Drieëneenhalf jaar na
de conceptie van het idee kan uitgever Steven Hond vanaf vrijdag zijn uiterst
luxe uitgave 'Rijks. Masters of the Golden Age' van Marcel Wanders laten zien.
Het boek is dan drie dagen te zien in het Rijksmuseum. Vanaf volgende week
krijgen de eerste kopers hun exemplaar van uitgeverij Komma/d'Jonge Hond.
Rijks. Master of the
Golden Age is met een verkoopprijs van 6.500 euro een kunstboek in de
duurste categorie. Het
448 pagina's tellende boek dat verschijnt in een oplage van 2500 exemplaren meet
50x70 centimeter, is handgebonden in leer met zilverbeslag en weegt 35 kilo. De
uitgave is gedrukt op speciaal op maat gemaakt papier en wordt geleverd met een
speciaal ontworpen tafel, gemaakt uit mangohout, en aparte 'Behind the
scenes'-boek.
In
het boek, legt Hond uit, staat ieder schilderij er op drie manieren in: in zijn
geheel, op ware grootte en ingezoomd op een detail. 'Op ware grootte betekent
dat een klein schilderij als Het
melkmeisje van Vermeer er helemaal in staat, maar dat je van De nachtwacht maar een detail ziet. Voor
de details wordt soms tot 700 procent ingezoomd. Je kruipt zo helemaal in het
schilderij. Je ziet dingen die je in het echt niet kan zien. De schilderij zijn
aangevuld met gekalligrafeerde citaten uit essays die grootheden als Damien
Hirst, Alain de Botton en Ferran Adria bij hun favoriete schilderij hebben
gemaakt. De hele teksten staan in het aparte boekje.'
Hond,
die al een lange geschiedenis heeft in de kunstboekenuitgeverij, kreeg het idee
niet lang nadat zijn drukkerij failliet was gegaan. 'Ik dacht echt: wat kan ik
doen om met mijn kop boven het maaiveld uit te komen. Wat nou als ik een boek
laat maken over de mooiste kunstcollectie van Nederland door de beste ontwerper
van Nederland? Een boek dat op een goede manier over the top luxe is. Wim
Pijbes was direct enthousiast. Marcel Wanders ook. Toen zijn we plannen gaan
ontwikkelen.'
Hond
identificeerde een aantal problemen om deze uitgave te realiseren. Hoe
financiert een kleine uitgeverij een dergelijke project? Hoe wordt het
technisch perfect? Hoe wordt het fotografisch perfect? Wat is de ideale
internationale verkoopstrategie? En zo nog een aantal problemen. Hoewel het
eerste probleem het interessantst is, wil Hond daar liever niet over in detail
treden. 'Laten we zeggen dat het is opgelost.' Later voegt hij er nog aan toe
dat Wanders met zijn eigen uitgeverij participeert in het project.
Liever
praat hij over de technische oplossingen. 'Ik ben een jaar bezig geweest om in
Nederland drukkerijen en binderijen te vinden die het mogelijk zouden kunnen
maken. Lukte gewoon niet. We kunnen sommige dingen hier niet meer. Nu wordt
bijvoorbeeld het omslag met drie verschillende lagen zilverfolie handgemaakt in
Italië. Ik ben er geweest. Dan zie je een oud mannetje met een oude machine
daarmee bezig. Geweldig, ik krijg er tranen van in mijn ogen.'
Of over de internationale verkoopstrategie. Dat gebeurt door
het boek wereldwijd te laten zien op beurzen. Een dummy lag, voor het eerst, op
de afgelopen Frankfurter Buchmesse. Maar ook Wanders neemt het mee naar beurzen
zoals, volgende week, de Designbeurs in Milaan. 'We waren op de Tefaf. Dat was
een waanzinnig succes.' Nu volgt ook een mediacampagne. Sinds zaterdag loopt
een samenwerking met NRC Handelsblad.
Woensdag besteedt De Wereld Draait Door
aandacht aan het boek.
Al die presentaties leiden tot bestellingen. Hond:
'Daarnaast organiseren we voorverkoop via boekhandels. Een aantal winkels
hebben een week of twee een dummy in huis gehad om het aan hun klanten te laten
zien. Via boekhandel Mendo in Amsterdam hebben we zo tientallen bestellingen gehad.
Al met al loopt de eerste run van 500 exemplaren, die de komende maand binnen
druppelt, nu snel weg. De hele oplage verkopen we zeker uit. Zoals met alle
50x70-boeken gebeurt. Daar is een markt van verzamelaars voor.'
In het najaar volgt een koffietafelversie van 125 euro.
Daarin zijn beelden en essays in een band geïntegreerd. Deze uitgave van 25x35
centimeter zal dan ook dikker zijn: circa 600 pagina's, schat Hond. 'Deze komt
uit in een oplage van 10.000 exemplaren, maar zullen we zeker laten bijdrukken
als hij is uitverkocht. We verwachten er erg veel van te verkopen via het
Rijksmuseum zelf. Als service aan de vaak internationale toeristen sturen wij
hem dan op. Zo'n boek neem je niet mee in het vliegtuig.'
Daarnaast is er nog de zogeheten Unique edition. Klanten
krijgen hetzelfde boek als de Limited edition op enkele details na. Het omslag
is van echt goud, de kalligrafie wordt niet gedrukt maar in het boek
gekalligrafeerd en de afbeelding van Het
Joodse bruidje wordt 3D-geprint, zodat je de dikte van de verf voelt.
Kopers kunnen na een gesprek met Wanders bovendien persoonlijke wensen uiten
die in hun uitgave worden verwerkt. Kosten: vanaf 140.000 euro. Hond: 'Het zou
me niet verbazen als we er vijf verkopen. Er lopen al wat gesprekken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 april)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten