Het succes van Jeff
Kinneys Leven van een loser wordt
alleen maar groter. Deel 10 FF offline,
dat morgen uitkomt, heeft weer een hogere startoplage van deel 9 Gedumpt.
'De serie is onverminderd populair', zegt uitgever Joris van
de Leur van De Fontein, die niet zegt wat de startoplage van FF offline precies is. 'Met name de
nieuwe delen gaan als een speer: we moeten ieder deel sneller herdrukken.
Alleen de verkoop van de eerste delen stagneert, maar dat komt omdat we van
deel 1 inmiddels tussen de tweehonderd- en driehonderdduizend exemplaren hebben
verkocht. Bij elkaar zitten we al over de anderhalf miljoen exemplaren.'
Feitelijk hoeft De Fontein voor de marketing van FF offline dan ook niet meer te doen dan
laten weten dat het is verschenen – wat onder andere gebeurt met een
tv-campagne op NPO3. 'Het is dat we het zelf zo spannend vinden om iedere keer
iets nieuws te bedenken. Zeker nu het een jubileum is. We maken daarbij
dankbaar gebruik van de best practices
uit Amerika en Duitsland waar dit deel is gepubliceerd. Een partypakket voor de
boekhandel met slingers, ballonnen en wat niet al komt uit Duitsland. Ook
hergebruiken we materiaal als trailers en persberichten.'
Wat Van de Leur betreft kan het succes nog jaren aanhouden.
'Het concept is echt nog niet uitgewerkt. Anekdotisch, met veel beeld, korte
avonturen van één mislukking die een korte concentratiespanne vergen – dat
vinden met name jongentjes van een jaar of tien met leesvrees of kinderen met
dyslexie gewéldig. Zij herkennen zich in de antiheld Bram Botermans. En dan
moet je de humor van Jeff Kinney niet vergeten. Ik heb hem nu een paar keer
ontmoet: dat zit echt in hem. Dat zie je ook heel goed in hoe hij met kinderen
omgaat.'
Bijzonder is dat De Fontein niet alleen hét succesnummer in
dit genre heeft, maar ook alle spinoffs: wel zeven series in totaal, inclusief Dagboek van een muts en Niek de Groot. Ook die verkopen
uitstekend. Zelfs van een minder bekende serie als De loserlijst zijn al meer dan 20.000 exemplaren verkocht, blijkens
de zomercatalogus van De Fontein. Normaal heeft één uitgeverij de megaklappervan het niveau E.L. James, zoals Prometheus een paar jaar geleden, en pikt de
concurrentie vervolgens een graantje mee. Erotische series van Sylvia Day enLucinda Carrington zaten bij andere uitgeverijen.
'Dat is te danken aan mijn slimheid', zegt Van de Leur.
'Sorry dat dat een beetje aanmatigend klinkt. Maar toen ik Wimpy Kid leerde kennen waren er al signalen uit Amerika en
Duitsland dat het heel groot ging worden. Het deed me ook denken aan Pudding Tarzan van Ole Lund Kirkegard.
Toen ik in de jaren tachtig voor de klas was dat ook razendpopulair bij precies
dezelfde jongens. Dus ik ben naar New York gegaan en heb de uitgevers daar
gevraagd: wat gaan jullie doen om in te spelen op het succes van deze serie. Ik
kocht toen gelijk Dagboek van een Muts
en Niek de Groot.'
Een gok waar De Fontein bijzonder veel profijt van heeft.
Van de Leur ontkent het niet: 'We eten hier goed van, absoluut. You changed my career, zei ik ooit tegen
Kinney. Waarna iemand van Abrams, de oorspronkelijke Amerikaanse uitgever, die
erbij stond. zei: You changed our entire
company. Maar het belangrijkste blijft voor mij dat die jongens met
leesvrees eindelijk iets hebben dat ze echt leuk vinden en zo een eerste stap
kunnen zetten in hun leesontwikkeling. Een serie die toch lezers van hen
maakt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 7 jun)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten