Zelden verkoopt een debuut zo snel als Het meisje in de trein van Paula
Hawkins. Woensdag 6 mei publiceerde A.W. Bruna de thriller, eind deze week
zullen er al 56.000 exemplaren leverbaar zijn.
Meteen op de dag
van verschijnen besloot de uitgeverij te herdrukken. Gisteren was al de derde
druk leverbaar. 'Daarmee zitten we op 31.000 exemplaren', zegt pr coördinator
Saskia Hausel van A.W. Bruna. 'Vrijdag [vandaag dus] volgt een herdruk van 25.000 exemplaren.
Dan kijken we ook of we er nog tien- of vijftienduizend bij drukken die dan
volgende week leverbaar kunnen zijn.'
'Het snelst
verkopende debuut allertijden', kopt de uitgeverij dan ook in een persbericht. Of
dat waar is, is niet na te gaan. Het
meisje in de trein is bovendien feitelijk geen debuut: Hawkins schreef eerder
The Money Goddess, een gids met
financieel advies voor vrouwen, en vier romantische boeken onder het pseudoniem
Amy Silver. De bekendste daarvan verscheen in 2010 als Recessionista slaat terug in vertaling bij Karakter.
Maar opmerkelijk
is het natuurlijk wel. Een onbekende auteursnaam, over wie alleen de geruchten
uit Amerika en Engeland zijn overgewaaid. Hausel: 'Daar begon het succes met de
buzz op social media. In Amerika kwam ze in januari na twee, drie weken binnen
op nummer 1, waar ze dertien weken bleef staan tot de nieuwe David Baldacci –
ook een auteur van ons – op 1 binnenkwam. In Engeland kwam ze binnen op 2 en
een week later op 1. Nu zijn er 2,2 miljoen exemplaren verkocht.'
Het meisje in de trein lijkt hier dezelfde weg te bewandelen.
Tot nu toe is er vooral op social media over het boek gesproken. Een bericht op
het platform Hebban, dat tien exemplaren weggeeft, lokte bijvoorbeeld
tientallen reacties uit van mensen die stuk voor stuk lieten blijken
razendnieuwsgierig te zijn. Een lezer zei eigenlijk niet te kunnen wachten tot
de termijn van de wedstrijd is verstreken.
'In Vlaanderen,
waar het boek overigens een dag eerder verscheen, dook de pers er massaal op.
Met koppen als: 'De vrouw die Dan Brown van de troon stoot',' zegt Hausel. 'In
Nederland schreven alleen het AD, Metro en NRC al over dit boek geschreven. Toch worden we eigenlijk
platgebeld door boekhandels met vragen over herdrukken. Ze vragen ook steeds
meer posters aan.'
Ook de
marketingplannen gaat pas volgende week van start. Er zijn al
mini-vooruitboekjes (oplage: 8000 exemplaren) verdeeld onder boekhandelaren.
'Volgende week delen we die ook uit op de Libelle Zomerweken. Er komen nog advertenties
op de voorpaginas van De kranten. We hebben een plan met Metro en de verschillende ketens. En in week 22 volgt dan een
outdoor campagne.'
Komt het Het meisje in de trein morgen dan op 1
binnen in de Bestseller 60 – die de verkoop van vorige week tot en met zondag weergeeft? 'Dat denk ik niet', reageert Hausel. 'Eerder staat
Esther Verhoef weer op 1 [die, na vijf weken in de lijst, momenteel op 2 staat,
md]. Paula Hawkins komt er wel in, maar hoe hoog? We hopen bij de beste
twintig. Volgende week hebben we dan een beter beeld of dit fantastische boek
hét zomerboek gaat worden.' [Inmiddels is bekend dat Verhoef inderdaad op 1 staat en Hawkins op 9 is binnengekomen. In Vlaanderen kwam Hawkins binnen op 2.]
Behalve in het
Nederlands is Het meisje in de trein
ook al in vertaling uitgekomen in Griekenland, Servië, Zweden en Frankrijk. In
totaal zijn de rechten verkocht aan inmiddels veertig landen.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 12 mei)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten