zondag 16 september 2018

Interview: Eveline Aendekerk over haar eerste week bij de CPNB (Boekblad)

Een half jaar geleden werd Eveline Aendekerk benoemd, deze week maakte ze haar entree bij het zenuwcentrum van de boekpromotie aan de Herengracht in Amsterdam. De eerste week stond uiteraard in het teken van kennismaken. Omdat de organisatie een stevige basis heeft, richt ze haar vizier direct op de toekomst.

Hoe was je eerste week?
'Het begon maandag met een warm bad. Er hing een bordje aan de deur: "Welkom Eveline", er was slagroomtaart besteld en iedere medewerker presenteerde zichzelf met een foto waaruit bleek waarom hij of zij bij de CPNB werkt en wat ze met boeken hebben. Heel leuk. En toen had ik al mijn eerste interview bij Radio 1 erop zitten, 's ochtends om kwart over negen. Daarna begon die middag het kennismaken buiten de deur.'

Want daar kwamen al je afspraken in je agenda op neer: kennismaken?
'Ja. Al heb ik ook gesprekken gevoerd over campagnes. Dat kan allemaal niet blijven liggen. Over de Boekenweek bijvoorbeeld. Samen met de delegatie schrijvers van de petitie voor een gelijke verdeling van mannelijke en vrouwelijke geschenkauteurs hebben we de afspraak uitgewerkt dat er een gedicht door een hedendaagse dichteres wordt gemaakt. Ik was trots op de goede ideeën die het team had. Dat vond de delegatie ook. We komen er snel mee naar buiten.'

Welke kennismaking de afgelopen week vond je het bijzonderst?
'Ik was vlak na elkaar bij Stichting Lezen en Athenaeum Boekhandel. De eerste houdt zich bezig met de vraag: hoe krijgen we kinderen en jongeren aan het lezen. Voor de tweede speelt vooral: hoe opereren we als winkel in een gebied waar steeds meer toeristen komen? Terwijl het voor hen óók belangrijk is dat er in de toekomst lezers zullen blijven. Ik realiseerde me daardoor nog meer hoe we in iedere campagne de balans moeten zoeken tussen het ideële doel van leesbevordering en het commerciële doel van boeken verkopen.'

Hoe lang geef je jezelf om het vak te leren kennen?
'De magische honderd dagen. Zo lang wil ik observeren en luisteren, voordat ik prioriteiten ga stellen en beslissingen over toekomstig beleid neem.'

Dan is het bijna 1 januari.
'Daarom weet ik ook niet of ik dat ga halen. Voor die tijd moeten we al beslissingen hebben genomen over de jaarplanning. En misschien heb ik ook eerder scherp wat ik wil. Ik weet van mijn vorige baan bij Dance4life dat ik dacht: "oef, een hele nieuwe wereld" en dat die toch kleiner blijkt dan je denkt. Ik kwam nu ook woensdagavond, bij de presentatie van het Campert-portret Een knipperend ogenblik in De Kleine Komedie – waar ik was als lid van de Raad van Toezicht van dit theater – meteen boekenvakkers tegen die ik eerder had ontmoet. Fijn was dat. Bovendien: dit is een functie waarin mensen graag met je kennis willen maken en snel tijd voor je maken.'

En je gaat stage lopen.
'Precies. Ik heb nooit in de boekhandel of bibliotheek gewerkt. In mijn jeugd werkte ik bij de Albert Heijn. Ik kijk er naar uit om nu zelf te ervaren hoe het is om achter de kassa te staan, bestellingen uit te pakken en de lezers in de boekhandel te ontmoeten.'

Ook bij je eigen buurtboekhandel: Island Bookstore?
'Ik weet niet of zij zich hebben gemeld. Ik kom er in ieder geval graag. Ze zijn erg deskundig. Ik loop ook vaak door naar Scheltema, waar je zo fijn koffie kunt drinken. En daarnaast lees ik ook digitaal. Ik ben zo'n veellezer dat als ik een boek 's avonds uit heb, ik meteen kijk naar een nieuw boek en dan zo hebberig word dat ik het gelijk bestel of download. Sinds ik ben benoemd, ga ik wel vaker naar de fysieke boekhandel. Daar let ik heel bewust op. Ik heb me de dag nadat het bekend werd, ook officieel voorgesteld in de Island Bookstore. Ik geloof dat ze dat leuk vonden.'

En digitaal bestel je bij Bol.com?
'Nee. Op iTunes. Dat komt omdat ik al vroeg een e-reader had. Toen was de interface nog zo slecht dat ik op een gegeven moment overstapte naar de iPad en dat eigenlijk altijd ben blijven doen. Maar dat is natuurlijk ook niet ideaal. Ik moet eigenlijk binnenkort eens een goede e-reader kopen.'

Heb je deze week tijd gehad om te lezen?
'Jazeker. Ik lees iedere avond minimaal een uur. Ik heb Jij bent van mij van Peter Middendorp uitgelezen en ben daarna begonnen in Tsjaikovskistraat 40 van Pieter Waterdrinker. En ik wil beginnen in het portret van Remco Campert. Ik ben een groot fan van hem.'

Terug naar de CPNB. Hoe trof je de organisatie aan nadat er afgelopen jaren een bezuiniging moest worden doorgevoerd?
'Eigenlijk heel stabiel. Mensen zijn intrinsiek gemotiveerd. Begrijpelijk: je gaat hier niet werken omdat je lekker kunt verdienen of een heel carrièrepad kunt volgen, maar omdat je echt iets hebt met het product. Maar het is wel belangrijk dat die positieve energie er is. Niemand zei iets tegen me over de reorganisatie. Dat is allemaal achter de rug.'

De CPNB is een platform waarop je kunt gaan bouwen?
'Ja. Annette Reijersen van Buuren [manager Merk, Marketing en Communicatie, md] die ook nieuw is, heeft een aantal goede veranderingen doorgevoerd. Er worden geïntegreerde campagnes gevoerd. Er wordt vanuit diverse disciplines samengewerkt aan campagnes in plaats van volgordelijk. Ook Henk Pröpper [interim-directeur na het vertrek van Eppo van Nispen, md] heeft zich nadrukkelijk met de organisatie bezig gehouden. Er ligt echt een goede basis om het vizier op de toekomst te richten.'

Tot slot: wat ga je vandaag doen?
'Ik heb vanochtend mijn oudste kind al naar zwemles gebracht. Dat begint om 8.15 uur. Maar vanmiddag zijn ze naar een kinderfeest. Ik denk dat ik heerlijk ga lezen.'
(Eeder gepubliceerd op zondag 9 september)

Geen opmerkingen: