donderdag 7 april 2016

Uitgeverij Komma kan 'Rijks. Masters of the Golden Age' eindelijk tonen (Boekblad)

Drieëneenhalf jaar na de conceptie van het idee kan uitgever Steven Hond vanaf vrijdag zijn uiterst luxe uitgave 'Rijks. Masters of the Golden Age' van Marcel Wanders laten zien. Het boek is dan drie dagen te zien in het Rijksmuseum. Vanaf volgende week krijgen de eerste kopers hun exemplaar van uitgeverij Komma/d'Jonge Hond.

Rijks. Master of the Golden Age is met een verkoopprijs van 6.500 euro een kunstboek in de duurste categorie. Het 448 pagina's tellende boek dat verschijnt in een oplage van 2500 exemplaren meet 50x70 centimeter, is handgebonden in leer met zilverbeslag en weegt 35 kilo. De uitgave is gedrukt op speciaal op maat gemaakt papier en wordt geleverd met een speciaal ontworpen tafel, gemaakt uit mangohout, en aparte 'Behind the scenes'-boek.
In het boek, legt Hond uit, staat ieder schilderij er op drie manieren in: in zijn geheel, op ware grootte en ingezoomd op een detail. 'Op ware grootte betekent dat een klein schilderij als Het melkmeisje van Vermeer er helemaal in staat, maar dat je van De nachtwacht maar een detail ziet. Voor de details wordt soms tot 700 procent ingezoomd. Je kruipt zo helemaal in het schilderij. Je ziet dingen die je in het echt niet kan zien. De schilderij zijn aangevuld met gekalligrafeerde citaten uit essays die grootheden als Damien Hirst, Alain de Botton en Ferran Adria bij hun favoriete schilderij hebben gemaakt. De hele teksten staan in het aparte boekje.'
Hond, die al een lange geschiedenis heeft in de kunstboekenuitgeverij, kreeg het idee niet lang nadat zijn drukkerij failliet was gegaan. 'Ik dacht echt: wat kan ik doen om met mijn kop boven het maaiveld uit te komen. Wat nou als ik een boek laat maken over de mooiste kunstcollectie van Nederland door de beste ontwerper van Nederland? Een boek dat op een goede manier over the top luxe is. Wim Pijbes was direct enthousiast. Marcel Wanders ook. Toen zijn we plannen gaan ontwikkelen.'
Hond identificeerde een aantal problemen om deze uitgave te realiseren. Hoe financiert een kleine uitgeverij een dergelijke project? Hoe wordt het technisch perfect? Hoe wordt het fotografisch perfect? Wat is de ideale internationale verkoopstrategie? En zo nog een aantal problemen. Hoewel het eerste probleem het interessantst is, wil Hond daar liever niet over in detail treden. 'Laten we zeggen dat het is opgelost.' Later voegt hij er nog aan toe dat Wanders met zijn eigen uitgeverij participeert in het project.
Liever praat hij over de technische oplossingen. 'Ik ben een jaar bezig geweest om in Nederland drukkerijen en binderijen te vinden die het mogelijk zouden kunnen maken. Lukte gewoon niet. We kunnen sommige dingen hier niet meer. Nu wordt bijvoorbeeld het omslag met drie verschillende lagen zilverfolie handgemaakt in Italië. Ik ben er geweest. Dan zie je een oud mannetje met een oude machine daarmee bezig. Geweldig, ik krijg er tranen van in mijn ogen.'
Of over de internationale verkoopstrategie. Dat gebeurt door het boek wereldwijd te laten zien op beurzen. Een dummy lag, voor het eerst, op de afgelopen Frankfurter Buchmesse. Maar ook Wanders neemt het mee naar beurzen zoals, volgende week, de Designbeurs in Milaan. 'We waren op de Tefaf. Dat was een waanzinnig succes.' Nu volgt ook een mediacampagne. Sinds zaterdag loopt een samenwerking met NRC Handelsblad. Woensdag besteedt De Wereld Draait Door aandacht aan het boek.
Al die presentaties leiden tot bestellingen. Hond: 'Daarnaast organiseren we voorverkoop via boekhandels. Een aantal winkels hebben een week of twee een dummy in huis gehad om het aan hun klanten te laten zien. Via boekhandel Mendo in Amsterdam hebben we zo tientallen bestellingen gehad. Al met al loopt de eerste run van 500 exemplaren, die de komende maand binnen druppelt, nu snel weg. De hele oplage verkopen we zeker uit. Zoals met alle 50x70-boeken gebeurt. Daar is een markt van verzamelaars voor.'
In het najaar volgt een koffietafelversie van 125 euro. Daarin zijn beelden en essays in een band geïntegreerd. Deze uitgave van 25x35 centimeter zal dan ook dikker zijn: circa 600 pagina's, schat Hond. 'Deze komt uit in een oplage van 10.000 exemplaren, maar zullen we zeker laten bijdrukken als hij is uitverkocht. We verwachten er erg veel van te verkopen via het Rijksmuseum zelf. Als service aan de vaak internationale toeristen sturen wij hem dan op. Zo'n boek neem je niet mee in het vliegtuig.'
Daarnaast is er nog de zogeheten Unique edition. Klanten krijgen hetzelfde boek als de Limited edition op enkele details na. Het omslag is van echt goud, de kalligrafie wordt niet gedrukt maar in het boek gekalligrafeerd en de afbeelding van Het Joodse bruidje wordt 3D-geprint, zodat je de dikte van de verf voelt. Kopers kunnen na een gesprek met Wanders bovendien persoonlijke wensen uiten die in hun uitgave worden verwerkt. Kosten: vanaf 140.000 euro. Hond: 'Het zou me niet verbazen als we er vijf verkopen. Er lopen al wat gesprekken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 april)

Geen opmerkingen: