maandag 3 september 2012

Booknext ziet markt voor tweedehands studieboeken fors groeien (Boekblad)


De markt voor tweedehands studieboeken groeit fors. Booknext, de enig overgebleven specialist op dit gebied, verhandelt dit seizoen veel meer exemplaren dan het aanvankelijk had ingeschat.

In totaal zal Booknext tot eind september aan de bemiddeling in de handel met tweedehands studieboeken een omzet draaien van van ‘acht- à negenhonderdduizend’ euro, verwacht directeur Herman de Waard. Twee weken geleden ging hij nog uit van een half miljoen euro, blijkens het persbericht dat Booknext toen verstuurde. Dat aantal zou al een groei van 23 procent hebben betekend ten opzichte van het vorig studiejaar. Gemiddeld verkopen studenten hun studieboeken tegen 55 procent van de nieuwprijs.
Booknext is de naam van de holding die De Waard en Joris Neven onlangs hebben gecreëerd. Zij zijn in 2002 gestart met Studieboekenmarkt.nl en hebben eerder dit jaar – op hun initiatief – tweedehandsstudieboeken.nl overgenomen. Net als hun derde site tweedehandsstudieboeken.com bieden deze site studenten een gratis platform om studieboeken te verkopen. Ook heeft Booknext deze zomer apps voor Apple en Android gelanceerd.
‘De verkoop kwam dit jaar wat moeizaam op gang,’ zegt De Waard. ‘Waarschijnlijk door het erg mooie weer, maar de afgelopen twee weken is dat meer dan goed gemaakt. Ik denk dat de sterke groei wordt veroorzaakt door de gewenning om boeken online tweedehands te kopen en door het stijgende aanbod – die weer het gevolg is van de gewenning. Zo ontstaat een sneeuwbaleffect.’
De Booknext-sites brengen studenten gratis met elkaar in contact. Ze vermelden ook de woonplaats van de verkoper, zodat ze mogelijk ook verzendkosten kunnen besparen. Booknext maakt voornamelijk omzet door studenten ook door te verwijzen naar het aanbod van Bol en De Slegte. Afhankelijk van aanbieder en volume levert dat het bedrijf tussen de 5 en 8 procent per transactie op.
De Waard: ‘Alleen al via onze partners hebben we al een half miljoen boeken verkocht. Wat studenten onderling verkopen, is lastiger te meten. We meten wel het aantal contacten en het volume waarom het gaat, maar als het aanbod daarna inactief wordt gemaakt, is het niet zeker dat er ook een verkoop heeft plaatsgevonden. We gaan ervan uit dat dat in tachtig procent van de gevallen wel gebeurt.’
Naast de inkomsten uit partnerprogramma’s verdient Booknext aan advertenties en de verkoop van nieuwe boeken. De verhouding tussen tweedehands en nieuw is volgens De Waard 80:20. ‘We hebben wel doorgerekend wat het effect is van invoeren van een commissiemodel, maar dat levert minder aanbod op én je moet dan bijvoorbeeld een hoop administratie voeren en iDeal-betalingen faciliteren. En dat bij een gemiddelde verkoopprijs van 15 euro per boek.’
Met de overname van Tweedehandsstudieboeken.nl heeft Booknext in Nederland eigenlijk geen concurrentie meer. Hun partners als Bol en De Slegte zijn niet exclusief gespecialiseerd in deze markt én zijn vaak wel duurder omdat ze commissie vragen. ‘Je ziet het aanbod op hun sites vaak richting de nieuwprijs kruipen omdat het de verkoper weinig oplevert,’ zegt De Waard.
Booknext zoekt daarom uitbreiding in Vlaanderen later dit jaar. ‘België is interessant omdat het qua taal en bereikbaarheid een aardig startpunt biedt. De site in het Duits vertalen kost meer tijd. Bovendien zie je dat De Slegte en Bol steeds actiever zijn in België, waarop wij kunnen aanhaken. In België heb je ook maar één partij die het sinds deze zomer op op een vergelijkbare manier aanpakt: Stubooks.be.’
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 31 aug 2012)

Geen opmerkingen: