In de jury van de VSB
Poëzieprijs zetelt altijd een dichter. Zo kan het voorkomen dat een schrijver
de prijs een keer toekent én een keer wint. Ester Naomi Perquin zat in de
VSB-jury van 2012 en won de hoofdprijs voor beste gedichtenbundel van het jaar
in 2013.
1. De VSB Poëzieprijs
toekennen
Is het mogelijk om de beste bundel van het jaar te kiezen?
Eigenlijk moet het antwoord luiden: nee, vindt Perquin. 'Ik heb in jury's
gezeten van debuutprijzen of prijzen voor tweede bundels. Dan kijk je naar
iemands ontluikende eigenheid of naar wie gegroeid is. Heel overzichtelijk.
Maar de béste bundel van het jaar – wat is dat voor een merkwaardig
uitgangspunt? Ik lees alles wat los en vast zit, volg niet één bepaalde school.
Wat de beste bundel is, verschilt daarom bijna per dag. Er is ook geen lijstje
criteria vastgelegd dat de jury als houvast kan dienen.'
Bovendien consumeren de juryleden op een ietwat
onnatuurlijke manier poëzie: tachtig, negentig bundels in een paar maanden
tijd. 'Normaal lees je een bundel in een week. Een paar gedichten, even
wegleggen, herlezen als je de bundel op de wc weer oppakt – de wc is de beste
plek om poëzie te lezen. Een bundel krijgt zo de noodzakelijke ruimte en tijd
om te rijpen. Het is zeldzaam dat een gedicht je onmiddellijk in zijn systeem
trekt, alsof het er altijd is geweest. Een bundel doet dat al helemaal niet.
Gelukkig krijg je voor de genomineerde bundels twee maanden om ze te herlezen.'
Toch zou Perquin de ervaring niet hebben willen missen. 'Het
waren felle beraadslagingen. Ik ben echt boos geworden, er viel zelfs een stoel
om. Er is gelachen, maar er was soms ook oprechte ergernis. Dat moet ook
allemaal. Waarom zou je het anders doen, als je er niet alles voor over hebt om
de bundel te bekronen die dat het meest verdient? Ik vond het heel fascinerend
en leerzaam. Je kunt lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ook elkaar op
andere facetten wijzen en zo proberen mee te kijken met wat een ander ziet. Je
eigen smaak wordt al snel irrelevant. Uren hebben we over poëzie gepraat.
Zonder wijn – want mét kan iedereen het.'
Ook voor de poëzie is het jurywerk zinvol. 'Je kunt vijf
boeken boven het landschap uittillen en zichtbaar maken wat anders onopgemerkt
bleef – sowieso een functie van poëzie. Het is een injectie tegen de
vercommercialisering. In mijn jaar was bijvoorbeeld Peter Ghyssaert een vreemde
eend: een dichter die je niet snel op poëziefestivals ziet, maar die nu kon
optreden op literaire avonden, bij middelbare scholen, van alles. De VSB maakt
er altijd een heel feestelijk iets van om de dichters te laten zien. En Jan
Lauwereyns, de winnaar, kreeg een bak belangstelling over zich heen.'
Ester Naomi Perquin
en de VSB Poëzieprijs
Ester Naomi Perquin (1980) debuteerde in 2007 met Servetten halfstok. Zij kreeg de VSB
Poëzieprijs voor haar derde bundel Celinspecties.
'Op verraderlijk luchtige toon schept Perquin met onvoorspelbare wendingen een
gelaagde ruimte in deze bundel', aldus de jury. Perquin is niet de enige VSB-winnaar
die ooit in de jury voor dezelfde prijs zat. Mustafa Stitou jureerde in 2000 en
won in 2004. Antoine de Kom won vorig jaar en jureert dit jaar.
(Eerder gepubliceerd in Schrijven Magazine dec 2014)
Zie ook: Wat ik zelf over de uitreiking van de prijs aan Jan Lauwereyns schreef
En: Perquin over het winnen van de prijs
Zie ook: Wat ik zelf over de uitreiking van de prijs aan Jan Lauwereyns schreef
En: Perquin over het winnen van de prijs
Geen opmerkingen:
Een reactie posten