vrijdag 10 juni 2016

FF offline, deel 10 van 'Leven van een loser', krijgt nog hogere startoplage (Boekblad)

Het succes van Jeff Kinneys Leven van een loser wordt alleen maar groter. Deel 10 FF offline, dat morgen uitkomt, heeft weer een hogere startoplage van deel 9 Gedumpt.

'De serie is onverminderd populair', zegt uitgever Joris van de Leur van De Fontein, die niet zegt wat de startoplage van FF offline precies is. 'Met name de nieuwe delen gaan als een speer: we moeten ieder deel sneller herdrukken. Alleen de verkoop van de eerste delen stagneert, maar dat komt omdat we van deel 1 inmiddels tussen de tweehonderd- en driehonderdduizend exemplaren hebben verkocht. Bij elkaar zitten we al over de anderhalf miljoen exemplaren.'
Feitelijk hoeft De Fontein voor de marketing van FF offline dan ook niet meer te doen dan laten weten dat het is verschenen – wat onder andere gebeurt met een tv-campagne op NPO3. 'Het is dat we het zelf zo spannend vinden om iedere keer iets nieuws te bedenken. Zeker nu het een jubileum is. We maken daarbij dankbaar gebruik van de best practices uit Amerika en Duitsland waar dit deel is gepubliceerd. Een partypakket voor de boekhandel met slingers, ballonnen en wat niet al komt uit Duitsland. Ook hergebruiken we materiaal als trailers en persberichten.'
Wat Van de Leur betreft kan het succes nog jaren aanhouden. 'Het concept is echt nog niet uitgewerkt. Anekdotisch, met veel beeld, korte avonturen van één mislukking die een korte concentratiespanne vergen – dat vinden met name jongentjes van een jaar of tien met leesvrees of kinderen met dyslexie gewéldig. Zij herkennen zich in de antiheld Bram Botermans. En dan moet je de humor van Jeff Kinney niet vergeten. Ik heb hem nu een paar keer ontmoet: dat zit echt in hem. Dat zie je ook heel goed in hoe hij met kinderen omgaat.'
Bijzonder is dat De Fontein niet alleen hét succesnummer in dit genre heeft, maar ook alle spinoffs: wel zeven series in totaal, inclusief Dagboek van een muts en Niek de Groot. Ook die verkopen uitstekend. Zelfs van een minder bekende serie als De loserlijst zijn al meer dan 20.000 exemplaren verkocht, blijkens de zomercatalogus van De Fontein. Normaal heeft één uitgeverij de megaklappervan het niveau E.L. James, zoals Prometheus een paar jaar geleden, en pikt de concurrentie vervolgens een graantje mee. Erotische series van Sylvia Day enLucinda Carrington zaten bij andere uitgeverijen.
'Dat is te danken aan mijn slimheid', zegt Van de Leur. 'Sorry dat dat een beetje aanmatigend klinkt. Maar toen ik Wimpy Kid leerde kennen waren er al signalen uit Amerika en Duitsland dat het heel groot ging worden. Het deed me ook denken aan Pudding Tarzan van Ole Lund Kirkegard. Toen ik in de jaren tachtig voor de klas was dat ook razendpopulair bij precies dezelfde jongens. Dus ik ben naar New York gegaan en heb de uitgevers daar gevraagd: wat gaan jullie doen om in te spelen op het succes van deze serie. Ik kocht toen gelijk Dagboek van een Muts en Niek de Groot.'
Een gok waar De Fontein bijzonder veel profijt van heeft. Van de Leur ontkent het niet: 'We eten hier goed van, absoluut. You changed my career, zei ik ooit tegen Kinney. Waarna iemand van Abrams, de oorspronkelijke Amerikaanse uitgever, die erbij stond. zei: You changed our entire company. Maar het belangrijkste blijft voor mij dat die jongens met leesvrees eindelijk iets hebben dat ze echt leuk vinden en zo een eerste stap kunnen zetten in hun leesontwikkeling. Een serie die toch lezers van hen maakt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 jun)


Zie ook:

Geen opmerkingen: