Een
benefiet in de Amsterdamse schouwburg, speciale uitgaven voor het goede doel en
inzamelingsacties in boekhandels. Het duurde even voor het boekenvak reageerde
op de vluchtelingencrisis, maar inmiddels hebben schrijvers, uitgevers en boekhandelaren
honderdduizenden euro's opgehaald.
Het is
niet moeilijk geraakt te worden door de vluchtelingenstroom die sinds afgelopen
zomer zo'n enorme omvang heeft aangenomen. De mensonterende beelden van
tientallen vluchtelingen in gammele bootjes. Het overvolle kamp bij Calais,
waardoor het Westen opeens zijn eigen sloppenwijk heeft. De dode peuter op een
Turks strand. En dan de soms ronduit vijandige ontvangst, waarbij opvangcentra
worden belaagd. Niemand blijft daar onbewogen bij. Maar om dan ook wat te doen?
Thijs
Heslenfeld, die onder het label Oost West Thijs Best al meerdere fotoboeken in
eigen beheer heeft uitgebracht, besloot wel al snel een speciale uitgave te
maken: Anything out of nothing. De
fotograaf bezocht afgelopen najaar samen met journaliste Rinke Verkerk
vluchtelingenkampen voor Syriërs in Libanon en Jordanië. Hij wilde de
vluchtelingen 'zonder extra zielige foto's of nadruk op blije gezichten' zélf
een gezicht geven en hen in de gelegenheid geven hun eigen verhaal te
vertellen.
Het is
een schitterend 96 pagina's tellend boek geworden, dat al op 3 december na
tweeëneenhalve maand werk op de markt kwam. Een boek met een bijzondere
vormgeving – en niet alleen door de gimmick dat het, net als Arabischtalige
uitgaven, achterstevoren moet worden gelezen. Heslenfeld wilde hiermee de
lezers op kleine schaal de verwarring laten voelen die vluchtelingen op grote
schaal dagelijks ervaren nadat ze hun vertrouwde bestaan hebben moeten opgeven.
Al bij
verschijnen waren 3000 exemplaren van Anything
out of nothing bij voorverkoop à 27,50 euro per stuk verkocht, onder andere
aan een aantal bedrijven die meerdere exemplaren tegelijk voor hun personeel
aanschaften. Inmiddels zit de totale verkoop boven de 4000. Maar daarmee neemt
de fotograaf, die toch al alles uit eigen middelen heeft gefinancierd, geen
genoegen. Dit voorjaar hoopt hij lezingen en mini-exposities in boekhandels te organiseren
om het boek nader te promoten.
'Per
verkocht exemplaar gaat vijf euro naar een gezin in het kamp Al Za'atari in
Jordanië', vertelt Heslenfeld. 'Begin februari hebben we 25.000 euro kunnen
overmaken aan de Jordaanse afdeling van UNHCR om deze vluchtelingen
rechtstreeks te kunnen helpen. Iets meer dan 15.000 euro komt uit verkoop van
het boek, de rest is aangevuld door Triodos Bank die besloten heeft mij te
sponsoren.'
In het
Nederlandse boekenvak lijkt Heslenfeld een uitzondering te zijn. Zeker in het
vroege stadium waren auteurs, boekhandels en uitgeverijen in andere landen er
veel eerder bij. Denk aan speciale woordenboekje met uitsluitend plaatjes die
uitgevers als Routard al in september maakte om gratis onder vluchtelingen ter
verspreiden en of, nog eerder, de gelijk zeer succesvolle inzamelingsactie van
de Britse auteur Patrick Ness waar veel collega's hun bijdrage aan hebben
geleverd.
En dat
terwijl vluchtelingen, zeker ze in hun land van aankomst aan hun integratie
gaan beginnen, zo veel baat hebben bij (toegang tot) boeken. Dat bewijst het
genoemde aanwijswoordenboek waarmee vluchtelingen makkelijker kunnen
communiceren, maar ook echte woordenboeken, lesboeken Nederlands als tweede
taal en fotoboeken over Nederland om hier te kunnen inburgeren. En natuurlijk
prentenboeken en eerste lesboekjes voor de kleinsten.
De
openbare bibliotheken hebben dat goed begrepen. Naast talrijke
inzamelingsacties – van boeken en contact geld – die direct na de zomer werden
georganiseerd, begon de sector een plan op te stellen om gestructureerd samen
te werken met verantwoordelijke organisaties als het Centraal orgaan opvang
asielzoekers (COa), het ministerie van Justitie en Veiligheid en
Vluchtelingenwerk Nederland. De bibliotheek wil asielzoekers in iedere fase van
hun inburgering en zoektocht naar werk terzijde staan.
Toch is
het natuurlijk niet zo dat het boekenvak niets deed. Zeker niet. Naast het
bedrag dat Heslenfeld bijeenbracht is er voor vele tienduizenden euro's geld
opgehaald voor een reeks goede doelen. Hieronder volgt een overzicht van de
grootste en bekendste acties.
De schrijvers kwamen op initiatief van
Dimitri Verhulst op 9 februari in de Stadsschouwburg van Amsterdam bijeen voor
een benefiet ten bate van My Book Buddy, die zich inzet voor
vluchtelingenkinderen. Onder meer Tommy Wieringa, Connie Palmen, Jelle Brandt Corstius en Esther Gerritsen
traden op om de 'verbindende
waarde van boeken en verhalen te tonen.' Alleen al de recette van de door de
Leescoalitie georganiseerde avond leverde 25.000 tot 30.000 euro op. Daarnaast
was er een loterij. De opbrengst daarvan was bij het ter perse gaan van dit
stuk nog niet bekend.
Bij Lemniscaat verscheen in november een
vertaling van het oorspronkelijke Engelse Soep
voor Syrië van de culinair auteur en fotograaf Barbara Abdeni Massaad. Zij
vroeg recepten bij meer dan vijftig internationale topkoks ten bate van het
voedselprogramma van UNHCR. De Engelse uitgave was binnen een week uitverkocht
en leverde 40.000 pond op. De vertaling kon na twee weken worden herdrukt.
Inmiddels zijn 3400 exemplaren verkocht, wat betekent dat er zo'n 30.000 euro
voor de vluchtelingen is opgehaald. Dit bedrag is inclusief het geld dat
boekhandels ophaalden met het uitdelen van soep. 'Geweldig hoe de boekhandel
zich heeft ingezet voor dit boek!', vindt pr-medewerker Leena Jaarsveld. Ook de
opbrengsten van de jaarlijkse Lemniscaat-uitverkoop in de Bibliotheek Rotterdam
ging naar deze actie.
De Arbeiderspers bracht eveneens in november
belangeloos de bundel Gelukszoekers
van Ilja Leonard Pfeijffer uit, waarin de auteur enkele eerder geschreven
stukken over vluchtelingen en migranten bijeenbracht, inclusief een fragment
uit zijn Librisprijswinnende roman La
Superba. Auteur, uitgeverij én drukkerij Ten Brink werkte gratis mee. De uiteindelijke opbrengst is voor stichting
Werken zonder Grenzen, die vluchtelingen helpt aan werkervaringsplaatsen,
vrijwilligerswerk of betaald werk.
'Op dit
moment hebben we van Gelukszoekers
zo’n 1500 exemplaren verkocht', zegt uitgeverij Peter Nijssen. 'Vind ik niet
meevallen. Misschien dat de toch wat schokkende coverfoto daaraan debet is.
Anderzijds: we verkopen het nog steeds. Dus onze druk van ik meen 2500
exemplaren raakt heus uitverkocht. Van de winkelprijs van 15 euro gaat een zeer
groot deel naar Werken zonder Grenzen. Ik schat dat er zo’n 30.000 euro naar
dit goede doel zal gaan als we alle exemplaren hebben verkocht.'
Uitgeverij
Podium leverde een bijdrage met het
pamflet Broederschap van Frans
Timmermans dat een onverwacht grote bestseller was. Het boek dat was
geïnitieerd door Erik van Bruggen van campagnebureau BKB, haalde de derde
plaats in de Bestseller 60 haalde en stond vijf weken in de top tien. Binnen
een maand waren er 20.000 exemplaren verkocht. De royalty's van de auteur en de
uitgeverswinst is volledig bestemd voor Vluchtelingenwerk Nederland. Op een
moment dat het boek nog steeds in de bestsellerlijst overhandigden Timmers en
uitgever Joost Nijsen al een cheque van 20.000 euro aan de begunstigde
organisatie.
De
educatieve uitgeverijen Noordhoff, Zwijsen en Delubas kondigden aan dit jaar 60.000 kinderboeken te verspreiden
onder 150 scholen waar vluchtelingenkinderen les gaan krijgen. Zij mogen de
'zwerfboeken' mee naar huis nemen om zo ook hun ouders te helpen met hun
taalontwikkeling. De Vier Windstreken doneerde 500 exemplaren van het
tekstloze prentenboekje Steen voor steen
Guiliano Ferri. Boekhandels met een opvangcentrum in de buurt konden twintig
exemplaren aanvragen.
Atlas Contact organiseerde een omruilservice:
een boek uit het eigen fonds voor een ongewenst kerstcadeau. De in totaal
veertig ingeleverde cadeaus, voor de helft boeken en verder onder andere dvd's,
een Gerard Joling cd, een Action-camera en mutsen, waren voor de noodopvang in
Amsterdam. Twee jongetjes stuurde een nieuw Ajax-shirt in dat hun vader had
gekregen, vertelde pr-medewerker Martina van As. Want, zo schreef de vader, zij
woonden niet in Amsterdam, een vluchteling die daar zit heeft er daarom meer
aan.
Verschillende
boekhandels hielden inzamelingsacties. Dekker
van de Vegt in Nijmegen riep klanten op in de kerstperiode naast een cadeau
voor hun dierbaren ook een boek voor de pop-upbibliotheek in het azc in
Heumensoord te kopen. Deze pop-upbieb is in het leven geroepen door de
bibliotheek Gelderland-Zuid – een mooi voorbeeld van de manier boekhandel en
bibliotheek kunnen samenwerken. Klanten konden kiezen uit negen titels: van
Nederlands-Arabische woordenboeken en aanwijsboeken tot een basiscursus voor
inburgeraars en Nederland voor Syriërs.
De actie
is 'heel goed aangeslagen', zegt directeur Monique Kauffman. 'Mensen kwamen
speciaal daarvoor naar de winkel. Uiteindelijk hebben we voor 5000 euro aan
boeken gedoneerd, inclusief 500 euro van onszelf. De dinsdag voor kerst hebben
[mede-directeur] Hans [Peters] en ik tien dozen afgeleverd bij bibliotheek De
Mariënburg.'
Klanten
van de Algemene boekhandel in
Amersfoort konden voorafgaand aan kerst een maand lang boeken brengen die aan
verschillende bibliotheken in opvangcentra zouden worden gegeven. Er was vooral
vraag naar prenten- en kinderboeken, woordenboeken en fotoboeken over
Nederland. En die kwamen er ook, vertelt medewerker Linda Adam. 'Vooral
prentenboekjes en avi-boekjes, ook in het Frans en Engels. Dat zijn vaak ook
boeken die maar korte tijd worden gebruikt en dus nog in uitstekende staat.'
Misschien
was niet ieder boek even geschikt – een enkeling had van de gelegenheid
gebruikt zijn zolder op te ruimen – maar de boekhandel kon bij elkaar ruim
vijfentwintig dozen vol afgeven. Half januari werden die in twee shifts
opgehaald door vertegenwoordigers van het COA Amersfoort en Gastgezin
Amersfoort.
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, feb 2016)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten