maandag 3 december 2012

Arie Boomsma, denk goed na over Amazon


Arie Boomsma moet klaarzitten voor een telefoontje van Amazon, schreef Ernst-Jan Pfauth vrijdag in nrc.next. Zijn roman De relishow is niet verkrijgbaar als e-boek, en als zijn uitgeverij Prometheus die alsnog uitbrengt zal die veel te duur zijn: 15 euro of daaromtrent. Want die ‘bange uitgevers’ hanteren een korte termijnstrategie, waar Amazon gelukkig een einde aan zal maken.
Het miljardenbedrijf uit Seattle richt in Europa een uitgeverij op, maakte het vorige week bekend. Vooralsnog niet in Nederland, als het dat ooit al doet, maar het gaat om het idee. Dat betekent dat Amazon bestsellerauteurs in Europa een contract aanbiedt met veel gunstiger royaltypercentages en de consument veel lagere prijzen rekent. Of Arie Boomsma een bestsellerauteur is, durf ik niet te zeggen, maar nogmaals: het gaat om het idee.
Met deze stap zet Amazon niet zozeer de uitgeverijen buitenspel, zoals Pfauth schrijft, de internetboekhandel wordt zelf een uitgeverij – en heeft dan ook alle kosten van een uitgeverij. Denk aan: redactie, vormgeving, productie, marketing. Ook Amazon, dat al zijn uitgaven ook op papier op de markt brengt, moet daar gewoon voor betalen, wil het producten met voldoende kwaliteit verkopen. De productie- en opslagkosten van digitale boeken zijn bovendien echt niet zó veel goedkoper dan van papieren boeken.
Het is niet waar dat Amazon deze kosten niet of nauwelijks doorberekent aan de consument, zoals Pfauth denkt. Uit een recente Britse studie blijkt dat Amazon alleen titels uit de top 20 tegen de goedkoopste prijs aanbiedt. Boeken die minder snel lopen zijn elders vaak goedkoper te krijgen. Wel wil Amazon zo veel mogelijk exemplaren van hun eigen e-reader, de Kindle, verkopen. Directeur Jeff Bezos gaf het onlangs toe: de Kindles gaan tegen kostprijs de deur uit.
En waarom? De Kindle maakt gebruik van een eigen eco-systeem. Wie e-boeken voor de Kindle koopt, kan ze op geen enkele andere reader lezen. En hoe meer boeken je bij Amazon hebt gekocht, hoe groter de stap wordt om ooit nog bij een andere webwinkel boeken te gaan kopen - ook als ze daar een of twee euro goedkoper zijn.
Het is dus een korte termijnstrategie van consumenten zoals Pfauth om Amazon al te zeer te prijzen. Hopelijk denkt Arie Boomsma daar ook aan als het telefoontje van Amazon ooit komt.

NB. Dit stuk heb ik op 10-12 geupdate.

2 opmerkingen:

jaapnoordzij zei

De productie- en opslagkosten van digitale boeken zijn bovendien echt niet zó veel goedkoper dan van papieren boeken..

Kun je dat toelichten ?, ik begrijp dit niet.

Maarten Dessing zei

Men denkt vaak: e-boeken bestaan niet fysiek en hoeven dus ook niet opgeslagen en gedistribueerd te worden. Een druk op de bestelknop en je krijgt een bestand rechtstreeks van de uitgever. Maar zo werkt het niet. Er bestaan tussenpartijen die het e-boekaanbod van alle uitgevers bundelen en ervoor zorgen dat verkopers die kunnen aanbieden. En dat kost geld. Zie bijvoorbeeld hier: http://maartendessing.blogspot.nl/2013/02/geen-feestje-voor-het-digitaal-platform.html