vrijdag 10 april 2015

Maarten Beernink, 'Verdienen met uitgeven'

Maarten Beernink stuurde me een tijdje terug een e-mail. Of ik als auteur van Uitgeven in eigen beheer een recensie wilde schrijven over zíjn boek over hetzelfde onderwerp: Verdienen met uitgeven. Het was uiteraard geen kopie van mijn boek, maar - schreef hij - een boek meer gericht 'op het vermarkten van jezelf via bijvoorbeeld Youtube en andere sociale media'.
Dus kon hij me een exemplaar bezorgen? Ja hoor. Het exemplaar dat ik daarop ontving bevatte op een kaartje de handgeschreven boodschap: 'Ben erg benieuwd naar je mening!' En een week later mailde hij me om te vragen of ik het boek had ontvangen. Zeker, ik zou het te zijner tijd bekijken.
Inmiddels heb ik Verdienen met uitgeven gelezen. En wat lees ik daarin? Dat Beernink in eigen beheer uitgevende auteurs een strategie aanleert om aandacht van journalisten te genereren. Een strategie die hij op mij heeft losgelaten - inclusief de aanbeveling om vooral een persoonlijke krabbel met pen toe te voegen. 'Wees volhardend en laat je niet met een kluitje in het riet sturen', staat er bij.
Het heeft mijn aandrang om iets over zijn boek te schrijven enigszins verminderd, moet ik zeggen. Beernink heeft helemaal gelijk: je moet deskundigen zoeken die bij je boek passen, die in een vroeg stadium benaderen, het contact zo persoonlijk mogelijk houden, niet te snel opgeven. Maar een beetje verkoper met talent legt toch nooit zijn trucs uit aan de klanten die hij moet overtuigen?
Enfin, in dit boek kan het niet anders. En zeker niet in een boek dat inderdaad boven alles gaat over aandacht genereren voor je eigen boek – bij deskundigen, journalisten, inkopers, webwinkels. En dat in de volledige fase van het schrijven van de eerste zin tot het verkopen van het laatste exemplaar. De titel Verdienen met uitgeven is wat dat betreft goed gekozen.
Een kopie van mijn boek is dat van Beernink inderdaad niet. In Uitgeven in eigen beheer wilde ik destijds de lezers vooral leren na te denken. Afhankelijk van wat voor boek schrijvers maken, wat ze ermee ambiëren, hun kennis – van softwareprogramma's tot omslag ontwerpen – en hun budget moet een schrijver zijn keuzes maken. Uitgeven in eigen beheer is vooral goed nadenken.
Dat mis ik in Verdienen met uitgeven. Het is begrijpelijk als je beseft dat Beernink een bedrijf heeft dat auteurs begeleidt: Het Boekenschap, dat schrijf- en marketingtrainingen geeft en bemiddelt bij tal van uitgeefdiensten (van drukken tot vormgeving van omslag en eindredactie). Ook al dringt hij zijn bedrijf niet op, het maakt het toch moeilijk voor hem om uit te leggen dat een schrijver ook andere keuzes heeft.
Ik bedoel: een boek over uitgeven in eigen beheer dat zwijgt over publicatieplatforms als Lulu, Blurb en (in Nederland de bekendste) Mybestseller.com?
Beernink gooit alle aankomende auteurs op één hoop – hij concentreert zich weliswaar op schrijvers van zakelijke boeken, dan nog dient niet iedereen automatisch al zijn tips op te volgen. Sommige schrijvers hebben andere behoeftes. Pas als een schrijver weet wat hij wil en moet, is het interessant te rade te gaan bij Beernink. Dan vindt hij in Verdienen met uitgeven tal van handige tips.
Tegelijk zeg ik erbij: de ondertitel luidt 'Inspiratiegids voor je boek in eigen beheer'. De veelheid van tips kan auteurs ook helpen bij met name marketingideeën waar ze nog niet aan hadden gedacht. Het maken van video's voor Youtube bijvoorbeeld. Of het (zo nodig door jezelf) inspreken van een luisterboek. Daar zou ik zelf niet zo snel aan hebben gedacht.
Zo heeft Beernink toch mooi zijn zin gekregen: een stukje over zijn boek van mij.

Zie ook:

Geen opmerkingen: