maandag 25 april 2016

Singel Uitgeverijen boekt succes met Ebookalarm.nl (Boekblad)

Iedere dag een aanbieding van een e-boek met kortingen tot 80 procent. Dat is het idee achter Ebookalarm.nl. Singel Uitgeverijen is na drie maanden tevreden over de resultaten.

Het begon op 21 januari met Tirza van Arnon Grunberg (Nijgh & van Ditmar). Vandaag is het Weduwspek van Monika van Paemel (Querido). En daartussen waren er iedere dag andere aanbiedingen van een titel uit de verschillende Singel Uitgeverijen-fondsen. Als de gewone prijs minder dan 10 euro is, kost het e-boek 24 uur 1,98 euro. Als de gewone prijs meer dan 10 euro is, gaat hij weg voor 2,99 euro. De exclusieve leverancier is Kobo, naar wie Ebookalarm.nl doorverwijst.
‘We zochten naar een manier om digitaal lezen onder de aandacht te brengen’, legt online marketing & salesmedewerker Esther van Dijk uit. ‘Met een goedkoop instappunt wagen mensen toch eerder de stap. Bovendien creëren we op deze manier een gevoel van urgentie. Bij een aanbieding van een papieren boek voor 5 euro denk je: bestellen, anders is hij straks op. Bij e-boeken heb je dat nooit – als je die bijvoorbeeld een maand tegen een gereduceerde prijs aanbiedt. Nu pak je toch de impulskopers.’
Een tweede gedachte achter Ebookalarm.nl is: aandacht geven aan de backlist. Van Dijk: ‘We zoeken een combinatie van wat oudere titels en recentere titels – tot twee, drie maanden oud. Niet jonger, dat zou te veel kannibaliseren. We letten daarbij op themadagen als moederdag en Valentijnsdag, maar ook op het verschijnen van nieuwe titels. Dan kunnen we juist op die dag een aanbieding doen met een oudere titel van dezelfde auteur.’
Na drie maanden is Singel Uitgeverijen ‘heel blij’ met de resultaten. Verkoopcijfers geeft Van Dijk niet. Maar: ‘die nemen gestaag toe. Soms verkopen we op een dag dertig exemplaren van een e-boek waarvan al vier, vijf maanden niets hadden verkocht. Daar word je heel blij van. Daarnaast levert het publiciteit op. Op sociale media wordt er positief over gesproken. En de nieuwsbrief, waarin we aankondigen welke titels de komende week aan bod komen, gaat al naar zo’n duizend e-mailadressen.’
Singel Uitgeverijen werkt exclusief met Kobo ‘omdat zij snel wilden en konden schakelen’ zegt Van Dijk. ‘Dat was wel zo makkelijk. Maar wij staan er open voor het concept verder uit te rollen naar andere retailers met affiliate-programma’s. We gaan rond de zomer evalueren, dan beslissen we wat we precies doen. Wel is zeker dat we doorgaan met Ebookalarm.nl.’

Zie ook:

Geen opmerkingen: