maandag 28 mei 2018

Kok en Boekencentrum gaan verder als KokBoekencentrum

De uitgeverijen Kok en Boekencentrum gaan verder onder de naam KokBoekencentrum. De namen van een aantal imprints, zoals Meinema en Callenbach, verdwijnen daarbij. De nieuwe uitgeefdirecteur Wouter van der Meulen ziet groei én kansen voor verdere groei.

De naamswijziging is een logisch gevolg van de overname van Boekencentrum door VBK. 'Wij zijn 2017 ingegaan met twee aparte organisaties, die allebei uitgeven op het religieuze domein', zegt Van der Meulen. 'We zijn daarna organisch in elkaar gegroeid. De laatste stap was om dat in de naam tot uiting te brengen, zodat we ook met een logischer portfolio de markt kunnen bewerken.'
De fondsen van Kok en Boekencentrum waren behoorlijk complementair. Van der Meulen: 'Op het gebied van non-fictie onderkennen we vier doelgroepen: van traditionele kerkgangers tot zinzoekers en alles daartussen. Boekencentrum zat dicht bij die eerste doelgroep, Kok was zich steeds meer aan het ontplooien als uitgever voor de zinzoekers. Ook onze 22 tijdschriften en 37 websites beten elkaar niet.'
Maar: voor de heldere uitstraling naar de markt was een merk nodig. 'Toen ik solliciteerde heette de uitgeverij Kok Omniboek Boekencentrum', vertelt Van der Meulen die op 1 februari in deze functie begon na een carrière bij onder andere VNU, Trouw en WPG. 'Dat waren wel erg veel woorden. Dat kon simpeler. Na een lange discussie over de naam – KB? Kobo? – kwamen we uit op KokBoekencentrum, waarmee we de traditie en erfgoed kunnen behouden.'
Alleen de imprints met een duidelijke eigen signatuur blijven bestaan. Dat zijn Mozaïek (algemene fictie), Omniboek (algemene geschiedenis) en Z&K (romanseries). Andere namen komen te vervallen: Kok en Boekencentrum natuurlijk, maar ook Meinema, De Groot Goudriaan en de twee jeugdfondsen Callenbach en Jes!. Met name het verdwijnen van het in 1854 gestarte Callenbach wordt door een enkeling op sociale media betreurd.
'Als het extreem succesvolle fondsen waren, hadden we die natuurlijk behouden', licht Van der Meulen toe. 'Maar op beide jeugdfondsen was onvoldoende focus. De redacteur die erop zat, deed het naast zijn eigenlijke werk als bureauredacteur. Het leek ons het beste om een nieuwe start te maken als KokBoekencentrum Jeugd met een eigen acquirerend redacteur – tot diens genoegen overigens.'
Nu de naamswijziging is doorgevoerd, benadert de uitgeverij vanaf de samengevoegde najaarsaanbieding boekhandel en media als KokBoekencentrum – mét een nieuw logo. Tegelijk worden de sites en sociale media-pagina's van de uitgeverijen gelijkgetrokken. Zo moet de naam op dezelfde organische manier als de samenvoeging van beide bedrijven, de gewenste bekendheid krijgen.
De overname legt KokBoekencentrum ondertussen geen windeieren. Van der Meulen werd bij zijn aantreden 'blij verrast' over ten eerste de omzetgroei. 'Fictie én non-fictie, digitaal én fysiek – over de hele linie zien wij groei. Onze uitgevers hebben een fijne neus voor de behoeften van de markt. Het Meesterwerk van Francine Rivers doet het goed, en nu ook Het napalmmeisje van Kim Phuc dat vorige week bij haar bezoek aan Nederland heel breed is opgepakt.'
Ten tweede zijn de kansen groot. 'Dat ligt aan de toegang die Boekencentrum-uitgaven nu via VBK hebben tot de algemene markt. Kijk naar de weerklank van hun titel Het napalmmeisje. Maar belangrijk is ook de comeback van religie. Het was voor niet-kerkelijke mensen geen onderwerp van gesprek. Nu keert het terug. Zie een uitgave als Ongelofelijk van Yvonne Zonderop (Prometheus). Ik ben ervan overtuigd dat veel ietsisten zich meer met bezinning gaan bezighouden.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 25 mei)

Geen opmerkingen: