woensdag 4 december 2013

Marente de Moor, 'Roundhay, tuinscène' (BOEK)

Wat voor invloed heeft een uitvinding op een mensenleven? Marente de Moor belicht die vraag van alle kanten in haar ingenieuze, nieuwe roman.

Alsof iemand ooit behoefte heeft aan een vaatwasmachine

Roundhay, tuinscène? Alleen een kleine groep cinefielen zal zonder hulp van Google direct weten waar die titel naar verwijst. De opvolger van Marente de Moors met de AKO Literatuurprijs bekroonde roman De Nederlandse maagd is vernoemd naar het allereerste filmpje dat ooit is gemaakt. De Franse uitvinder Louis Le Prince schoot hem op 14 oktober 1888 in de voorstad Roundhay van Leeds. De 2,11 seconden dat de film duurt, laten een aantal familieleden van Le Prince zien die een rondje in de tuin lopen. Wie toch moet googleën, zal het filmpje makkelijk vinden.
Waarom kennen zo weinig mensen de officieel door het Guiness Book of Records erkende oudste film ter wereld? Het antwoord is te vinden in het plot van Roundhay, tuinscène: de strijd onder uitvinders om de eeuwige roem, die Le Prince in dit geval heeft verloren van de gebroeders Auguste en Louis Lumière en Thomas Edison, mede omdat hij nog geen twee jaar na het maken van zijn film spoorloos verdween. Ook zijn zoon Adolphe, die hem assisteerde, ijverde vergeefs om hem erkend krijgen als uitvinder van de film. Twaalf jaar na Louis’ verdwijning stierf hij bij een jachtincident.
In het eerste deel beschrijft De Moor de lotgevallen van Valery Barre, die naar Le Prince is gemodelleerd. Hij stapt in verwilderde toestand uit de trein, waarna hij bij een dorspastoor belandt. Hem onthult hij zijn grootse ideeën voor een – niet expliciet uitgelegde – uitvinding, die de wereld zal veranderen. Zelf is hij er doodsbang voor. Liever keert hij terug naar het eenvoudige leven van vroeger. Barre komt daarop terecht in een plaatselijk gekkenhuis, waar een duister personage dat gedachten kan lezen op die manier Barres laatste uitvinding steelt.
Het tweede deel zoomt in op zijn absolute tegenpool: de niet bij naam genoemde Thomas Edison. Hij heeft onverzadigbare honger naar nieuwe uitvindingen, vooral als ze door hem zelf worden gedaan. Een dag zonder iets nieuws is stilstand. Zodra hij hoort dat iemand anders proeven in een nieuwe richting doet, dient hij al een preventieve claim bij het octrooibureau in. Niets roept daarom meer angst en agressie bij hem op dan het bericht dat Barre’s zoon probeert de claim van zijn vader als de uitvinder van de film te erkennen.
Via Barre en Edison gaat Roundhay, tuinscène over de eeuwige behoefte aan én fundamentele angst voor uitvindingen – een thema dat in deze tijd van voortdurende nieuwe technologische mogelijkheden zeer actueel is. Voortdurend voert De Moor personages op die aan een van deze houdingen ten opzichte van nieuwigheden aannemen. Een non schatert het uit bij het idee van een vaatwasmachine. ‘Alsof iemand daar behoefte aan heeft.’ Vader Edison glimt daarentegen van trots als zijn tweede zoon iets heeft bedacht om de voorruiten van auto’s schoon te vegen.
Naarmate je dieper onder de oppervlakte van het verhaal duikt, blijkt dat de schrijfster het begrip ‘uitvinding’ van steeds meer kanten benadert. Een verlangen naar uitvindingen – impliceert dat geen onvrede met het huidige bestaan waarin immers niet alle mogelijkheden worden benut? Vandaar dat Edison bij voorkeur in het donker leeft. En is het toeval dat de uitvinder van het licht een donker karakter heeft? Kom je alleen vooruit in het leven als je het nieuwe omarmt? Ga je achteruit, zoals de dorpspastoor en Barre, als je je ertegen verzet?
Zo roept Roundhay, tuinscène op een subtiele, niet geforceerde manier vele vragen op. Deze roman, die ook is doorspekt met negentiende eeuws aandoende advertenties voor de meest fantastische en futuristische uitvindingen, dwingt daarom bijna vanzelfsprekend bewondering af. De Moor heeft een filosofische roman geschreven die je op een natuurlijke manier verleidt na te denken over je eigen verhouding met de nieuwe technologieën van onze tijd – waar veel soortgelijke romans je soms te veel dwingen het boek te bestuderen in plaats van te ondergaan.
Tegelijkertijd sla je de roman niet met een opengevallen mond dicht. Het verhaal is, hoewel vlot geschreven, zo indirect en impliciet verteld dat de concrete gebeurtenissen je soms ontgaan. Het is alsof De Moor bang was dat haar boek weggezet zou worden als een historische roman – een genre waarin inderdaad veel triviale boeken verschijnen – en dat ze daarom besloot zo min mogelijk details prijs te geven van de geschiedenis die ze als aanleiding heeft gebruikt. Roundhay, tuinscène is daardoor geen roman geworden die de lezer ook meesleept.
Het verdient eigenlijk aanbeveling om, als je toch op internet naar het filmpje van Louis le Prince kijkt, de wikipedia-pagina over deze uitvinder te bestuderen. Dat geeft je net voldoende voorkennis om het verhaal goed te volgen en je te kunnen concentreren op de vragen die De Moor opwerpt.

Marente de MoorRoundhay, tuinscène (336 p.) – Querido, € 19,95 (ppb), € 24,95 (geb), € 15,99 (e-book). (Eerder verschenen in BOEK 6, 2013)

Zie ook:
- Interview Marente de Moor over 'De Nederlandse maagd'

Geen opmerkingen: