dinsdag 18 juli 2017

‘Kinderkoran’ kan grootste hit van uitgeverij Parthenon worden (Boekblad)

Een zeer druk bezochte presentatie. Veel aandacht in media. Overwegend positieve reacties op sociale media. De ‘kinderkoran’ heeft alles in zich om de grootste hit uit de geschiedenis van uitgeverij Parthenon te worden.

Vorige week zondag verscheen het 408 pagina’s tellende De koran. Uitleg voor kinderen van Abdulwahid van Bommel in een eerste druk van 6.000 exemplaren (winkelprijs 29,90 euro). De Ulu Moskee in Utrecht – die zich volgens uitgever Freek van der Steen zeer vereerd voelde dat de presentatie daar plaatsvond – zat bomvol met 400 ouders, kinderen en Turkse, Marokkaanse en Indonesische officials. Het is het eerste deel in een serie van vier. Deel twee, van vergelijkbare omvang, verschijnt volgend jaar of in 2019, verwacht de uitgever.
De auteur liep jarenlang rond met het idee voor een koranuitleg voor kinderen. De 72-jarige Van Bommel heeft in zijn koranlessen voor de Turkse gemeenschap in Utrecht ‘een eigen lesvorm en pedagogiek ontwikkeld die meer aansluit op de open en vrije manier van onderwijs die we in Nederland gewend zijn’, zegt Van der Steen. ‘Niet het uit het hoofd leren van Soera’s uit de koran staat daarom in de “kinderkoran” centraal, maar juist het tweegesprek tussen de ouder en het vragende kind.’
In het boek staan korte soera’s met vertaling en uitleg aan kinderen, en verhalen over profeten. Telkens is er een blokje met vragen onder het motto: “Nu jij!”. Daarin gaan ouder en kind in gesprek en wordt het kind geprikkeld er zelf iets van te vinden. Een soort “filosoferen met kinderen”, noemt Van der Steen dat. ‘Het mooie is dat kinderen zo worden uitgedaagd om zelf de waarde van die oude verhalen te ontdekken. In de traditionele geloofsopvoeding is daar weinig ruimte voor. Een vragend kind is daar vaak een brutaal kind.’
Van Bommel vond aanvankelijk geen uitgever voor zijn project. Vermoedelijk omdat algemene uitgevers niets hebben met boeken over geloofsopvoeding en de uitgevers van kinderbijbels juist weer weinig op hebben met de Islam. Via een organisator van crowdfundingacties werd hij op ons attent gemaakt’, zegt Van der Steen, die de academische uitgever op het gebied van geschiedenis, management en geesteswetenschappen sinds 2005 leidt. De opzet en inhoud waren zo doordacht en uniek, dat ik meteen positief was over een uitgave.’
Het boek richt zich in eerste instantie op het islamitisch onderwijs in de moskee of op de basisschool. Om die reden is rekening gehouden met islamitisch regels zoals het verbod om profeten af te beelden. Ook heeft het boek niet de titel “kinderkoran”, want naar islamitische maatstaven ligt de tekst van de koran vast. Maar na de grote aandacht in de media voor De koran. Uitleg aan kinderen groeit de belangstelling bij een algemeen publiek dat meer over de islam wil weten. De boekhandel was aanvankelijk niet zo happig, maar nu loopt het heel goed.’
Belangrijk is ook dat het boek alle Nederlandse moslims bereikt. Turken gaan niet naar een Marokkaanse moskee en vice versa. De verschillende moslimgroeperingen in ons land zijn langs etnische scheidslijnen georganiseerd. Daar moesten wij onze PR en marketing op aanpassen. Dat hebben we opgelost met crowdfunding. In korte tijd gonsde het gerucht in alle moslimkringen en haalden we tijdens de ramadan € 16.000 op. Dat gaf de ruimte om er een echt kinderboek van te maken met een perfecte illustrator, Senad Alic, en vormgever Thijs Hoogeland van Studio Jan de Boer.’
Van der Steen is ook blij met de steun van een reeks islamitische organisaties. Die hebben zichzelf gemeld’, zegt hij. De ontkerkelijking in ons land treft ook moslims. Ook zij merken dat de jeugd hen ontglipt. Islamitische basisscholen en veel moslimgezinnen zitten daarom te springen om een andere en vrijere benadering, die aansluit bij onze veelkleurige samenleving en onze vrije stijl van onderwijs. Dat maakt de kinderen ook weerbaarder tegen allerlei ideeën en invloeden van radicale islam.’
Wellicht daarom, veronderstelt de uitgever, kregen Van Bommel en Parthenon ‘tot onze verrassing zelfs waardering uit meer rechtse hoek voor ons initiatief’, zegt Van der Steen. ‘Afgezien van wat reaguurders op social media viel het op hoeveel mensen juist positief reageerden. Een suikerfeestactie op Facebook, ‘like, deel en win een kinderkoran’, leverde 2400 reacties op waarvan 95% positief.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 14 jul)

Geen opmerkingen: