Boekhandel Het Witte Huys in Rhoon sluit per 1 juli volgend jaar. Door de combinatie van nieuwe concurrentie en groeiende onlineverkopen heeft eigenaar Carina Proveniers besloten het huurcontract niet te verlengen.
Het Witte Huys – opgericht in 2009 – maakte het einde van de winkel nu al bekend in de lokale krant De schakel om met een positieve noot te kunnen eindigen, vertelt Proveniers. 'Mensen zijn toch geschokt door het nieuws en komen weer heel bewust naar ons voor hun boeken. Ik ben heel dankbaar dat ik ten minste tien jaar heb kunnen doen wat ik het allerleukst vond. Hierdoor kan ik dat nog ruim een half jaar met plezier blijven doen: het klantcontact, het boeken aanraden.'
De directe aanleiding om te stoppen is de komst van een Bruna-filiaal in het nabijgelegen Hoogvliet in de zomer van 2017. De omzet van Het Witte Huys heeft daardoor een gevoelige klap gekregen. Proveniers wil liever niet in de openbaarheid hoe groot die precies is. 'Deze Bruna zit in een winkelcentrum waar verder niet veel te doen is, maar waar wel drie supermarkten zitten. Daar doen mensen dus hun boodschappen en dan is het makkelijk om tegelijk bij de Bruna een boek te kopen.'
Gevoegd bij de almaar sterkere concurrentie van internetwinkels, maakte dat voortzetting van de winkel is niet langer financieel verantwoord. 'Ik ben aangesloten bij RDC', vertelt Proveniers. 'Ik heb daardoor sinds een jaar een prachtige webshop, die heel goed toegankelijk is. Maar mensen gaan daardoor niet opeens massaal bij mij bestellen. De site wordt vooral gebruikt door vaste klanten, die hun bestelling vervolgens in de winkel komt halen. Mensen die elders bestellen, zijn onzichtbaar en kan ik dus maar heel moeilijk bereiken.'
Proveniers en Claudia Griffin, met wie ze Het Witte Huys bestiert, hebben er alles aan gedaan om én de winkel aantrekkelijk te houden én hem online op de kaart te zetten. 'We hebben een koffie- en theehoek', somt ze op. 'Maandelijks wisselende exposities. Een leesclub. Heel veel activiteiten. We zijn ook heel actief op sociale media. We hadden ook een Whatsapp-service. Dat idee hebben we direct van Arno Koek overgenomen omdat de winkel al een eigen 06 heeft, waarop mensen bestelden en waarmee ze via Tikkie konden betalen.'
Maar de werkelijkheid is: hoe gehecht de klanten ook zijn aan de winkel – de vele geschokte reacties op Proveniers besluit waren 'hartverwarmend' – deze groep wordt gestaag kleiner. 'Ik was een tijd een ophaalpunt voor GLS. Als je dan ziet wat mensen via internet bestellen! Winterbanden, tenten, trampolines. En de concurrentie van Youtube en Netflix is erg groot. Ik herinner me dat kinderen kwamen vragen of het nieuwe deel van De Grijze Jager er was. Dat is voorbij. Ze volgen nu vloggers. En ondertussen gaat de huur niet omlaag. Eerder omhoog.'
Het Witte Huys opende haar deuren aan het begin van de crisis. Aanvankelijk was dit gunstig, vertelt Proveniers. 'Verschillende boekhandels in de regio verdwenen. Wij verkregen daardoor een bijzondere regionale functie. Aan de andere kant: Rotterdam is makkelijk te bereiken. En de problemen van Donner maakte mensen bewust van het belang van een boekhandel, maar na een tijdje ebt dat effect weer weg. Ook hadden we toen De vergelding van Jan Brokken, dat in Rhoon speelt. We verkochten 1000 exemplaren in één maand.'
Tegelijk heeft de winkel door de startmoment midden in crisis 'weinig vet op de botten' kunnen kweken. 'Het einde is daarom vooral in emotionele zin positief. Niet financieel, ben ik bang. En dan moet je als ondernemer realistisch zijn: er moet wél verdiend worden. Ik heb wel overwogen om te bezuinigen door bijvoorbeeld minder in te kopen. Maar dan moet je meer bestellen voor klanten en denken ze al snel: dan kan ik het net zo goed zelf online bestellen. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 4 dec)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten