De presentatie moet
leiden tot aandacht van de media. 'Behalve de vakpers was er een divers palet
aan schrijvende pers', vertelt Robbert Hak van Storytel. 'Van Esquire en Women's Health tot Vice, Het Parool en Het Financieele Dagblad. Ik heb nog niet gezien wat zij schrijven.
We hebben het pr-bureau Cream PR in de arm genomen om dat te begeleiden. Voor later in
het voorjaar plannen we een brede branding campagne, met uitingen outdoor, in
print en op de radio.'
Ook zocht Storytel
naar de juiste toon voor zijn campagne. Hak: 'We hebben een Google
Adword-account, doen wat Facebook-campagnes, en in de zomer hebben we een
buzz-campagne gedaan. Vanwege de onbekendheid van het fenomeen luisterboeken en
van Storytel in het bijzonder, waren de kosten per geworven abonnee te hoog. Na
de zomer hebben we de meeste activiteiten gestaakt en besloten dat we het
traditionele marketingparcours volledig moeten doorlopen. Aida dus: awareness creëren, interest opwekken, desire losmaken
en dan consumenten hopelijk tot action aanzetten.'
Storytel zet nu dus
eerst in op het promoten van het luisterboek als aantrekkelijk manier om van
boeken te genieten. ‘Luisterboeken bereiken sinds de opkomst van het format een
zekere doelgroep, maar voor het brede publiek is het luisterboek nog altijd te
onbekend. Het is belangrijk om deze wetenschap mee te nemen in het bepalen van
bijvoorbeeld het campagnebeeld. In eerste instantie zullen we zo expliciet
mogelijk moeten zijn in onze uitingen: jij houdt van lezen, maar nu je op
straat bent of in de auto zit, waarom luister je dan niet naar een boek?
Download onze app.'
Het bedrijf
sponsorde vorig jaar wel de Luisterboek Award, maar dat was vooral een kans die
voorbij kwam – er zat geen grotere strategie achter. Hak: 'We begrepen dat de
CPNB op zoek was naar een naamsponsor. Dat paste zó goed bij ons, dat konden we
gewoon niet laten liggen.' Storytel zet de sponsoring dit jaar dan ook met
genoegen voort. 'En nee, onze eigen producties – hoe goed we die ook vinden –
komen niet in aanmerking voor de prijs.'
Het aanvankelijke
doel was om eind vorig jaar 5000 abonnees te hebben. Dat is bij lange niet
gelukt: Storytel heeft er nu duizend. Maar het moederbedrijf maakt zich niet
druk. In Zweden was ook een lange aanloop nodig. Met de nieuwe start hoopt
Storytel in Nederland uit te komen op 10.000 abonnees eind dit jaar. De uit
Zweden overgekomen marketingmanager Ambra Pierrou, die begin dit jaar is
begonnen, moet die ambitie mede realiseren.
Tegelijk breidt
Storytel het aantal eigen producties uit. De teller staat op dertig, dit jaar
moeten er nog 120 bij komen: tien per maand. Dat zijn allemaal titels die
uitgevers laten liggen. Ook Rubinstein – met wie Storytel samenwerkt voor de
productie, distributie en sales van fysieke exemplaren – krijgt in feite eerste
keuze. Hak: 'Zodra een andere uitgeverij het wil doen, hebben we dat liever.
Onze prioriteit is dat er zo veel mogelijk content beschikbaar is.'
De eigen producties
zijn in principe 'van alles wat'. Maar de nadruk ligt op populaire fictie:
spannende boeken, goodreads. 'Deels omdat onze gebruikers daar primair in
geïnteresseerd zijn, en deels omdat die titels relatief ondergesneeuwd zijn
geraakt in het huidige aanbod. Een Adriaan van Dis verkoopt als luisterboek
beter dan een Simone van der Vlugt. Nu is Van der Vlugt nog goed beschikbaar
als luisterboek, maar Marion Pauw bijvoorbeeld al minder en daaronder nog
minder. Terwijl je ook in die categorieën nog steeds kunt spreken van hele
goede boeken die heel veel lezers bereiken.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 14 jan)
Zie ook:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten