Studystore sluit in de loop van dit jaar
17 van de 21 winkels om zich te concentreren op verkoop en dienstverlening via
haar website. De vier resterende vestigingen worden servicepunten. Gedwongen
ontslagen zijn onvermijdelijk.
Twaalf
vestigingen gaan rond 1 april dicht, zo heeft het personeel afgelopen donderdag
te horen gekregen. De filialen in Groningen (Zernikeplein en Oude Kijk),
Maastricht (binnenstad), Utrecht (Heidelberglaan) en Tilburg volgen rond 1
oktober [Hier meer over Tilburg University]. De vier die daarna nog doorgaan als servicepunt zijn Wageningen, Den
Haag, Rotterdam (Erasmus Universiteit) en Amsterdam (Fraijlemaborg).
Studystore
sluit de winkels omdat de omzet al jaren verschuift richting online. 'Al sinds
2006', zegt manager campuswinkels Hylco Wijnants. 'Inmiddels maken de winkels
nog maar 15 procent van de omzet uit. Dan komt er moment dat je naar het kanaal
moet kijken. Na de overname van Studystore door Van Dijk Educatie in 2010 en de
overname van Studieboekencentrale in 2012 waren we nu voor het eerst in staat
een goede analyse te maken.'
De winkels als
geheel maakten in 2014 een bescheiden winst, maar zouden in 2015 rode cijfers
schrijven. 'Ook dat is een reden om nu te beslissen over de toekomst van het
winkelkanaal.' Grofweg de helft van de filialen maakte al verlies. In plaats
van alleen die winkels te sluiten, kiest Studystore voor een onlinestrategie.
Dat betekent: besparen op huisvestiging en personeel en de noodzakelijke
investeringen doen in dienstverlening, productontwikkeling via de site.
'Voor we deze
beslissing namen, hebben we het afgelopen half jaar allerlei vermoedens
gecheckt over de winkels', licht Wijnants toe. 'Wat betekenen bijvoorbeeld de
winkels voor de relatie met de universiteiten en hogescholen? Dat bleek gering
te zijn. De instellingen snappen heel goed dat de verkoop verschuift naar
internet. Zij zien zelf ook leermiddelen digitaler worden. Goede
dienstverlening blijkt dan veel belangrijker te zijn voor de relatie.'
Vervolgens heeft
Studystore per winkel gekeken naar de gevolgen van mogelijke sluiting. 'In
sommige plaatsen zitten grote studieverenigingen die boeken verkopen. Via hen
kunnen wij studenten blijven verdienen, terwijl zij in feite een concurrent –
de winkels - kwijt raken. Maar bijvoorbeeld in Wageningen doet de
studievereniging dat niet. Daarom blijven we daar.'
De vier tot
servicepunten om te bouwen filialen behoren tot de vier grootste en best
draaiende van Studystore. 'In Rotterdam is het volume erg groot omdat wij ook
readers verkopen en de afdracht van PRO-rechten regelen. En in Den Haag en
Amsterdam zit respectievelijk ook Van Stockum en Athenaeum Boekhandel op de
campus. Daar kunnen we niet zomaar weggaan. Bovendien zijn die locaties nog
rendabel.'
In de plaatsen
waar de campusboekhandel helemaal verdwijnt, zal de website de basis zijn van
de relatie met de onderwijsinstelling. 'Met hogescholen, die weinig
studieverenigingen kennen, waren wij al langer in gesprek. Hadden we vaak ook
al samenwerkingsovereenkomsten – over de inrichting van het proces, wanneer
delen we welke informatie, enzovoorts. In de toekomst gaan we die samenwerking
intensiveren, ook door digitale leermiddelen aan te bieden.'
Studystore zal
ook meer besteden aan marketing om studenten aan de winkel te binden, vervolgt
Wijnants, 'maar het belangrijkste is de investering in online dienstverlening,
zodat de site hét platform wordt voor verkoop en productontwikkeling bij iedere
onderwijsinstelling.'
Bij de 21
winkels werken in totaal 67 mensen. Daarvan hebben er 13 een tijdelijk contract
en kunnen er mogelijk negen terecht op de servicepunten. Wijnants: 'Daarnaast
vervallen in ons distributiecentra, voornamelijk in Emmen, plekken van vijf
mensen met een vast contract en 13 flexwerkers. Ook omdat het voor mensen uit
Vlissingen en Leeuwarden te ver is op het hoofdkantoor in Kampen te gaan
werken, kan dit niet zonder gedwongen ontslagen. Dat is natuurlijk een groot
drama.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 jan)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten