Bijna
tien jaar na de lancering als webwinkel heeft de Vrolijke Boekenwurm een
fysieke winkel geopend. In Alkmaar probeert eigenaar Petra van Stigt een nieuw
kinderboekwinkelconcept uit: met nadruk op bekende characters.
De reden om een fysieke winkel te beginnen is simpel: de
46-jarige Van Stigt vond de combinatie van een webwinkel – ooit gestart in
2008 – en een fulltime baan in de zorg te veel worden. 'Mensen denken vaak: als
je webwinkel op orde is, ben je klaar. Nee, het is veel werk om die in de lucht
te houden. Je bent er nooit klaar mee. Omdat ik niet in het bejaardenhuis wilde
zitten met de gedachte: "wat als ik een boekwinkel zou zijn
begonnen?", besloot ik toen mijn twee passies samen te brengen in één
bezigheid. Een kinderboekhandel, die deels wordt gerund door jongeren met een
beperking.'
Na een jaar voorbereiden opende de Vrolijke Boekenwurm op 15
juli op de Houttil 52 in het centrum van Alkmaar. Na een lange zoektocht kwam
de Zaanse Van Stigt op deze plaats uit. Alkmaar trekt voldoende winkelend
publiek en toeristen en heeft nog geen kinderboekhandel. Het pand heeft twee
verdiepingen van ieder 70 vierkante meter. Op de begane grond staat het
assortiment, de bovenverdieping wordt gebruikt voor workshops, kinderfeestjes
en dergelijke. Voorlopig althans. Als de verkoop van Nijntje-boeken en
-merchandising voldoende aanslaat, wil Van Stigt de benedenverdieping daar
exclusief voor gebruiken en de rest van het assortiment boven neerzetten.
De Vrolijke Boekenwurm legt de nadruk in het aanbod op
characters. Alles van bijvoorbeeld Gruffalo, Dikkie Dik en Pieter Konijn staat
bij elkaar: de boeken, knuffels, servies, spelletjes en alles wat de beleving
van het verhaal bij het kind kan verrijken. Van Stigt: 'Ik hoor van klanten dat
ze verdwalen in het grote aanbod van boekhandels. Daarom besteden we veel
aandacht aan de presentatie van de producten en geven we onze characters veel
ruimte. De characters moeten ook onderscheidend zijn: in kwaliteit en assortiment.
Dus geen prullaria die bij elke prijzenstunter te vinden zijn.'
Toch is de winkel, die volgens van Stigt mikt op een
feelgood-sfeer, nadrukkelijk een bóékwinkel. Ze schat dat tachtig procent van
het assortiment boek is. Naast de characters biedt ze bijvoorbeeld
prentenboeken en beginnend lezen-boeken aan.
'Ons assortiment wordt nog dagelijks aangevuld. Zo zullen we na de
vakantie meer avi-boekjes neerzetten, met name de eerste leesboekjes van Paul
van Loon. Zijn character Dolfje Weerwolfje sluit zeer goed aan bij onze winkel
en hij promoot het lezen heel erg. Dat vind ik erg belangrijk. Mijn winkel is
immers ooit ontstaan omdat mijn zoon de speciaal voor dyslectici gemaakte
boeken saai vond en ik op zoek ging naar aantrekkelijke series met plaatjes, spannende
verhalen en dergelijke.'
Dat Van Stigt personeelsleden met een beperking heeft werken
wil niet zeggen dat de Vrolijke Boekenwurm volledig door hen wordt gerund –
zoals zorginstellingen hun cliënten soms laten doen. 'Mensen moeten deskundig advies kunnen
krijgen als ze vragen: "heeft u iets voor een kind van vier?"
Daarvoor blijf ik altijd op de winkelvloer aanwezig. De jongeren worden wel bij
alle aspecten van de winkel betrokken: verkoop, inkoop, reclame en
administratie – zoals ze ook al voor de webwinkel doen. Hen laten ervaren dat
ze meer kunnen dan hen wordt gezegd, geeft hen veel zelfvertrouwen. Maar het
enthousiasmeren voor lezen en voorlezen staat voorop.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 27 jul)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten