Maarten Beernink stuurde me een tijdje terug een e-mail. Of
ik als auteur van Uitgeven in eigen
beheer een recensie wilde schrijven over zíjn boek over hetzelfde
onderwerp: Verdienen met uitgeven.
Het was uiteraard geen kopie van mijn boek, maar - schreef hij - een boek meer
gericht 'op het vermarkten van jezelf via bijvoorbeeld Youtube en andere
sociale media'.
Dus kon hij me een exemplaar bezorgen? Ja hoor. Het
exemplaar dat ik daarop ontving bevatte op een kaartje de handgeschreven
boodschap: 'Ben erg benieuwd naar je mening!' En een week later mailde hij me
om te vragen of ik het boek had ontvangen. Zeker, ik zou het te zijner tijd
bekijken.
Inmiddels heb ik Verdienen
met uitgeven gelezen. En wat lees ik daarin? Dat Beernink in eigen beheer
uitgevende auteurs een strategie aanleert om aandacht van journalisten te
genereren. Een strategie die hij op mij heeft losgelaten - inclusief de
aanbeveling om vooral een persoonlijke krabbel met pen toe te voegen. 'Wees
volhardend en laat je niet met een kluitje in het riet sturen', staat er bij.
Het heeft mijn aandrang om iets over zijn boek te schrijven
enigszins verminderd, moet ik zeggen. Beernink heeft helemaal gelijk: je moet
deskundigen zoeken die bij je boek passen, die in een vroeg stadium benaderen,
het contact zo persoonlijk mogelijk houden, niet te snel opgeven. Maar een
beetje verkoper met talent legt toch nooit zijn trucs uit aan de klanten die
hij moet overtuigen?
Enfin, in dit boek kan het niet anders. En zeker niet in een
boek dat inderdaad boven alles gaat over aandacht genereren voor je eigen boek
– bij deskundigen, journalisten, inkopers, webwinkels. En dat in de volledige
fase van het schrijven van de eerste zin tot het verkopen van het laatste
exemplaar. De titel Verdienen met
uitgeven is wat dat betreft goed gekozen.
Een kopie van mijn boek is dat van Beernink inderdaad niet.
In Uitgeven in eigen beheer wilde ik
destijds de lezers vooral leren na te denken. Afhankelijk van wat voor boek
schrijvers maken, wat ze ermee ambiëren, hun kennis – van softwareprogramma's
tot omslag ontwerpen – en hun budget moet een schrijver zijn keuzes maken.
Uitgeven in eigen beheer is vooral goed nadenken.
Dat mis ik in Verdienen
met uitgeven. Het is begrijpelijk als je beseft dat Beernink een bedrijf
heeft dat auteurs begeleidt: Het Boekenschap, dat schrijf- en
marketingtrainingen geeft en bemiddelt bij tal van uitgeefdiensten (van drukken
tot vormgeving van omslag en eindredactie). Ook al dringt hij zijn bedrijf niet
op, het maakt het toch moeilijk voor hem om uit te leggen dat een schrijver ook
andere keuzes heeft.
Ik bedoel: een boek over uitgeven in eigen beheer dat zwijgt
over publicatieplatforms als Lulu, Blurb en (in Nederland de bekendste)
Mybestseller.com?
Beernink gooit alle aankomende auteurs op één hoop – hij
concentreert zich weliswaar op schrijvers van zakelijke boeken, dan nog dient
niet iedereen automatisch al zijn tips op te volgen. Sommige schrijvers hebben
andere behoeftes. Pas als een schrijver weet wat hij wil en moet, is het
interessant te rade te gaan bij Beernink. Dan vindt hij in Verdienen met uitgeven tal van handige tips.
Tegelijk zeg ik erbij: de ondertitel luidt 'Inspiratiegids
voor je boek in eigen beheer'. De veelheid van tips kan auteurs ook helpen bij
met name marketingideeën waar ze nog niet aan hadden gedacht. Het maken van
video's voor Youtube bijvoorbeeld. Of het (zo nodig door jezelf) inspreken van
een luisterboek. Daar zou ik zelf niet zo snel aan hebben gedacht.
Zo heeft Beernink toch mooi zijn zin gekregen: een stukje over zijn boek van mij.
Zo heeft Beernink toch mooi zijn zin gekregen: een stukje over zijn boek van mij.
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten