zondag 27 mei 2018

Interview Sander Motshagen (HarperCollins): Hoe een vertegenwoordiger naar de beurzen kijkt (Boekblad)

Vertegenwoordigers als Sander Motshagen reisden de afgelopen weken niet onafgebroken van boekhandel naar boekhandel. De boekverkopers kwamen naar hen – op de Libris Blz. Beurs en de Retail Market.

Hoe was je week?
'Goed. Beurzen zorgen voor afwisseling in het werk wat ik het doe. Dat maakt ze hartstikke leuk om te doen. En HarperCollins heeft de nieuwe Karin Slaughter in de zomeraanbieding staan: Gespleten, dus ik had ook nog eens veel enthousiaste boekhandels aan mijn tafel. Er is goed op deze titel gereageerd.'

Hoe was de Retail Market Zomerbeurs dit jaar?
'Ik doe dit werk nu zo'n viereneenhalf jaar. Eerst voor BBNC, sinds 1 januari 2017 voor HarperCollins. Ik weet inmiddels wel dat de zomerbeurzen altijd wat rustiger zijn. Er zijn minder standhouders, met name van non-bookaanbieders en kleinere uitgeverijen die geen zomeraanbieding hebben. Maar de rust heeft ook z'n voordelen. Vooral voor boekverkopers: die hoeven minder lang in de rij te staan bij de tafels van uitgevers die ze absoluut willen spreken. Zelf heb ik niet eens zoveel meer tijd per klant.'

Was er een verschil met de Librisbeurs van een week eerder?
'Op de Librisbeurs zijn boekverkopers beter voorbereid. Aanbiedingen zijn vaak door meerdere mensen echt goed bekeken. Dat bedoel ik niet positief of negatief, dat is een gegeven dat voortvloeit uit het type winkel. Blz-winkeliers zijn al minder voorbereid. Die komen net als Read Shop- en Plantage-boekverkopers eerder naar beurzen om zich te laten informeren en inspireren. Terwijl onafhankelijke assortimentsboekhandels die niet bij Libris zijn aangesloten en daarom naar de Retail Market gaan, even goed zijn voorbereid.'

Wat vindt je leuker?
'Als een boekverkoper goed is voorbereid is het lastiger om hem of haar ervan te overtuigen een titel wél te nemen. Zij vertellen jou wat er in hun winkel gebeurt. De RDC- en Blz-winkeliers, die vooral mijn klantgroep is, kun je meer vertellen over een titel. Zijn ook eerder verrast. Vertellen je vaker dingen als: die titel die je me de vorige keer hebt aangeraden, heeft het ook goed gedaan. Dat geeft het gevoel dat jij hén dingen kunt vertellen over wat er op de markt gebeurt. Dat is erg leuk.'

En wanneer is een beurs voor jou geslaagd?
'Als je op de weg zit, weet je van tevoren hoeveel boekverkopers je gaat spreken. Op de beurzen moet je proberen toch een minimum aantal mensen aan je tafel te krijgen. En dan wil je natuurlijk dat ze bij vertrek enthousiast zijn.'

Eerder dus mensen spreken dan minimaal een x aantal exemplaren de winkel in krijgen?
'Nee. Veel wordt ingekocht via de regelingen die worden getroffen met verschillende organisaties. Het is interessanter om mensen te spreken zodat ze een beter beeld hebben van een titel en de promotie die wij ervoor gaan doen, zodat ze beter weten wat ze ermee in hun winkel kunnen doen. Dat kan leiden tot extra inkoop bovenop wat ze via de regeling krijgen – de kortingen zijn bij aanbieding ook hoger dan bij nabestelling – maar dat lukt alleen als ze goed de potentie van een titel kunnen inschatten.'

Leg je daarbij de nadruk op onbekende, nieuwe titels of op blockbusters als die van Karin Slaughter die iedereen al kent?
'HarperCollins geeft in vijf genres uit: spanning, romans, young adult en feelgood en non-fictie. Per genre leggen we de focus op twee of drie titels die ook de speerpunten in de catalogus zijn. Dus ja, de grote namen. Bij spanning zijn dat Slaughter en Jeroen Windmeijer. Wij letten bijvoorbeeld op verkoopcijfers van een vorige titel van een auteur in een winkel. Er zijn toch aardig wat boekverkopers die verrast zijn dat het zó veel was. En als het een nog onbekende naam is, is er juist een soort onbewuste weerstand. Zo van: waarom zien jullie dát boek als speerpunt. Dat leg je dan uit.'

Bijvoorbeeld?
'Pick Three van Randi Zuckerberg. Zij is de zus van. Boekverkopers vragen zich dan af: wordt ze alleen om die reden uitgegeven? Ik begrijp die sceptische houding wel: er verschijnt zó veel, is dan alles even zeer de moeite waard? Ik probeer uit te leggen waarom wij denken dat dit boek groot gaat worden in Amerika en ook bij ons. Hopelijk zal blijken dat wij dit goed hebben gezien.'

En sloeg de uitleg over alle titels tijdens de beurzen aan?
'Jazeker. Ik denk dat ik aardig wat boekverkopers met hun vaak wat lage verwachtingen heb kunnen overtuigen dat wij ook deze zomer echt goede boeken brengen.'

Waarom vindt je de afwisseling van de beurzen met het dagelijkse vertegenwoordigerswerk zo leuk?
'Dan zie ik veel collega's, ook van andere uitgeverijen. Ik zie wat er bij andere uitgeverijen gebeurd, welke titels zij brengen. Er zijn heel veel boekhandelaren. En dat in een heel fijne, gemoedelijke sfeer. Ze zeggen wel eens dat het boekenvak een grote familie is. Op beurzen zie je hoe waar dat is.'

Waar praat je over met collega's? Over de schommelingen in het aanzien van de vertegenwoordiger?
'Nee hoor. Over alles: van wat je het afgelopen weekend hebt gedaan tot de belangrijke titels van de komende periode. Nu ging het bijvoorbeeld veel over de btw-verhoging op boeken die het kabinet dit jaar of misschien in 2019 invoert. Dat is ook iets wat Intres en RDC van uitgeverijen willen weten – al heeft HarperCollins daar overigens nog geen knoop over doorgehakt.'

Merkte je veel optimisme bij boekverkopers?
'Het is wel eens optimistischer geweest. Laat ik het zo zeggen. Het is een beroerd eerste kwartaal geweest, dat proef je terug op de beurs. Aan de andere kant komen er een aantal mooie titels aan die goed zullen verkopen. De nieuwe Hendrik Groen bijvoorbeeld. Of een Nicci French die nog goed door zal lopen. De verwachting is daarom wel dat de komende periode beter zal zijn.'

En is vandaag ook een werkdag – omdat je ongetwijfeld veel titels van de zomeraanbieding moet lezen?
'Ik ben bezig in de nieuwe Karin Slaughter. Daar ga ik zeker in verder. Maar daar ben ik echt een liefhebber van, dus dat doe ik graag. Dat is het fijne van dit werk: je zit dicht op het vuur. Maar het is waar dat ik vooral titels van onszelf lees. In de zomervakantie zal ik meer tijd hebben voor boeken van anderen. Ik kreeg op de beurs Jane Harper van A.W. Bruna mee, dat ga ik dan denk ik lezen. En de nieuwe Windmeijer, die in augustus verschijnt en beschikbaar is als ik op vakantie ga. Daar kijk ik ook erg naar uit.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 20 mei)

Geen opmerkingen: