Van In heeft in Vlaanderen al
vijf jaar veel succes met haar digitaal platform voor het primair onderwijs. Sinds
kort scoort de Belgische educatieve uitgeverij met Bingel ook in het
buitenland.
De
internationale erkenning doet Lieven Bossuyt, uitgever basisonderwijs en
product owner van leerplatform Bingel bij uitgeverij Van In, veel deugd. Op de
London Book Fair kreeg het dochterbedrijf van Sanoma Learning vorig jaar de
International Educational Learning Resources Award – niet de concurrenten uit
grote landen als Amerika en Canada. 'Wat me vooral plezierde was de erkenning
dat wij er met Bingel voor zorgen dat onderwijs en ict bij elkaar komen', zegt
hij op zijn kantoor in Wommelgem bij Antwerpen.
En dat
voor wat in essentie gestart is als een online platform voor oefen- en
leermateriaal voor de lagere school. Bingel, op de markt sinds 2011, vormt
daarmee de digitale uitbreiding van de lesmethoden voor wiskunde, spelling en
taal, Frans, godsdienst en wereldoriëntatie. Voor ieder leerjaar is een eiland
ontwikkeld, waar leerlingen digitaal oefenen en leren. Bij goed resultaat
verdienen ze 'pingping', waarmee ze hun avatar kunnen personaliseren en
mini-games kunnen spelen.
Juist die eenvoud is de kracht van Bingel, legt Bossuyt
uit. 'Het is niet moeilijk om een leerplatform te maken met duizenden functies.
Het is wél moeilijk om een platform te maken dat op een heel eenvoudige manier
doet wat het moet doen. Een innovatief platform dat gebruiksvriendelijk en
aantrekkelijk voor leerling én leerkracht is en dat daarom echt wordt gebruikt.
Ook de jury van de International Educational
Learning Resources Award benadrukte het belang van dat laatste.'
Sinds de lancering is Bingel een instant-succes. In 2011
werd 'bingelen' meteen tweede in de verkiezing van jongerenwoord van het jaar.
Vijf jaar later gebruikt 79 procent van de scholen in het Vlaamse lager
onderwijs het platform. Meer dan 280.000 leerlingen maakten inmiddels meer dan
een half miljard oefeningen. En met plezier: 9 op 10 leerlingen zegt graag te
bingelen. Ook zegt 90 procent van de leerkrachten die Bingel gebruiken het
platform aan te bevelen.
'En het werkt', laat Bossuyt niet na te benadrukken. Dat blijkt uit onderzoek naar de leerwinst. 'Bingel ondersteunt het leren op twee manieren. Kinderen kunnen zelf oefenen en navigeren zonder begeleiding door de leerkracht. Learning through exploring. Door de gamification-elementen zijn ze extra gemotiveerd dat te doen. En leerkrachten kunnen zelf een selectie uit de oefeningen maken op basis van het niveau van de klas of individuele leerlingen. Task-based learning, is dat.'
'En het werkt', laat Bossuyt niet na te benadrukken. Dat blijkt uit onderzoek naar de leerwinst. 'Bingel ondersteunt het leren op twee manieren. Kinderen kunnen zelf oefenen en navigeren zonder begeleiding door de leerkracht. Learning through exploring. Door de gamification-elementen zijn ze extra gemotiveerd dat te doen. En leerkrachten kunnen zelf een selectie uit de oefeningen maken op basis van het niveau van de klas of individuele leerlingen. Task-based learning, is dat.'
Het vervolg staat op Inct.nl – en wel hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten