zondag 12 januari 2014

Drie tips voor schrijvers van Frank Westerman (Schrijven)

Bijbel
‘De Bijbel was lange tijd het enige boek in huis – naast Sil de strandjutter en de Grote geïllustreerde dierenatlas. Elke dag liet deze geweldige verhalenbundel mij de kracht van taal en van verhalen zien. Daar begint het mee als schrijver: dat je overtuigd raakt van die kracht. Vooral het boek Prediker ben ik diep gaan bewonderen. Ik weet niet of ik Prediker helemaal begreep, maar Prediker begreep míj. “Alle rivieren stromen naar zee, toch raakt de zee niet vol.” Van zulke aforismen ben ik veel gaan houden. Korte zinnetjes waar je even op moet kauwen, die ik ook in mijn eigen werk stop.’

Nog een dag - RyszardKapuscinski
‘Dit boek heb ik herlezen en herlezen om te proberen te begrijpen waarom ik het zo verbijsterend goed vind. Het gaat over het vertrek van de Portugezen uit Angola – maar niet echt, want daarin ben ik niet geïnteresseerd. Het moet iets te maken hebben met Kapuscinski’s stijl: zijn metaforen zijn heel sterk. Maar ook de reikwijdte van zijn verhaal: een beschrijving van een wegversperring dijt uit tot een fenomenologie van de wegversperring. En een particulier detail kan soms een universele snaar raken. Dat probeer ik allemaal ook. Mijn nieuwste boek Stikvallei gaat alleen ogenschijnlijk over de mysterieuze dood van 1700 mensen in Kameroen. Het is mij te doen om de vraag: hoe ontstaan verhalen?’

Tsjevengoer – Andrej Platonov
‘Uit deze roman, over de invoering van het communisme in het dorp van de titel, haalde ik het motto van mijn boek Ingenieurs van de ziel. Dat komt neer op: wat je ziet, hangt af van hoe je het noemt. Dat heeft Platonov mij geleerd. Je kunt met taal manipuleren. Je kunt subjectieve verhalen met elkaar laten botsen. In die discrepantie tussen verschillende verhalen ontstaat, bijna vanzelf, spanning.’
(Eerder gepubliceerd in Schrijven magazine, nr.6, 2013)

Zie ook:
- Interview met Frank Westerman over 'Stikvallei'


Geen opmerkingen: