Mede dankzij vloggers Enzo Knol en Royalistiq kreeg Karakter het Fortnite-boek van Grant Turner in de Bestseller 60. Het was een van de eerste titels die Martien Elema acquireerde sinds zij eerder dit jaar de functie van hoofd marketing verruilde voor die van uitgever non-fictie.
Hoe was je week?
'Het was de eerste week na de vakantie. Dan moet je altijd opstarten, dingen inhalen en terugblikken op wat er tijdens je vakantie binnen is gekomen. Dat zorgt voor een mix van dat ontspannen gevoel na je vakantie en het langzaam wennen aan de drukte. We krijgen ook zo langzamerhand al aardig wat materiaal binnen voor Frankfurt.'
Was de Bestseller 60 het hoogtepunt van de week?
'Zonder twijfel. En al helemaal voor mij. Fortnite: ultieme ongeautoriseerde strategiegids van Grant Turner is een van de eerste boeken die ik heb aangekocht nadat ik in mei uitgever werd. Als dat nieuw binnenkomt op nummer 31 in de Bestseller 60 is dat een extra mooie opsteker.'
Hoe is dat gegaan?
'Ik heb een zoon van 14, die regelmatig games speelt met zijn vrienden. Van Fortnite viel me al snel op dat het ook een game was waar ze onderling over praten. Met de ervaring van Pokemon Go in gedachten, waar Karakter een paar jaar geleden succes mee had, ben ik eens gaan kijken. Op de London Book Fair had ik al een boek gezien. Daarna kwamen er snel meer. Andere uitgeverijen zagen het fenomeen net zo goed en begonnen ook te bieden. Mede dankzij Lester Hekking van Sebes & Bisseling heb ik de hand weten te leggen op dit boek, dat we ook snel hebben geproduceerd.'
Turner was ook beter dan Jason R. Rich waar Kosmos veel succes mee heeft?
'Dat vind ik wel. Dit is een completer boek. Het is dikker, waar de andere gidsen handzamer zijn. Wij hebben het boek, dat in de VS in zwart/wit is uitgebracht, daarnaast full colour gemaakt omdat dat er aantrekkelijker uitziet. Ik denk dat ook de reacties van Enzo Knol en Royalistiq de kwaliteit van het boek bewijzen. Sowieso promoten zij geen producten waar zij niet achter staan.'
Waarom hebben jullie ervoor gekozen het product te promoten via vloggers?
'Toen ik met Carla de Jong, onze commercieel manager, en Hannah Bezemer en Patricia Verhagen van marketing en promotie over de campagne sprak, wisten we meteen: we moeten het via socialmedia gaan doen. Dáár zit de doelgroep. Ik dacht nog aan online adverteren, maar met alle adblockers waar zeker jonge internetters handig mee zijn, bereik je hen niet. Hannah kwam toen met het idee de boeken aan vloggers te geven.'
Hoe pak je zoiets aan?
'Enzo Knol heeft een manager. Royalistiq kun je nog rechtstreeks benaderen. Hij woont bovendien in Uithoorn, waar Karakter is gevestigd. We konden het boek meteen met de fiets langs brengen. Beiden wilden het product eerst in handen hebben gehad. Daarna besloten ze om met ons de samenwerking aan te gaan. Want dát is het, het is meer dan een betaalde advertentie. Vloggers zoals Enzo Knol en Royaltistig hebben een duidelijk eigen wijze van presenteren, waarbij ze zich het recht voorbehouden om zelf te bepalen wat ze met het boek doen.
Wat zijn de tarieven?
'Dat ga ik niet zeggen. In vergelijking met een printcampagne zijn ze wel heel aantrekkelijk. Zeker ook gezien het bereik en het feit dat je rechtstreeks in de doelgroep zit.'
En wat is het effect?
'Heel groot. De video van Enzo Knol van 17 augustus heeft inmiddels bijna 200.000 dedicated views, die van Royalistiq van een dag eerder zit zelfs al aan de 275.000. En ze hebben het boek echt gebruikt. Enzo Knol zegt: ik ga deze tip proberen, over een plek waar je naartoe moet om veel loot te krijgen, en als hij dat vervolgens doet, is hij heel succesvol. Dat werkt enorm. Je ziet meteen een piek in de verkoop. Bij Bol.com kunnen we dat zelf heel goed zien. We hebben afgelopen week een tweede druk én een derde druk op kunnen leggen, hoewel de tweede nog niet eens is uitgeleverd.'
Betekent deze pr-aanpak dat jullie het Fortnite-boek relatief veel online verkopen?
'Ik denk het wel. Maar je ziet ook dat de reguliere boekhandel er dan snel achteraan komt. Zij waren aanvankelijk voorzichtig, hoewel sommigen er groot instapten, maar als ze zien dat er wat gebeurt rond een titel, bestellen ze veel na. Zij maken echt een inhaalslag.'
Betekent het ook dat kinderen het vaker zelf kopen? Kosmos richt zich op de impulsaankoop van ouders.
'De kern van de spelers is 12 tot 14 jaar. Die hebben zeker al zakgeld. Maar ook dan loopt het meestal via de ouders. Toen wij voor het eerst met een boek van Jill Schirnhofer kwamen, kenden de meeste ouders haar niet. Hun dochters allemaal wel – en die zeggen dan tegen hun ouders: dat wil ik hebben. Nu is de doelgroep van Jill wel iets jonger.'
Smaakt het experiment naar meer?
'We gaan het volgende maand ook doen met Bakken met Jill. We hebben dan een stuk of twintig vloggers en bekende Nederlanders bereid gevonden om een bak-challenge aan te gaan. Omdat zij haar eigen tv-programma heeft op Zapp en op social media erg actief is, gaat dat deels via de contacten die zij heeft met collega's. En dat zal zeker niet de laatste keer zijn dat we op deze manier een campagne op gaan zetten. Dit is dé manier om een jonge doelgroep te bereiken.'
Dit is dus een mooie start van je nieuwe baan als uitgever non-fictie bij Karakter. Hoe bevalt de verandering na twintig jaar marketing en pr?
'Het is ontzettend leuk. Het was op het juiste moment de juiste nieuwe uitdaging. Overigens heb ik helemaal in het begin van mijn carrière ook acquisitie gedaan. Voor ECI, ook non-fictie. En bij Karakter zijn de dingen niet zo gescheiden. Ik heb destijds Kleur je eigen Van Gogh helemaal gedaan. Nu ben ik alleen echt verantwoordelijk voor het fonds. Dat is een leuke uitdaging.'
Vind je dat ook het grootste verschil met marketing en pr?
'In marketing en pr moet je, ondanks al het overleg over titels, in essentie promoten wat anderen zeggen dat je moet promoten. Nu kan ik zelf de koers uitzetten voor het fonds. Moet het die kant op? Moeten we verbreden? Ik kan zelf die stappen zetten. En ik krijg titels dankzij de buitenlandse uitgevers en agenten nu veel eerder te zien, om daar zelf uit te kiezen. Erg leuk.'
En wat ga je vandaag doen?
'De stad in, winkelen. Het sportseizoen begint weer en in de zomer groeien kinderen altijd hard. Nieuwe sportschoenen, nieuwe tenues, nog net op tijd voor de eerste wedstrijden.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 26 aug)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten