zaterdag 12 mei 2018

Hoe Marianne Schönbach 'Anne Frank, A Cold Case Diary' wereldwijd verkocht (Boekblad)

Het waren de spannendste deals die Marianne Schönbach Literary Agency tot op heden heeft gesloten. De Nederlandse rechten vanAnne Frank, A Cold Case Diary gingen naar Ambo|Anthos direct nadat ze op de markt kwamen. HarperCollins heeft nu de wereldrechten.

Anne Frank, A Cold Case Diary is het boek over het hernieuwd onderzoek naar de arrestatie van Anne Frank. Het onderzoek wordt gedaan door Proditione Media en namens hen geleid door voormalig FBI-agent Vince Pankoke. Het team krijgt steun van een groot aantal relevante en prestigieuze instituties en voert het onderzoek uit met behulp van de modernste big data-technologie. HarperCollins zal het spraakmakende boek zelf uitgeven in nagenoeg alle landen waar het een eigen uitgeverij heeft, onder andere Amerika, Spanje, Engeland en Duitsland. In totaal gaat het om dertien landen. 
Marianne Schönbach sloot pas drie weken voor de London Book Fair een overeenkomst met Proditione Media. 'Toen Thijs Bayens en Pieter van Twisk mij benaderden over de mogelijkheid om er een boek van te maken, wist ik gelijk dat het heel groot kon worden. In het najaar 2017 kreeg dit onderzoek al aandacht van media over de hele wereld, van CNN tot aan Japanse media. Maar toen ik zoals iedereen die hierbij is betrokken een geheimhoudingsverklaring had ondertekend – heel pittig in dit geval – en een aantal documenten mocht zien, wist ik het zeker. Dit team haalt totaal nieuwe informatie boven tafel, met een echt andere kijk op de geschiedenis.'
Daarop begon voor Schönbach en het agentschap een achtbaanrit die zijn gelijke niet kent. 'Wij stuurden daags voor de beurs aan alle uitgevers wereldwijd die wij kennen een information sheetuit. Daar stond alleen maar in dat uitgevers hun interesse kenbaar konden maken. Binnen vijftien minuten hadden we de eerste aanvraag. Ook uit Nederland, en nog dezelfde dag haalde Ambo|Anthos – een fantastische uitgeverij voor dit boek – het project met een pre-empt van tafel.' Volgens Publisher's Weekly was dat een zescijferig getal. 'Ook Partvonal uit Hongarije en Vulkan uit Servië kochten het meteen, nog voor ze een proposal hadden gezien.'
Schönbach nam naar de London Book Fair een stapel geheimhoudingsverklaringen mee, zodat geïnteresseerden die zo nodig meteen konden ondertekenen. 'Dat is heel vaak gebeurd, zeker 130 keer. Een aantal Amerikaanse uitgeverijen deden meteen pogingen om de Engelstalige rechten te verwerven. En iedereen sprak ons er ook over aan, al was het maar om ons te feliciteren. Om de paar minuten kwam er weer iemand naar ons tafeltje. We hebben geen enkele afspraak fatsoenlijk kunnen afmaken. Het ging maar door. Het was daarom een heel bijzondere, uitermate spannende en intensieve beurs die ik nooit meer zal vergeten.'
Het telefoontje van uitgeefdirecteur Jonathan Burnham van HarperCollins US bleek doorslaggevend. 'Hij belde me op en vroeg of hij de volgende dag langs mocht komen. Toen vertelde hij me dat ze net een bijeenkomst hadden gehad met de HarperCollins-uitgevers uit de hele wereld en dat het gesprek alleen maar over dit boek was gegaan. Dat hij het een superspannend project vond, waarschijnlijk het meest interessante dat hij ooit zou aankopen. Vlak na de beurs - toen ik ook een proposal had – deed hij een heel stevige pre-empt voor de resterende wereldrechten.'
Schönbach is erg blij met HarperCollins als partner. 'Natuurlijk hadden wij ook zelf de rechten wereldwijd kunnen verkopen. Maar het is goed dat zo'n grote uitgeverij  de uitgave verder coördineert. Geheimhouding is cruciaal in dit project. Als er voortijdig iets lekt, ben je verloren. Omdat zij vanzelfsprekend een groot netwerk hebben kunnen ze garanderen dat uitgeverijen in veel landen tegelijk zich aan de geheimhouding houden.'
De verkoop van de wereldrechten betekent geenszins dat de betrokkenheid van Schönbach voorbij is. 'Wij als agentschap blijven betrokken bij de keuze van de ghostwriter, bij het manuscript en het hele planningstraject, zodat het boek in de hele wereld tegelijk in de zomer van 2020 kan verschijnen. Ik heb regelmatig contact met Jonathan en Sara – en uiteraard met Tanja Hendriks van Ambo|Anthos, die in Nederland leidend is. Ook overleg ik intensief met Juliette Shapland van HarperCollins US, die nu de rechten verkoopt aan onder andere China, Korea en, Oost-Europa.'
Ook in termen van omzet is dit voor Marianne Schönbach Literary Agency een enorm project – naast bijvoorbeeld de vertegenwoordiging van Elma van Vliet, van wie het agentschap sinds november alweer 17 deals heeft gesloten. 'Maar dit project heeft ook een idealistische kant', zegt Schönbach. 'Ik heb zelf geschiedenis gestudeerd. Ik vind het waanzinnig interessant om van zo dichtbij te kunnen zien hoe er met moderne technieken van onderzoek een ander licht op de geschiedenis wordt geworpen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 9 mei)

Geen opmerkingen: