zaterdag 8 september 2018

Sebes & Bisseling viert jubileum met uitbreiding (Boekblad)

Sebes & Bisseling viert volgende maand het twintigjarig bestaan. Het literair agentschap is in aanloop daar naartoe al uitgebreid naar acht agenten en vier assistenten.

Het feest vindt plaats op vrijdag 5 oktober. Dat is niet toevallig vlak voor de Frankfurter Buchmesse, zodat veel grote Amerikaanse cliënten van Sebes & Bisseling – zoals Knopf, FSG en Aevitas – aanwezig kunnen zijn. 'Zij komen speciaal hiervoor naar Amsterdam', vertelt Paul Sebes. 'Vele zijn er al op dinsdag, zodat we met hen allen naar uitgeverijen hier gaan. We zitten die week alleen al een keer of zes bij De Bezige Bij. Na het feest organiseren we op zaterdag ook nog een boottocht voor hen. Eigenlijk begint Frankfurt dit jaar bij ons.'
Sebes & Bisseling heeft sinds 1 september drie nieuwe agenten, die allen al langer voor Sebes & Bisseling werken. Twee junior-agenten zijn zelfstandig agent geworden. Stéphanie Nooteboom (1986) en Rik Kleuver (1993) vertegenwoordigen allebei Engelstalige auteurs. Kleuver begeleidt daarnaast Nederlandse auteurs. Christiaan Boesenach (1989) is gepromoveerd van agent-assistent tot junior agent en zal Engelstalige en Nederlandse auteurs vertegenwoordigen.
Sebes begon het agentschap in 1998 in zijn eentje met uitsluitend de vertegenwoordiging van Nederlandse schrijvers. Hij werkte daarbij nauw samen met Caroline van Gelderen, die Amerikaanse uitgeverijen en agentschappen vertegenwoordigde in het Nederlandse taalgebied. Hij kocht dat deel van haar toen zij er in 2010 mee stopte. Samen met Willem Bisseling – ooit begonnen als zijn assistent, nu mede-eigenaar – bouwde hij met name dat deel van het agentschap fors uit.
'We zijn meer dan verdubbeld in het buitenland', vertelt Sebes. 'In aantal cliënten. In omzet is het zelfs nog meer. Elk jaar komen er vijf tot acht nieuwe bij, en vaak ook grote. Zo'n agentschap als Aevitas stuurt ons wel vier nieuwe dingen per dág. Er is in Nederland weinig concurrentie voor deze markt, dus de meeste nieuwe cliënten komen uit zichzelf naar ons toe. Daarbij willen zeker Amerikanen graag bij de grootste horen, omdat ze denken dat die ook het beste zijn. Tegelijk ben je voor hen zo goed als je laatste deal, dus we moeten ons wel iedere keer opnieuw bewijzen.'
Belangrijk voor de groei was de uitbreiding naar Scandinavië in 2013. Omdat Sebes & Bisseling de cliënten ook daar vertegenwoordigt, kan het van grote boeken vaak vijf, zes deals tegelijk doen. 'In Noorwegen zijn de boekenclubs nog heel groot, zodat je voor commerciële vrouwenfictie voorschotten van vijftig- tot tachtigduizend kunt krijgen. En dat naast een grote deal in Nederland, en in Zweden en Denemarken. Dat schiet op. Inmiddels zijn we in Scandinavië zo groot dat we eigenlijk iemand dáár willen hebben rondlopen.'
Door deze forse groei is het aandeel van de Nederlandse auteurs in de totale omzet verhoudingsgewijs iets kleiner geworden. Maar: ook deze markt groeit, vooral met de door het agentschap vertegenwoordigde BN-ers als Thom Hoffman, Karin Bloemen, Beau van Erven Dorens en Jeroen van Koningsbrugge. 'We hebben nu zo'n honderd auteurs', zegt Sebes. 'Dat is inclusief optie-auteurs, van wie we steeds het volgende boek doen. Voor Walter van den Berg ben ik bezig met zijn zesde boek, voor Isa Hoes al haar negende. Alle auteurs die ik in begin had, blijven ons trouw: Joost Vandecasteele, Ivo Victoria, Gustaaf Peek, Arjen Lubach en zoveel meer.'
Sebes & Bisseling blijft nieuwe auteurs binnenhalen. Maar niet meer via cursussen en masterclasses – of een nieuw seizoen van de tv-serie De pennen zijn geslepen, waarmee de eigenaren in 2016 landelijke bekendheid verwierven. 'Dat schiet er op dit moment bij in. Misschien volgend jaar weer een keer. Maar we krijgen nog altijd duizend manuscripten per jaar. Zeker in deze periode, nadat iedereen in de zomervakantie zijn boek heeft afgemaakt. Dan denk je op zondagmiddag: "hè, wat heb ik opeens veel mail". Blijken dat allemaal ongevraagde manuscripten te zijn.'
Het geheim van het succes is, denkt Sebes, eenvoudigweg hard blijven werken. Laten zien dat je blijft inspannen voor een auteur of een uitgeverij. 'Iedereen heeft hier zijn eigen lijst en blijft die trouw. Ik ook. Ik werk eigenlijk al jaren voor dezelfde mensen: de auteurs die ik al noemde, de grootste Amerikaanse agentschappen. Voor mij is er daarom weinig veranderd. Behalve dat het leuker is geworden, omdat ik niet langer de contracten of de renewalszelf hoef te doen.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 sep)

Zie ook:

Geen opmerkingen: