vrijdag 24 april 2015

Interview: Hugo Verkley over zijn Brave New Books-prijswinnende 'Straatgeheimen' (Schrijven)

Hugo Verkley won de Brave New Books-prijs 2014. Uitgeven in eigen beheer beviel hem uitstekend. Toch zoekt hij voor een volgend boek eerst een reguliere uitgeverij.

"Wilma vertelde me dat ze zelfmoord zou plegen in 2016. Zij is een van de zeventien dak- en thuislozen die ik portretteer in Straatgeheimen. Door de gesprekken met mij wil ze nu wél doorleven. Ze werkt ook aan een eigen boek over haar leven. Ze heeft zo veel ellende meegemaakt, daar zit zeker een heel boek in. Ik ga haar daar bij helpen. Met die verandering ben ik al heel blij. De Brave New Books-prijs en de verkopen, dat is alleen maar mooi meegenomen."
Hugo Verkley (1985) heeft veel succes met zijn interviewbundel Straatgeheimen. De afgestudeerd journalist en antropoloog die tegenwoordig voor Vluchtelingenwerk Nederland werkt, verkocht sinds verschijnen in februari 2014 binnen een jaar ruim 1600 exemplaren van zijn ontroerende verhalen. In november won hij de Brave New Books-prijs voor beste uitgave in eigen beheer van het jaar. Hoofdprijs: een media-campagne ter waarde van 15.000 euro.
"De dag van de uitreiking zeiden ze: luister vanavond maar om 19 uur naar de radio", vertelt hij in de Utrechts werfkelder waar hij woont. "Er stond al een uitzendschema klaar. Het spotje van tien seconden was zo'n veertig keer in zes dagen te horen op radio 1, 2, 3, 4 en 6. Daarnaast kreeg ik een paginagrootte advertentie in Vrij Nederland, en werd het boek gepromoot op Facebook en Bol.com. Toen was het geld alweer op. Dat verbaasde me wel. Voor hetzelfde geld kun je een leuk autootje kopen."
De prijs en de aandacht leverde hem honderd extra verkopen op, schat hij. Is dat veel? Of juist teleurstellend? Het maakt Verkley niet uit. "De prijs is vooral erkenning. Het vergroot mijn zelfvertrouwen: ik kan dus echt schrijven. Het vergroot misschien ook mijn kansen bij uitgevers bij een volgend boek. Dat ze echt geïnteresseerd zijn, dat het boek niet onderaan de stapel beland. Maar het allerbelangrijkst voor mij is dat de verhalen van de daklozen door nog meer mensen worden gehoord."

Straatgeheimein is niet Verkleys eerste boek. Eind 2012 had Rozenberg Pers Estamos bien en el refugio Los 33 – De nasleep van de Chileense mijnramp ­uitgegeven – zijn afstudeerscriptie, lichtelijk bewerkt tot een toegankelijkere, journalistieke tekst. Hij had via Google gezocht naar wetenschappelijke uitgevers. Rozenberg Pers toonde zich als eerste enthousiast, daarom ging hij met het bedrijf in zee. Maar een bevredigende ervaring was het allerminst.
"Het boek bleek alleen via de site van de uitgeverij te koop. En je kon uitsluitend met creditcard betalen. Wie dat niet wilde, haakte af. Via de boekhandel kon je het niet krijgen omdat Rozenberg Pers geen aansluiting bij CB had. Dat hoefde niet, werd mij uitgelegd, omdat ze wetenschappelijke boeken publiceerden. Ik weet ook niet hoeveel exemplaren er zijn gemaakt of verkocht. Ik kan hem daar wel over mailen, maar dat levert nooit wat op."
Conclusie: bij een volgend boek moest het anders. Toen Straatnieuws Utrecht Verkley, al jarenlang vrijwilliger bij de Sleep Inn, binnenhaalde als medewerker en tegelijkertijd Het Catharijnehuis vroeg of hij een aantal verhalen wilde maken over de klanten van deze dagopvang van dak- en thuislozen, besloot hij een interviewbundel te maken. Portretten van ex-voetballer Shiamkoemar of het onafscheidelijke duo Albert en Wijnand werden in verkorte vorm voorgepubliceerd in het Straatnieuws.
"Ik heb eerst uitgevers benaderd, ook bekende. Sommige waren enthousiast – De Graaff, Elikser – maar die vroegen er geld voor, de eerste wel 2000 euro. Dat wilde ik niet. Ik deed toen een oproep op Facebook: wie kent een platform waar je gratis je eigen boek kan uitbrengen? Zo kwam ook Brave New Books voorbij. Ik heb heel bewust gekeken of hun boeken overal te krijgen zijn. Ook in de boekwinkel. Broese had inderdaad een populaire titel van dat moment. Die zag er mooi uit."
Verkley koos vooral voor BNB omdat hij alles zelf kon bepalen en iedere schrijver zo nodig 24 uur na aanmelding al een boek af kan hebben. "Nu kon ik Robin, een talentvolle kunstenaar en een van de daklozen in mijn boek, een omslag laten maken dat ik echt mooi vond. Met het Word-sjabloon kon ik goed uit de voeten. Ik heb een paar dagen geïnvesteerd om de opmaak goed te krijgen. Nadat ik een exemplaar voor mezelf had besteld, heb ik dat aangepast tot ik tevreden was."
Diensten op het gebied van redactie, vormgeving of marketing heeft Verkley niet afgenomen. Dat kon hij zelf wel. En anders kende hij wel mensen. "Ik ken genoeg journalisten die goed kunnen lezen. Ik kan ook wel een persbericht schrijven." Maar als het had gemoeten, had hij best bij BNB diensten in willen kopen. Zo prettig verliep het contact. "Elke keer als ik een vraag had, stuurde ene Peter Paul meteen antwoord. Bij de prijsuitreiking bleek dat de baas zelf te zijn."

Straatgeheimen liep direct goed. Bij de boekpresentatie, waar burgemeester Jan van Zanen het eerste exemplaar in ontvangst nam, was de eerste oplage van vijftig exemplaren meteen weg. Sindsdien verkoopt Verkley, erg tevreden over de media-aandacht, elke week een paar boeken. In de zomer bestelde Stichting De Tussenvoorziening, waar ook de Sleep Inn onderdeel van uitmaakt, in één keer duizend exemplaren om het als kerstgeschenk uit te delen.
Wat heeft de uitgave hem financieel opgeleverd? De kosten zijn 100 euro voor het omslag, 30 euro voor duizend flyers, 100 euro voor de productie van een e-boek en circa 500 euro voor alle boeken die hij weggaf. Daarnaast gaf hij één euro voor ieder verkocht exemplaar aan Straatnieuws Utrecht. Maar dankzij de laatste deal, waarbij hij via Brave New Books tegen een gunstig tarief in één keer duizend exemplaren kon laten drukken, "heb ik er best wel aan verdiend."
In totaal doneerde Verkley 2000 euro. "Daarvan organiseren we nu een schrijfwedstrijd onder daklozen. Vijf schrijfcoaches geven workshops bij instellingen. Zij helpen hen te schrijven over het thema 'Waar woont je hart'. Ze kunnen daar allerlei prijzen mee winnen, maar ik ben nog bezig die gratis te regelen zodat er genoeg geld overblijft om bijvoorbeeld voor iedereen een sjaal of een muts te kopen. Dan profiteren alle daklozen ervan, want niet iedereen kan of wil schrijven. Zoals Wilma doet."
(Eerder gepubliceerd in Schrijven Magazine, nr. 2 2015) 

Zie ook:

Geen opmerkingen: