zondag 13 mei 2018

Interview Nadine Mussert (Boekhandel Van der Meer, Noordwijk): Als je de nieuwe eigenaar van een boekhandel wordt (Boekblad)

Nadine Mussert was al lange tijd aangekondigd als de toekomstige nieuwe eigenaar van Boekhandel Van der Meer in Noordwijk. Na de overdracht op 25 april was ze eindelijk de baas.

Hoe was je eerste week als eigenaar?
'Anders dan ik had verwacht. Het was eigenlijk een week zoals ik al zes jaar ken, maar mijn gevoel over de overname en alle lieve reacties maakten de week toch bijzonder. Reacties van klanten en vrienden van Martha Baalbergen en Peter van Blanken, de vorige eigenaren, die mij een even warm hart toe blijken te dragen, maar ook van het vak. Gisteren kwam René Koek van de Rijnlandse Oegstgeest langs om te feliciteren. Ook CB heeft me ontzettend goed bijgestaan. Heel leuk.'

Je gevoel over de overname?
'Ik voel toch de verantwoordelijkheid. Voor de medewerkers die hier rondlopen bijvoorbeeld, die voorheen gewoon collega's waren maar nu personeel zijn. En financieel. Ik zie nu van alles op de rekening gebeuren. Ik merk dat het echt mijn zaak is geworden. Ook ben ik direct het gezicht van de winkel. Ik was drie, vier dagen in de winkel – nu vijf – maar ik blijk toch al erg bekend te zijn bij de klanten. Al moet ik zeggen dat we veel aandacht aan de overdracht hebben besteed via onze site, Facebook en lokale kranten.'

Heb je slecht geslapen van de verantwoordelijkheden?
'Eén nacht, toen ik ontdekte dat ik het administratiesysteem niet helemaal begreep. Ik dacht: dat ga ik een avondje uitzoeken, maar dat ging me niet lekker af. Daar lag ik wakker van. Nu kijken er een aantal mensen om me heen naar. Het komt dus goed. En gelukkig heeft het geen haast. Ik hoef niet morgen btw-aangifte te doen.'

Hoe was de overdracht op 25 april?
'Daar maakte ik me best zenuwachtig over. De notaris was tot het laatst bezig om de stukken volledig te krijgen. Dat schijnt altijd te gebeuren, maar ik maakte me er wel druk over. Het was een bijzonder moment. De notaris was naar de winkel gekomen, zodat we alles in één keer konden regelen. Ook de aanpassing van de arbeidscontracten met het personeel, dat allemaal zijn handtekening zette. Nee, er waren geen klanten bij, alleen mijn ouders.'

En daarna dacht je: 'Eindelijk!'? Want je stond al heel lang bekend als beoogd opvolger.
'Niet meteen na het zetten van de handtekening. We hebben die avond gegeten met Martha en Peter. Pas de volgende dag stond ik er echt alleen voor. We hadden de overdracht wel naar voren gehaald. Ik was er mentaal klaar voor, het was financieel rond, ik wilde mijn ideeën gaan uitvoeren. Ik voelde me een beetje als een renpaard dat ik een hokje ongeduldig staat te wachten tot de deur opengaat.'

Wanneer zou je eigenaar worden?
'In november. Dat zou niet handig zijn omdat er dan meteen twee heel drukke maanden volgen. Ik kreeg daarom het advies om het naar voren te halen. Nu hebben ik en het nieuwe clubje – er zijn twee personeelsleden bij gekomen – in de rustige zomermaanden de tijd om onze draai te vinden.'

Wat voor nieuwe ideeën heb je?
'Ik wilde nieuwe mensen aannemen. Na het vertrek van Martha en Peter is daar nu ruimte voor. En ik wil meer aan teambuilding doen. Daar ontbrak het de afgelopen twee jaar een beetje aan. Iedereen was met zijn eigen ding bezig. Zo deed ik de pr en programmering van het Cultuurcafé. Als ik op vakantie was, liep dat vast. Of neem de inkoop. Dat deden Martha, Bob [Kappen] en ik. De rest wist niet goed wat er binnen zou komen en wat we daarmee van plan waren. Door meer te overleggen moeten we makkelijker elkaars werk over kunnen nemen.'

Wat nog meer?
'Ik heb op Koningsdag, omdat we toch dicht waren, gelijk een verbouwing doorgevoerd. We hadden drie toonbanken. Dat was niet handig, omdat we bij de kassa niet altijd doorhadden dat de bar het heel druk had. Vrijdag hebben we met tien, vijftien man de hele boel omgegooid om er één grote kassacounter van te maken, zodat we makkelijker kunnen inspringen als de bar heel hard draait. Verder is alles in de winkel hetzelfde gebleven, hoor. Veel klanten merkten het pas laat dat er iets anders was.'

Hoe was de omzet de afgelopen week?
'Goed. Het was een drukke week. We hebben net het bloemencorso achter de rug. De bollenvelden staan nog in bloei, dus er zijn veel toeristen in de streek. Ik had me er eerlijk gezegd een beetje op verkeken. Ik had allemaal afspraken ingepland, maar daar was het eigenlijk te druk voor.'

Dus je gaat in je eerste jaar als eigenaar plussen?
'Ik hoop het: een klein plusje. We zullen er heel hard voor moeten werken. De zomer trekt wel toeristen hierheen, maar als het goed weer is, is het strand heel dichtbij. Daarom organiseren we ook veel. Die evenementen trekken mensen, die dan geld besteden aan een product of de horeca. Ik denk wel dat ik dezelfde omzet als vorig jaar moet kunnen halen.'

Heb je als eigenaar nog voldoende tijd om te lezen?
'Dat is op dit moment mijn angst. De afgelopen week in ieder geval niet. Met de beurzen voor de deur heb ik met mijn neus alleen in de folders van uitgevers gezeten. Ik ga mijn vrije dagen er wel voor proberen in te zetten: zondag en maandag. Vandaag hoop ik Aantekeningen over het verplaatsen van obelisken van Arjen van Veelen uit te lezen. Dan heb ik, op Ilja Leonard Pfeijffer na, alle genomineerden voor de Libris Literatuurprijs gelezen voor de uitreiking van morgen. Daar ga ik heen.'
(Eerder verschenen op Boekblad.nl, 6 mei – dus voor uitreiking van de Libris)

Geen opmerkingen: