Iedere
dag een aanbieding van een e-boek met kortingen tot 80 procent. Dat is het idee
achter Ebookalarm.nl. Singel Uitgeverijen is na drie maanden tevreden over de
resultaten.
Het begon op 21 januari met Tirza van Arnon Grunberg (Nijgh & van Ditmar). Vandaag is het Weduwspek van Monika van Paemel
(Querido). En daartussen waren er iedere dag andere aanbiedingen van een titel
uit de verschillende Singel Uitgeverijen-fondsen. Als de gewone prijs minder
dan 10 euro is, kost het e-boek 24 uur 1,98 euro. Als de gewone prijs meer dan
10 euro is, gaat hij weg voor 2,99 euro. De exclusieve leverancier is Kobo, naar
wie Ebookalarm.nl doorverwijst.
‘We zochten naar een manier om digitaal lezen onder de
aandacht te brengen’, legt online marketing & salesmedewerker Esther van
Dijk uit. ‘Met een goedkoop instappunt wagen mensen toch eerder de stap.
Bovendien creëren we op deze manier een gevoel van urgentie. Bij een aanbieding
van een papieren boek voor 5 euro denk je: bestellen, anders is hij straks op.
Bij e-boeken heb je dat nooit – als je die bijvoorbeeld een maand tegen een
gereduceerde prijs aanbiedt. Nu pak je toch de impulskopers.’
Een tweede gedachte achter Ebookalarm.nl is: aandacht geven
aan de backlist. Van Dijk: ‘We zoeken een combinatie van wat oudere titels en
recentere titels – tot twee, drie maanden oud. Niet jonger, dat zou te veel
kannibaliseren. We letten daarbij op themadagen als moederdag en Valentijnsdag,
maar ook op het verschijnen van nieuwe titels. Dan kunnen we juist op die dag
een aanbieding doen met een oudere titel van dezelfde auteur.’
Na drie maanden is Singel Uitgeverijen ‘heel blij’ met de
resultaten. Verkoopcijfers geeft Van Dijk niet. Maar: ‘die nemen gestaag toe.
Soms verkopen we op een dag dertig exemplaren van een e-boek waarvan al vier,
vijf maanden niets hadden verkocht. Daar word je heel blij van. Daarnaast
levert het publiciteit op. Op sociale media wordt er positief over gesproken.
En de nieuwsbrief, waarin we aankondigen welke titels de komende week aan bod
komen, gaat al naar zo’n duizend e-mailadressen.’
Singel Uitgeverijen werkt exclusief met Kobo ‘omdat zij snel
wilden en konden schakelen’ zegt Van Dijk. ‘Dat was wel zo makkelijk. Maar wij
staan er open voor het concept verder uit te rollen naar andere retailers met
affiliate-programma’s. We gaan rond de zomer evalueren, dan beslissen we wat we
precies doen. Wel is zeker dat we doorgaan met Ebookalarm.nl.’
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten