Een zeer druk bezochte presentatie. Veel aandacht in media.
Overwegend positieve reacties op sociale media. De ‘kinderkoran’ heeft alles in
zich om de grootste hit uit de geschiedenis van uitgeverij Parthenon te worden.
Vorige week zondag verscheen het 408 pagina’s tellende De koran. Uitleg voor
kinderen van Abdulwahid van Bommel in een eerste druk van 6.000
exemplaren (winkelprijs 29,90 euro). De Ulu Moskee in Utrecht – die zich
volgens uitgever Freek van der Steen zeer vereerd voelde dat de presentatie daar
plaatsvond – zat bomvol met 400 ouders, kinderen en Turkse, Marokkaanse en
Indonesische officials. Het is het eerste deel in een serie van vier. Deel
twee, van vergelijkbare omvang, verschijnt volgend jaar of in 2019, verwacht de
uitgever.
De auteur
liep jarenlang rond met het idee voor een koranuitleg voor kinderen. De
72-jarige Van Bommel heeft in zijn koranlessen voor de Turkse gemeenschap in
Utrecht ‘een eigen lesvorm en pedagogiek ontwikkeld die meer aansluit op de
open en vrije manier van onderwijs die we in Nederland gewend zijn’, zegt Van
der Steen. ‘Niet het uit het hoofd leren van Soera’s uit de koran staat daarom
in de “kinderkoran” centraal, maar juist het tweegesprek tussen de ouder en het
vragende kind.’
In het
boek staan korte soera’s met vertaling en uitleg aan kinderen, en verhalen over
profeten. Telkens is er een blokje met vragen onder het motto: “Nu jij!”.
Daarin gaan ouder en kind in gesprek en wordt het kind geprikkeld er zelf iets
van te vinden. Een soort “filosoferen met kinderen”, noemt Van der Steen dat. ‘Het mooie is dat kinderen
zo worden uitgedaagd om zelf de waarde van die oude verhalen te ontdekken. In
de traditionele geloofsopvoeding is daar weinig ruimte voor. Een vragend kind
is daar vaak een brutaal kind.’
Van
Bommel vond aanvankelijk geen uitgever voor zijn project. ‘Vermoedelijk omdat algemene
uitgevers niets hebben met boeken over geloofsopvoeding en de uitgevers van
kinderbijbels juist weer weinig op hebben met de Islam. Via een organisator van
crowdfundingacties werd hij op ons attent gemaakt’, zegt Van der Steen, die de
academische uitgever op het gebied van geschiedenis, management en
geesteswetenschappen sinds 2005 leidt. ‘De opzet en inhoud waren zo
doordacht en uniek, dat ik meteen positief was over een uitgave.’
Het boek
richt zich in eerste instantie op het islamitisch onderwijs in de moskee of op
de basisschool. Om die reden is rekening gehouden met islamitisch regels zoals
het verbod om profeten af te beelden. ‘Ook heeft het boek niet de
titel “kinderkoran”, want naar islamitische maatstaven ligt de tekst van de
koran vast.’ Maar na de grote aandacht in de media voor De koran.
Uitleg aan kinderen groeit de belangstelling bij een algemeen publiek
dat meer over de islam wil weten. ‘De boekhandel was
aanvankelijk niet zo happig, maar nu loopt het heel goed.’
Belangrijk
is ook dat het boek alle Nederlandse moslims bereikt. ‘Turken gaan niet naar een
Marokkaanse moskee en vice versa. De verschillende moslimgroeperingen in ons
land zijn langs etnische scheidslijnen georganiseerd. Daar moesten wij onze PR
en marketing op aanpassen. Dat hebben we opgelost met crowdfunding. In korte
tijd gonsde het gerucht in alle moslimkringen en haalden we tijdens de ramadan
€ 16.000 op. Dat gaf de ruimte om er een echt kinderboek van te maken met een
perfecte illustrator, Senad Alic, en vormgever Thijs Hoogeland van Studio Jan
de Boer.’
Van der
Steen is ook blij met de steun van een reeks islamitische organisaties. ‘Die hebben zichzelf
gemeld’, zegt hij. ‘De ontkerkelijking in ons land treft ook moslims. Ook zij merken
dat de jeugd hen ontglipt. Islamitische basisscholen en veel moslimgezinnen
zitten daarom te springen om een andere en vrijere benadering, die aansluit bij
onze veelkleurige samenleving en onze vrije stijl van onderwijs. Dat maakt de
kinderen ook weerbaarder tegen allerlei ideeën en invloeden van radicale
islam.’
Wellicht
daarom, veronderstelt de uitgever, kregen Van Bommel en Parthenon ‘tot onze verrassing zelfs
waardering uit meer rechtse hoek voor ons initiatief’, zegt Van der
Steen. ‘Afgezien van wat reaguurders op social media viel het op hoeveel
mensen juist positief reageerden. Een suikerfeestactie op Facebook, ‘like, deel
en win een kinderkoran’, leverde 2400 reacties op waarvan 95% positief.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad, 14 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten