De tijd is rijp voor klassiekers, vindt Renate Liesker,
redacteur van uitgeverij Artemis. ‘In tijden van crisis wordt vaak
teruggegrepen naar veilige zekerheden van vroeger. Kijk naar het succes van
slow food, “gezellige” televisie-concepten en sequels van bioscoopsuccessen.
Naast nieuwe titels zoekt de consument naar boeken die hun waarde hebben
bewezen.’
Dat betekent dat het onderdeel van Ambo|Anthos dat alleen
vrouwelijke auteurs uitgeeft, deze maand de eerste twee delen van de Artemis
Classics publiceert: Rebecca van
Daphne du Maurier en De kleur paars
van Alice Walker. In totaal zal de reeks tien titels tellen. Gezien het
verschijningsritme van vier titels per jaar zullen de laatste boeken in het
najaar van 2015 uitkomen. ‘Als een serie eindig is, is het interessanter om
alle delen te willen hebben. Kan het een collectors item worden.’
De eerste twee titels heeft de uitgeverij gekozen op
basis van eigen enthousiasme. Of zoals Liesker het formuleert: ‘Dit waren
boeken waar we zelf voor opbleven.’ Voor de resterende acht delen – die uit
alle windstreken mogen komen, inclusief Nederland – maakt Artemis gebruik van
de inbreng van boekhandels en lezers. ‘Zo hopen we titels getipt te krijgen die
we misschien over het hoofd hebben gezien. Het past ook in deze tijd om
interactiever te werken.’
Hoe lang een boek uit druk is geweest, maakt niet uit. Rebecca verscheen nog in 2009 als Poema
Pocket. ‘Vier jaar vinden we nog wel te overzien. Daarbij brengen wij het heel
anders – een mooi gebonden boek in een tijdloze, vrouwelijke modern-klassieke
vormgeving van Roald Triebels, die is geïnspireerd op de Penguin Classics waar
wij erg van gecharmeerd zijn.’
Als het nodig is, zal Artemis het niet nalaten om een
nieuwe vertaling te laten maken. Liesker: ‘In minstens negen van de tien
gevallen zal er een Nederlandse vertaling beschikbaar zijn. Daarom zijn het ook
bewezen bestsellers. Maar stel dat de vertaling al uit 1920 dateert, zullen we
het opnieuw laten vertalen, als dat nodig is. Of die vertaling moderniseren,
zoals waarschijnlijk met Rebecca is
gebeurd.’
De Artemis Classics wordt vooral in de markt gezet door
merchandising: mokken en linnen tasjes met het omslag van de boeken erop. Ook
dat is geïnspireerd op de Penguin Classics. ‘Je hoort ook vanuit de boekhandel
dat ze oren hebben naar bijproducten. Die worden veel verkocht. Natuurlijk kun
je dat niet bij iedere uitgave doen. Maar deze serie leek ons een uitgelezen
mogelijkheid daarvoor.’
Daarnaast vestigt de uitgeverij online de aandacht op de
reeks. De nadruk wordt gelegd op de tijdloze kwaliteit van de boeken, niet op
wat Artemis Classics onderscheidt van andere series: dat alle boeken zijn
geschreven door vrouwen. ‘Het was wel een extra impuls voor ons,’ zegt Liesker,
‘dat je in de meeste top 100’s van klassiekers weinig boeken van vrouwen
tegenkomt.’
(Eerder verschenen in Boekblad magazine, okt 2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten