dinsdag 7 april 2015

De Vlaamse uitgeverij anno 2015 (2): verkoop binnen en buiten de boekhandel (Boekblad)

Voorraadbeheer
Lannoo heeft problemen gehad met voorraadbeheer. 'Te grote voorraden hingen als een molensteen om de nek van veel uitgeverijen', zegt Ghysels. 'Ook wij hadden moeite om het voorradenbeleid snel genoeg af te stemmen op marktontwikkelingen. Terwijl de markt krimpt, werd er toch meer aangeboden. Door per divisie scherp te kijken naar oplage- en het uitgavebeleid en oude voorraden te liquideren, hebben we in 2014 het lek kunnen dichten. Zo'n operatie kost gewoon een paar jaar.'
Het Davidsfonds voelde de noodzaak om het risico te beperken, zoals directeur-uitgever Katrien De Vreese het omschrijft. Geen 90 titels per jaar meer, maar 75. 'En dan geen segmenten schrappen, maar per segment scherper kiezen. Dat betekent: nog intensiever spreken over de uitgeefbeslissing, nog beter verkoopkansen inschatten, nog nauwkeuriger de oplage calculeren, meer inzetten op de kansen van alle mogelijke marketingtools. Daardoor haalden we in 2014 de vooraf opgestelde doelstellingen.'
Zij vindt het aanhoudende succes van sommige titels dé trend van vorig jaar. Als je een titel bij dat selectie lijstje hebt, prima. 'Zo stond 14-18 Oorlog in België van prof. Luc de Vos weken op nummer 1 – met een handelsprijs van 55 euro, het was misschien het duurste boek dat ooit op nummer 1 heeft gestaan. In totaal hebben we zo'n 15.000 exemplaren ervan verkocht.' Maar wat als dat niet lukt?
'Wij proberen vooral de mogelijkheden van onze database nog beter te benutten', zegt De Vreese. 'Het Davidsfonds heeft 45.000 leden-gezinnen. Daarvan hebben wij alle gegevens. Wij kunnen hen mailen als we weten dat ze ergens in geïnteresseerd zijn. Zo verkocht onze afdeling cultuurreizen vorig jaar het – gezien het upmarket aanbod – gigantische aantal van 3700 reizen. Al die mensen kunnen wij attenderen op boeken die nauw aansluit bij de gemaakte reis.'

Branchevreemde kanalen
Ook voelen uitgeverijen een groeiende noodzaak om branchevreemde kanalen te benaderen. Zeker nu bonnenacties in samenwerking met mediapartners – jarenlang een ideaal middel om vooral oud fonds te exploiteren – niet meer zo effectief zijn als vroeger. 'Onze vertegenwoordigers hebben de opdracht om in hun gebied constant te kijken naar mogelijkheden', zegt Werck van Clavis. 'We hebben in de buurt zelfs een shop-in-shop in een schoenwinkel.'
Het Davidsfonds heeft sinds vorig jaar boeken liggen bij biologische ketens als Bioshop (twintig filialen in Vlaanderen en Wallonië) en Biovita (drie filialen) en outdoorketen A.S. Adventure (meer dan veertig filialen in België, Luxemburg en Frankrijk). 'Je moet elke kans op een verkoop aangrijpen,' zegt De Vreese. 'Meer dan vroeger is het belangrijk je boeken dan bij het juiste publiek te brengen. Dat je de melk bij de kat zet. Bij A.S. Adventure komen reizigers, dus daar liggen onze gidsen.'
Tegelijk moet het potentieel van het branchevreemde kanaal niet worden overschat. 'Nichewinkels als hobbyzaken kopen hoogstens vijftig titels in,' zegt Van Halewyck. 'Het versterkt juist het winner takes all-effect, wat de retouren weer vergroot. Je kunt wel per titel nichewinkels benaderen, maar dat is dure prospectie. Wij kiezen selectief, maar hebben ook een breed gamma – van kookboeken en politieke boeken tot haak- en breiboeken. Dan kun je veel winkels maar met één of twee titels benaderen.'
Ook De Eenhoorn vindt branchevreemde kanalen benaderen te weinig opleveren. Desmyter probeert afnemende verkoop via onderwijs en bibliotheken dan eerder te compenseren door bestaande kanalen beter te benutten. Zo bemande hij dit jaar voor het eerst op de NOT een stand om de Nederlandse onderwijsmarkt te benaderen. Ook richt hij zich op rechtstreekse verkoop: de eind januari gelanceerde nieuwe website heeft voor het eerst een verkoopfunctie.
Demuynck van Witsand ziet het in de combinatie: én de boekhandel én branchevreemden én rechtstreekse verkoop. 'De grootste innovatie in de uitgeverij is niet het e-boek of zo, maar de manier waarop lezers worden benaderd. Uitgeverijen moeten daar zo creatief mogelijk in zijn. Ook door zelf evenementen te organiseren. Voor ons handboek over rouwbegeleiding organiseerden wij symposia in Nederland en Vlaanderen. Daar kwamen beide keren 160 mensen op af.'

De Vlaamse Boekhandel
Ondanks groeiende noodzaak buiten de boekhandel te verkopen overheerst bij uitgeverijen een positief gevoel over de ontwikkelingen bij de Vlaamse boekhandel. De verkoop via het belangrijkste verkoopkanaal liep in 2014 terug met 4,8 procent in omzet en 6,6 procent in afzet – bovenop de omzetverliezen waarmee onafhankelijke boekhandels en ketens al zeker sinds 2010 onafgebroken kampt, de laatste jaren vooral ten gunste van de online verkoop. En toch.
'Omdat wij geen vaste boekenprijs kennen, was het dood hout al lang en breed weg', zegt Vanschoonbeek. 'Nu zijn de onafhankelijke Vlaamse boekhandels goed bezig door samen te werken binnen Confituur, dat beter werkt dan vroeger Colibro. Confituur voert actie met boeken die echt bij hun karakter passen. Jozef en zijn broers van Thomas Mann bijvoorbeeld. Colibro had vaak bonnetjesacties met goedkope boeken voor vijf of zeven euro die niet bij hun dna pasten.'
'Vanuit de houding: we moeten wel, is er veel dynamiek bij de boekhandel', zegt Werck. Hij wijst op de eigen 'conceptwinkel' van Clavis op het kantoor in de abdijsite Herkenrode. 'Wij hebben daar speelhoekjes en luisterwinkels. We hebben elke zaterdag een programma. We huisvesten kinderverjaardagsfeestjes op basis van een thema. Van de zomer komt er op het plein hiervoor een festival. Al die dingen zie je ook elders steeds meer. Hoe meer, hoe liever het ons is.'
Davidsfonds is een zelfs intensieve samenwerk gestart door shop-in-shops te openen in de kinderboekhandels i-Boeks (Gent-Ledeberg) en De Kleine Johannes (Leuven), dat vorig jaar Davidsfonds' eigen boekhandel heeft overgenomen. De Vreese: 'Daar liggen, voorlopig als experiment voor een jaar, al onze uitgaven, ook voor volwassenen, plus onze folders en catalogi. Al onze leden in de regio wijzen we daarheen. Ook organiseren we daar in de winkel workshops en lezingen voor hen. Dat werkt zeer positief.'

Wel waakt Van Halewyck voor overschatting van alle initiatieven bij boekhandels. 'Ik heb veel bewondering voor de Confituurwinkels. Maar als hun dertig leden ieder drie exemplaren inkopen, gaat het om 90 stuks in totaal. Daar kun je geen uitgavebeleid op enten. Wat Lebowski met de Book of the Month-club doet is in Vlaanderen ondenkbaar, omdat onze uitgaven moeilijk boven Breda verkopen. Essentieel blijft dus dat Standaard Boekhandel mee in stapt.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, feb 2015. Vervolg van gisteren, morgen het slot)

Zie ook:
- Het recente geschenk van Confituur 

Geen opmerkingen: