donderdag 21 april 2016

Nieuwe uitgeverij Oevers herintroduceert Arsène Lupin (Boekblad)

Voormalig De Slegte-medewerker Martijn Couwenhoven is uitgeverij Oevers begonnen. Op 13 mei verschijnen zijn eerste landelijke uitgaven: twee titels over de Franse gentleman-inbreker Arsène Lupin.

Couwenhoven richtte Oevers eigenlijk al in 2014 op. Hij was na het faillissement van Polare zijn baan als webredacteur kwijt geraakt en bedacht toen: ‘boeken, uitgeven en schrijven is het mooiste wat er is, dus daar wil ik mee door gaan’, vertelt hij. Zijn eerste uitgave was het kinderboek De schatkaart van Monet. ‘Maar dat gaat over het bezoek van Monet aan de Zaanstreek. Dat zou alleen lokaal verspreid worden, al is het landelijk opgepikt en zijn er duizend exemplaren van verkocht. Later volgde nog Mijn eerste keer, naar aanleiding van een verhalenwedstrijd in samenwerking met het Noord-Hollands Dagblad.’ 
Pas nu Oevers zijn werkterrein naar het hele taalgebied verlegt, presenteert Couwenhoven zich als nieuwe uitgeverij. ‘Ik vond het daar nu tijd voor. Ik ben ook in gesprek met een vertegenwoordiging in Nederland en ben voor België in zee gegaan met Elkedag boeken. Ik heb voor mijn eerste uitgave gezocht naar iets wat met Frankrijk of schilderkunst te maken heeft. Dat worden de speerpunten van mijn fonds. Ik ben achttien jaar geleden afgestudeerd aan de kunstacademie en heb me later veel met Frankrijk bezig gehouden. Ik had ooit een site over Franse literatuur en schreef recensies voor En France.’
Vorig jaar stuitte Couwenhoven op de creatie van Maurice Leblanc (1864-1941): de inbreker Arsène Lupin, die al sinds de jaren 1970 niet meer in het Nederlands verkrijgbaar was. ‘Het heeft een heel fijne toon en is echt goed geschreven. Je merkt dat Leblanc als romanschrijver is begonnen. Ook de vertaalsters Lidewij van den Berg en Katrien Vandenberghe waren blij verrast toen ze hun boek lazen voordat ze de opdracht aanvaarden. Op Facebook las ik, vorig jaar al, dat Bart Van Loo Lupin op zijn vakantie las. Toen heb ik hem gevraagd om een voorwoord. Dat is een enthousiasmerend stuk geworden.’
Arsène Lupin, gentleman-inbreker en Arsène Lupin versus Herlock Sholmes verschijnen op 13 mei in een oplage van duizend stuks. Beide boeken worden die dag in Scheltema gepresenteerd, tegelijk met twee nieuwe Maigret-vertalingen bij De Bezige Bij. Voor daarna heeft Couwenhoven genoeg plannen, waaronder nieuwe Lupin-uitgaven. ‘Maar ik heb een eenmanszaak – uiteraard met wat hulp eromheen. Ik moet eerst afwachten wat Lupin gaat doen voor ik nieuwe stappen kan doen. In het najaar kom ik wel met Keizer Claude, waarin ik mijn ervaringen met Monet beschrijf. Het is een soort biografie in reisverhalen.’
De kans op succes voor Lupin is in ieder geval toegenomen dankzij de Schwob-subsidie die Oevers voor beide boeken heeft gekregen. Zo gaan de titels mee in de halfjaarlijkse Schwob-actie, waarbij ze meedoen aan de leesclubs in Utrecht, Maastricht, Groningen en Brussel. Ook zullen ze komen te liggen in de honderd deelnemende boekhandels.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 18 apr)

Geen opmerkingen: