: dat alle boeken zijn geschreven door vrouwen. ‘Het was wel een extra impuls voor ons,’ zegt Liesker, ‘dat je in de meeste top 100’s van klassiekers weinig boeken van vrouwen tegenkomt.’
(Eerder verschenen in Boekblad magazine, okt 2013)

Geen opmerkingen: