donderdag 31 mei 2018

Interview Marieke Niezen (A.W. Bruna): ‘Alleen door heel scherp te blijven hou je het marktleiderschap vast.’

Marieke Niezen was de facto al sinds september de baas bij uitgeverij A.W. Bruna, sinds 1 mei is ze het ook formeel. Ze ziet genoeg mogelijkheden om de ‘steady omzetmaker’ te laten groeien.

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Is dit een droom die uitkomt?
‘Ik kijk er erg naar uit om in deze rol leiding te geven aan A.W. Bruna. Ik wil graag mijn talenten en ambitie inzetten om verder te bouwen aan 150 jaar uitgeeftraditie. Ik zie het als een enorme eer en uitdaging om samen met het A.W. Bruna-team deze toekomst verder vorm te geven.’

Je stond feitelijk al sinds september aan het roer.
'Ja. Ik was – net als Mark Beumer bij De Bezige Bij – al sinds september aan het interimmen voor Johan de Koning, toen die het te druk had en het rustiger aan moest doen. Nu was het moment dat we samen met de WPG-directie besloten om de opvolging te formaliseren. In de tussentijd heb ik kunnen kijken: Vind ik het leuk? Past deze rol bij me? Kan ik het aan? Zie ik nieuwe mogelijkheden voor de uitgeverij?'

Vragen die je allemaal met ja hebt beantwoord?
'Zeker.'

Wat betekent het dat bij zowel De Bezige Bij als A.W. Bruna iemand met een marketingachtergrond directeur is geworden?
‘Dat zegt wel iets over het uitgeven van tegenwoordig, waarbij mijns inziens marketing de verbinding legt tussen auteur en lezer. Je doet het in de driehoek van redactie, verkoop en marketing. Het helpt bij de acquisitie van een boek of een idee voor een boek. Toen ik in 2007 bij A.W. Bruna begon, was dat niet altijd het geval, maar nu werken we al enige jaren zo.’

Tegelijkertijd laat A.W. Bruna de kans voorbijgaan om groot uit te pakken met een marketingcampagne naar aanleiding van het 150-jarig jubileum. Opmerkelijk.
‘Het is voor ons vanzelfsprekend dat we de nadruk elders hebben gelegd, want we zijn uiteindelijk een b2b-uitgeverij. Niet de uitgeverij, maar de auteur is het merk. We vieren het uiteraard wel: we zijn met het hele team naar de Ardennen geweest en we geven over een paar weken een groot tuinfeest, waarin we de boekhandel en al onze relaties in het zonnetje zetten.’

Hoe gaat het nu met de uitgeverij? In het persbericht spreek je van ‘gestage groei’. Is dat goed genoeg?
‘Vorig jaar hadden we een heel succesvol jaar, dankzij Paula Hawkins, een nieuw deel van de Millennium-reeks en het succesvolle boek van Carlos Ruiz Zafón. Natuurlijk willen we dat dit jaar graag doorzetten; gestage groei laten zien in een krimpende markt is een prestatie. En A.W. Bruna is van oudsher in staat om altijd een aantal bestsellers te creëren.’

En wat heeft A.W. Bruna in 2018?
‘Wij hebben een aantal steady auteurs in het fonds die elk jaar met een nieuw succesvol boek komen: Suzanne Vermeer, John Grisham, David Baldacci. Vooral op Vermeer ben ik heel trots: wij hebben die auteur zelf – met hulp van de boekhandel – vanuit het niets opgebouwd en elke titel doet het weer beter dan de vorige. Haar Super de luxe staat momenteel in de top 5. In het non-fictiefonds zijn de Omdenken-boeken een belangrijke lijn, en doen we het nu heel goed met Mark Manson.’

Wat komt er later dit jaar nog aan?
‘In de zomer hebben we de autobiografie van de kleinzoon van Nelson Mandela en in het najaar de autobiografie van Tina Turner, die dankzij een musical in Londen erg in de belangstelling staat. We zetten groot in op een aantal debuten zoals de thriller van Søren Sveistrup (auteur van The Killing), het is altijd spannend wat die gaan doen. Zo werkt het in dit vak. Dat is ook het leuke eraan.’

In het persbericht spreek je van het vormgeven van de uitgeverij in de snel veranderende wereld. Waar doel je op?
‘Lezen neemt een steeds kleinere plek in de vrijetijdsbesteding van kinderen en volwassenen in. Binnen WPG lopen daar een aantal grote onderzoeken naar: wie zijn onze lezers? Wat zijn hun profielen? Hoe kunnen we die bereiken?’

Betekent dat ook meer andere producten dan boeken?
‘We doen meer luisterboeken, ja. Onlangs hebben we ons 150e luisterboeken op de markt gebracht. En we nemen deel aan de opkomende digitale abonnementsmodellen. Tegelijk verwacht ik niet dat het aandeel fysieke boeken in onze omzet – nu 85 tot 90% – ingrijpend zal veranderen.’

Ook zeg je het marktleiderschap in het thrillergenre te willen uitbouwen. Hoe?
‘A.W. Bruna is al lange tijd marktleider. Wij hadden de meeste titels in de top 100 van 2017. En dat voor een kleine uitgeverij met slechts 25 fte. Eigenlijk zijn we best bescheiden, maar wél een heel betrouwbare omzetmaker. Dat hou je alleen vast door heel scherp te blijven – er verschijnen immers heel veel thrillers in Nederland, terwijl de markt niet groeit. Scherp op de acquisitie, maar ook scherp op de manier waarop je ze brengt. We bewegen daarbij zo veel mogelijk mee met de retail, die steeds meer de nadruk legt op een optimale titelspreiding in het jaar.’

En hoe ga je de aangekondigde groei in non-fictiegenres realiseren?
‘Door uitgeeftalent in combinatie met de marktonderzoeken die op dit moment bij WPG lopen. Verder is samenwerking met andere partijen binnen en buiten WPG daar een factor in. Zo geven wij boeken uit voor dezelfde doelgroep als de mindstyle-tijdschriften van WPG als Happinez, Psychologie magazine en Yoga magazine. Dat biedt mogelijkheden.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 24 mei)

Geen opmerkingen: