Vijftien jaar nadat
Liesbet van Oosten educatieve uitgeverij DaVinci oprichtte, introduceert het
bedrijf haar producten voor het basisonderwijs op de Braziliaanse markt. De
stap over de grens markeert een nieuwe stap in de expansie van de laatste
jaren.
Van Oosten startte DaVinci in 2001 omdat reguliere
uitgeverijen geen interesse hadden in de methode wereldverkenning die zij –
destijds juf en student Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde – voor
haar eigen klas had ontwikkeld. De kern daarvan is dat het zaakvakken voor het
primair onderwijs combineert in thema's. Toen een andere school haar vroeg of
ze deze methode ook konden gebruiken, benaderde ze uitgeverijen. Deze wilden
echter vasthouden aan traditionele werkboekjes per vak. 'Dat doen ze nog
steeds, ook in digitale leeromgevingen,' zegt Van Oosten.
'Stel het thema is Egypte', legt ze haar methode uit. 'Dat
is niet alleen geschiedenis. Dan gaat het ook over piramiden bouwen: techniek.
Over de woestijn: aardrijkskunde. Over dieren en planten daar: biologie. Over de
gedachte achter piramides: levensbeschouwing. Zo haken alle kinderen aan, omdat
ieder kind wel in een aspect ervan is geïnteresseerd. De juf besteedt dan een
uur per week aan het vak en kan de vrijgekomen tijd gebruiken voor individuele
vragen van leerlingen. Zij werken die vragen uit met een werkstuk. Dat hoeft
niet geschreven te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een moderne piramide zijn.'
Lang verkocht Van Oosten haar methode aan een beperkt aantal
scholen. Ze wilde alleen eigenlijk alleen leveren aan scholen die goed
onderwijs bieden, zoals in haar ogen de Montessorischolen, die al
vakoverstijgend werkten – níet de gemiddelde school die heel klassiek de
leerstof naar inhoud in aparte vakken verdeelden. 'Ik was eigenwijs', zegt ze.
'Gelukkig werken tegenwoordig steeds meer scholen vakoverstijgend.' Ook associeerde ze grote bedrijven met
managers die hun zakken vullen over de rug van hun werknemers. DaVinci kon
beter een klein bedrijf blijven.
Pas toen Van Oosten het 'persoonlijk inzicht' kreeg dat je
een groter bedrijf helemaal niet op die manier hóéft te leiden, vertelt ze,
ontstond ruimte voor expansie. Tegen die tijd gebruikte driekwart van de
Montessorischolen haar methode. 'Er was altijd al vraag vanuit andere scholen.
Wij hebben toen een variant van de methode voor alle scholen gemaakt. Daar
kwamen veel christelijke scholen op af. Hen raadde ik de methode af, er staat
zoveel oerknal en dino in. Daarop heb ik met een pastoor, dominee en later
rabbijn en imam een christelijke variant gemaakt.'
De methode wereldverkenning voor groep 1 tot en met 8 is
verrijkt met talrijke additionele leermaterialen, zoals tijdlijnen en
overzichten (van bijvoorbeeld het dierenrijk of de geschiedenis van Nederland).
Ook is er een digitale leeromgeving, waar de methode is verrijkt met
rekenlessen en lessen computational
thinking (denk aan programmeren en mediawijsheid). En nog is de expansie
lang niet klaar. De methode is vanaf volgend jaar uitgebreid met lessen taal.
Daarnaast geeft de in 2014 gestarte De DaVinci Academie trainingen aan juffen
en meesters.
Dankzij het World Trade Center in Hengelo zet DaVinci nu ook
de stap naar Brazilië. 'Ik moest eerst lachen dat Hengelo een WTC kreeg. Is dat
dan de wereldstad tussen Londen en Berlijn? Maar de directeur die ik toevallig
leerde kennen, stimuleerde me om te kijken wat de internationale mogelijkheden
zijn. Omdat een juf uit een klein Latijns-Amerikaans land de methode ooit wilde
hebben, keek ik naar dat continent. Zo leerde ik iemand van het WTC in Brazilië
kennen die van onze methode was gecharmeerd omdat het een van de weinige is die
21st Century skills erin heeft
verwerkt.'
Na een verkennende reis in maart hakte Van Oosten de knoop
door. 'Brazilië kent dure privéscholen waar ouders tot 4000 euro per maand voor
betalen. Toch hangt daar niets in de muur. Daarom brengen we nu eerst
additionele producten op de markt. We hebben al een lokale drukker en marketing
& salesbedrijf. Daarvoor is geen toestemming van de overheid voor nodig.
Als dat goed gaat en we er ook al wat geld verdienen, vragen we de toestemming
aan om ook boeken uit te brengen. Dat is een lang traject. In oktober reizen we
er weer heen.'
De internationale expansie is een mooie kroon op het derde
lustrum. DaVinci viert dat 22 september met een groot feest voor klanten en
zakenrelaties in Amsterdam. 'Er komen inspirerende sprekers en gekke, kleine
optredens. Een beetje Parade-achtig', zegt Van Oosten. Maar eigenlijk is het
feest al het hele jaar aan de gang. 'We geven ook feesten op scholen met wie
wij wat bijzonders hebben gedaan. Het gaat immers om de klanten. Een van onze
motto's is niet voor niets: Help de juf. Zorg dat die in haar kracht staat, goede
materialen en competenties heeft, dan komt het met kind ook goed. Dat is
trouwens ook iets waar we leerkrachten in Brazilië mee kunnen helpen.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad, 6 jun)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten