Ook Marja Duin ziet een zekere angst voor kritiek. Zij werkte
acht jaar als redacteur voor Becht en Archipel. Al tijdens de laatste baan die
ze in deeltijd uitvoerde, begon ze aankomende auteurs te begeleiden. Dat beviel
zo goed dat ze, anders dan de andere drie, juist daar haar specialisatie van
heeft gemaakt. Momenteel coacht ze vijfentwintig auteurs in verschillende
stadia van een schrijftraject.
'Er is steeds meer bewustzijn dat een redacteur nuttig kan
zijn, omdat je zelf blind raakt voor je eigen fouten', meent ze. 'Maar er wordt
niet altijd naar gehandeld. Juist uit angst dat als een redacteur zich zo sterk
met een tekst bemoeit dat die niet meer van hen is. Dat hun stijl wordt
aangepast. Dat is niet zo. Een redacteur gaat heel voorzichtig met een tekst
om. Ik weet dat ik iemand begeleid bij de geboorte van zijn kindje.'
'Ik sluit altijd aan bij het niveau van de auteur', vervolgt
ze, 'Dan kan ik de positieve dingen benadrukken – en van daar uit verder gaan.
Tot het punt wordt bereikt dat de auteur in het begin heeft gezegd te willen bereiken.
Al is een manuscript nooit af, dat zeg ik er ook altijd bij. Als een tekst
eenmaal bij een uitgeverij ligt heeft die er ook weer van alles op aan te
merken.'
De auteur die ervoor kiest toch klant te worden, wordt vaak
gedreven door ambitie – niet om rijk en beroemd, maar om een zo goed mogelijke
schrijver te worden. Duin: 'Het zijn ook wat oudere mensen. Ze zijn op een
leeftijd dat ze echt nog iets willen realiseren in hun leven. Ook heb ik steeds
meer professionals – financial planners, salesmanagers – die een boek willen
schrijven om te gebruiken voor hun werk.'
De meeste
oud-redacteuren van uitgeverijen komen via-via aan hun klanten. Ongeacht of ze
nauwelijks online aanwezig zijn of, zoals Duin, juist actief bloggen,
twitteren, zich in discussies mengen op het forum van Schrijven Online. 'De
mond-tot-mondreclame is het belangrijkste', zegt Duin, die dan ook niet meer zo
actief is op internet als in het begin. Post krijgt ook klanten via Script+.
Meurs en Duin
hebben hun tarieven expliciet op hun eigen site vermeld. Voor een analyse &
advies, waarbij Meurs maximaal 10.000 woorden leest, vraagt ze 250 euro.
Redactie kost bij haar 20,50 euro per 1000 woorden. Duin vraagt voor een
quickscan 200 euro. Voor andere diensten geldt een uurtarief van 65 euro.
Redactie kost 25 euro per 1000 woorden. Alle prijzen zijn exclusief btw.
'Ik heb mijn
prijzen bewust erop gezet,' vertelt Duin, 'omdat ik er vaak tegenaan liep dat
ik veel tijd in mensen investeerde die toch geen klant werden. Ik voerde een
uitgebreid intakegesprek, gaf advies – en dan had men het geld er niet voor
over. Dan deden ze het liever zelf.' Meurs heeft dezelfde motivatie. 'Als
mensen de prijs hoorden, dachten ze: ik ken ook wel een familielid die d's en
t's kan checken.'
Het idee dat
redactie duur is komt vooral door de onderschatting van hoeveel tijd erin gaat
zitten. En het gebrek aan besef hoeveel waardevol het is om onder begeleiding
je boek te verbeteren. 'Als ik vroeger bij de uitgeverij in eigen beheer
uitgegeven boeken kreeg,' zegt Meurs, 'zag ik onmiddellijk of er was beknibbeld
op redactie. Het is gewoon minder goed. De investering daarin loont echt.'
De redacteuren berekenen
niet-publicerende auteurs weliswaar een hoger tarief dan uitgeverijen voor in
wezen hetzelfde werk, maar dat komt door het kwaliteitsverschil. Manuscripten
die ze voor uitgeverijen redigeren zijn al eerder bekeken en van feedback
voorzien. Meurs: 'Voor een particulier kan ik maximaal vijf tot tien bladzijden
per uur doen. Voor een uitgeverij, als het meezit, tien per uur. Mijn uurloon
is dan ongeveer hetzelfde.'
Tegelijkertijd
kan een auteur de rekening zo hoog laten oplopen als hij zelf wil, benadrukt
Medendorp. 'Auteurs komen vaak met manuscripten van duizend bladzijdes
aanzetten, terwijl je over dertig tot vijftig pagina's al zinnige redactionele
aanwijzingen kunt geven die doorgaans voor het hele boek gelden. Mijn tarief is
hoger als ik meer voorbereidingstijd nodig heb. Begin dus klein.'
Medendorp is
niet de enige oud-redacteur die schrijvers waarin ze gelooft onder zal proberen
te brengen bij een uitgeverij in haar netwerk. 'Ik kan dat alleen doen als ik
het echt veelbelovend vind', meent ook Duin. 'Ik moet aan mijn imago bij
uitgeverijen denken, van wie ik immers ook opdrachten krijg. Ik kan het me niet
veroorloven om met pulp aan te kom zetten.'
Maar het komt
voor. Duin bracht zes auteurs onder bij een uitgeverij. Onder wie
thrillerschrijfster Carina van Leeuwen. Duin leerde de rechercheur kennen omdat
ze was gevraagd feiten te verifiëren voor andere thriller. Duin daagde haar uit
zelf een boek te schrijven. Ze leverde eerst een 'heel slecht manuscript' in,
dixit Van Leeuwen zelf. Dankzij Duins begeleiding debuteerde ze toch bij A.W.
Bruna.
'Niet-gepubliceerde schrijvers zien mij wel als springplank,' zegt ook Post. 'Ze hebben allemaal een klein beetje last van een calimerocomplex. Ze zien de uitgeefwereld als een hermetisch bolwerk waar zij nooit binnenkomen. Als een geheim genootschap met ingewikkelde codes. Maar als ik het goed genoeg vind, help ik. Zeker. Ik heb nu een manuscript onder handen dat ik ga proberen onder te brengen.'
'Niet-gepubliceerde schrijvers zien mij wel als springplank,' zegt ook Post. 'Ze hebben allemaal een klein beetje last van een calimerocomplex. Ze zien de uitgeefwereld als een hermetisch bolwerk waar zij nooit binnenkomen. Als een geheim genootschap met ingewikkelde codes. Maar als ik het goed genoeg vind, help ik. Zeker. Ik heb nu een manuscript onder handen dat ik ga proberen onder te brengen.'
(Deel 2 en slot van een artikel dat eerder werd gepubliceerd in Schrijven Magazine nr. 1, 2015)
Zie ook:
- Deel 1 van dit stuk
- Deel 1 van dit stuk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten