Het Vlaamse online
stripplatform Yieha heeft na een jaar circa 20.000 albums verkocht. Dat is
beter dan de – bijgestelde – verwachtingen.
Initiatiefnemers Ballon Media en Standaard Uitgeverij staan
positief tegenover de ontwikkelingen, zegt Pieter De Schauwer, bij Ballon Media
verantwoordelijk voor het platform. ‘We hebben na een maand de plannen moeten
bijstellen. Het ging te veel uit van wat we moesten verdienen om uit de kosten
te raken, niet over onze potentiële markt. Toch is Yieha waarschijnlijk sneller
winstgevend dan gedacht. Voorzien was binnen drie jaar, nu gaan we ervan uit
dat het lukt tegen het einde van het tweede jaar.’
In het eerste jaar werd 200.000 keer een gratis preview van
6 à 8 pagina’s bekeken. Dat betekent dat in 1 op de 10 gevallen de klant de
strip vervolgens ook kocht. Van de optie om een strip vervolgens te huren wordt
bijna geen gebruik gemaakt. De Schauwer: ‘Dat gaat om 1 tot 2 procent van onze
omzet, dus om maximaal 200 albums. Wij gebruiken het platform van onze Frans
partner Izneo. Die heeft inmiddels aangekondigd om de mogelijkheid te huren te
schrappen. Wij willen dat nog niet doen, maar sluiten het voor de toekomst
zeker niet uit.’
De verkoop heeft geen kannibaliserend effect op papieren
albums, denkt Ballon Media. De stripmarkt daalt weliswaar, maar dat doet hij al
langere tijd. ‘Na de lancerering van Yieha is de daling niet opeens sterker’,
zegt De Schauwer. ‘Al kunnen we nooit met zekerheid stellen dat er géén effect
is.’
Ongeveer 15 % van de lezers komt uit Nederland. Voor in
Nederland populaire reeksen als Suske & Wiske loopt dat op naar 25 %. Dat
is minder dan het aandeel van Nederland in de totale Nederlandstalige
stripmarkt, dat De Schauwer op 30 % inschat. ‘Maar wij hebben ook nog niet echt
inspanningen gedaan in Nederland. Dat willen we pas doen als we onze catalogus hebben
uitgebreid met typisch Nederlandse content. Denk aan series als Jan, Jans en de Kinderen.’
De catalogus is sinds de start gegroeid van 800 naar 1100
titels. Dat is minder dan voorzien omdat de voorganger van De Schauwer vertrok.
Hij belooft nu wel dat er eind dit jaar 2000 albums in staan. ‘De focus ligt nu
op het vervolledigen van de series op Yieha. Ook hebben we uitgebreid met
titels van uitgevers die Ballon Media alleen maar verdeelt: Dargaud, Dupuis,
Glénat, Casterman, Le Lombard en anderen. Vanaf het late najaar willen we
overeenkomsten sluiten met andere uitgevers om hun uitgaven op Yieha te
publiceren.’
Yieha had bij de lancering bewust geen streaming model. Die
strategie staat nog altijd overeind. ‘Izneo heeft dat wel. Maar onze prijzen
liggen lager en ons klantenbestand is kleiner. Dat maakt een abonnementsmodel
financieel niet haalbaar. De kosten voor auteursrechten zouden te hoog
oplopen.’ Yieha zou daarentegen wel haar platform willen integreren met
retailers als Bol.com. ‘Dat staat nog altijd open’, zegt De Schauwer.
Het online stripplatform viert zijn eerste verjaardag met een kortingsactie. In het weekend van 4 en 5 juni kan iedereen een strip uitkiezen die vervolgens tien dagen gratis te lezen blijft. Ook roept Yieha een Young Talent Award in het leven. De winnaar wordt uiteraard op het platform gepubliceerd. De Schauwer: ‘Maar we gaan ervan uit dat de winnaar voldoende kwaliteit heeft om ook te worden opgemerkt door uitgevers. Dan houden we een papieren uitgave uiteraard niet tegen.’
Het online stripplatform viert zijn eerste verjaardag met een kortingsactie. In het weekend van 4 en 5 juni kan iedereen een strip uitkiezen die vervolgens tien dagen gratis te lezen blijft. Ook roept Yieha een Young Talent Award in het leven. De winnaar wordt uiteraard op het platform gepubliceerd. De Schauwer: ‘Maar we gaan ervan uit dat de winnaar voldoende kwaliteit heeft om ook te worden opgemerkt door uitgevers. Dan houden we een papieren uitgave uiteraard niet tegen.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 31 mei)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten