maandag 7 mei 2018

CPNB ondersteunt campagne voor verfilming 'The Bookshop' (Boekblad)


De CPNB steunt de marketingcampagne voor de film The Bookshop naar de roman van Penelope Fitzgerald. Ook uitgeverij Karmijn van de Nederlandse vertaling betrekt de boekhandel bij de promotie van film én filmeditie.

De Nederlandse filmdistributeur Cinéart stelt gratis boekenleggers en affiches beschikbaar aan boekhandels met daarop het beeld van de film én de slogan van de CPNB: 'Een boek kan zoveel doen'. Deze zijn sinds woensdag via Cinéart te bestellen, dat boekhandels ook de mogelijkheid geeft om kaartjes weg te geven. De CPNB organiseert daarnaast samen met de distributeur een preview exclusief voor boekhandelaren. Deze vindt plaats op zondag 27 mei om 11 uur in de Amsterdamse bioscoop Cinecenter. De film gaat vervolgens op 7 juni in première.
De CPNB was enkele jaren betrokken bij Film by the Sea en de uitreiking van de Parel voor de Beste Boekverfilming. Omdat de organisatie door gedwongen bezuinigingen zich meer wilde focussen op haar kerntaken kwam daar vorig jaar een einde aan. Uit liefde voor deze film van Isabel Coixet, die ook de prijs voor beste boekverfilming van het jaar op de Frankfurter Buchmesse won, wordt daar eenmalig een uitzondering op gemaakt.
'De boekwinkel heeft in The Bookshop de hoofdrol', vertelt woordvoerder Peter Rosendaal van de CPNB. 'Enkele van ons hebben hem al gezien en werden geraakt door de intense liefde voor boeken én de boekwinkel. De gepassioneerde acteurs in dit romantische epos leven zich in in het belang van lezen en de liefde voor het boek blijkt oneindig. The Bookshop laat zo zíén wat wij altijd beweren: een boek kan zoveel doen.'
De samenwerking ontstond toevallig toen hoofd marketing Annette van Reijersen van de CPNB en Esther Kollmann, de marketeer van Cinéart, elkaar tegenkwamen en over de film in gesprek raakten. 'Het kost ons niets. Het is een samenwerking met gesloten beurzen', aldus Rosendaal. 'Wij hopen dat de boekverkopers net zo ontroerd raken door The Bookshop dat ze de verfilming én de roman uit 1978 aandacht geven, zodat veel mensen die ook gaan lezen.'
Uitgeverij Karmijn brengt binnenkort een filmeditie van De boekhandelop de markt. Deze editie die maandag naar de drukker gaat, heeft de filmposter als omslag en bevat een fotokatern van vier pagina's met stills uit de film. 'Het boek heeft goed verkocht: 4.000 exemplaren – veel voor een vertaalde literaire roman, die bovendien veertig jaar oud is en is geschreven door een auteur die niet meer leeft. Maar het zijn echt heel mooie foto's, het was zonde om die niet te gebruiken. De eerste oplage is 1500 exemplaren,' vertelt uitgeefster Wilma Seijbel.
Karmijn ondersteunt bovendien de marketing. Vertegenwoordiger Huub van Aalst deelt komende week posters uit op de inkoopbeurzen. 'We kregen daar veel vraag naar.' Ook heeft Seijbel bij Cinéart enkele boekverkopers aangedragen voor een promotiefilmpje dat de distributeur wil maken. 'Het idee is dat de boekverkopers iets vertellen over waarom zij hun vak zo mooi vinden.' Dit filmpje wordt dan rond de première verspreid via sociale media.
Zelf heeft Seijbel de film begin april gezien. Zij had daarvoor enkele boekverkopers uitgenodigd die De boekhandel destijds goed hebben verkocht – onder wie Wim Krings (Krings, Sittard), Gerda Aukes (Den Boer, Baarn) en Carina Proveniers (Het Witte Huys, Rhoon). 'We vonden het unaniem een héél mooie film. Echt ontzettend goed gedaan, met mooie, toegankelijke muziek ook. Het loopt wel iets anders af dan het boek. Dat verraste ons, maar het was zeker acceptabel.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 mei)

Geen opmerkingen: