Geen enkele bedrijf in Nederland gebruikt Thema al zo lang als Donner. Aanleiding was de nieuwe website, die uiteindelijk in september 2016 werd gelanceerd. 'Toen ontdekte ik Thema, waarmee je veel specifieker kunt zoeken in een webshop', vertelt mede-directeur Eelco Zuidervaart. 'Ook biedt het mogelijkheden om boeken meer dan een code te geven, zodat het bij geschiedenis én psychologie kan staan. En het is mondiaal uniform, zodat je bij inkoop uit meerdere landen toch dezelfde codering hebt. Het liefst had ik natuurlijk dat er Nederlandse vertaling bestond, maar door die zelf te maken kon ik het Nederlandse aanbod direct integreren met het Engelstalige.'
Zo geavanceerd als Thema in theorie kan zijn, is de indeling van Donner niet. Dan zou Zuidervaart eigenhandig iedere titel apart moeten coderen. 'Ik heb in plaats daarvan de bestaande NUR vervangen door een algemene Thema-code: "730 filosofie algemeen" wordt bijvoorbeeld QD. Voor een beperkt aantal titels ben ik verder gegaan. Om die reden is het commerciële voordeel van Thema nog beperkt. Het is echt wachten tot de uitgevers de Nederlandse vertaling hebben gemaakt met specifieke Nederlandse qualifiers.'
En dan nog is het afwachten of uitgevers het echt gaan gebruiken. 'Uitgevers geven graag NUR-code 302 aan een boek: algemene non-fictie', zegt hij. 'Lekker makkelijk, en commercieel interessant. Maar dan schiet coderen zijn doel voorbij. In de winkel kan de boekverkoper bij binnenkomst van een boek makkelijk bepalen in welke kast het thuishoort. Maar voor online verkoop is dat een ramp. Ik wil me er daarom – zodra de verbouwing van Donner achter de rug is – voor inzetten dat uitgevers Thema echt gaan gebruiken zoals het is bedoeld.'
(Eerder gepubliceerd in Boekblad magazine, nov 2018)
1 opmerking:
Hoe minder nummers en getallen hoe beter
Een reactie posten