'Maar
wat deed dat vele lezen met haar? Terwijl ik De bekentenissen van Zeno alleen maar rokend had kunnen lezen of me
om het hoofdstuk moest afrukken bij Ik
Jan Cremer, legde zij een roman na lezing onbewogen op de stapel KW – Kan
Weg.'
(Uit: Ik kom terug, Adriaan van Dis, p. 72)
Adriaan
van Dis' moeder, dat wil zeggen: de moeder die hij presenteert in zijn
Libris-winnende roman Ik kom terug,
hield van lezen. Haar hele leven lang. Drie à vier boeken per week, de een na
de ander. Als moeder en zoon begin jaren zestig tegelijk in de huiskamer lazen
'haalde zij makkelijk zestig bladzijden per uur. Ik sukkelde tegen de twintig.'
Maar ja – zie het bovenstaande citaat – wat deed het met haar?
De
suggestie is dat de moeder, anders dan de latere schrijver zelf, alleen maar
las om de tijd te doden. Of op zijn best om escapistische redenen. De
voorliefde voor esoterie doet ook vermoeden dat ze het genot van een literaire
sensatie niet kende. 'Als een detective te spannend werd', staat er ook nog,
'legde ze hem weg om de zenuwen met een ernstiger boek af te koelen.'
Maar
Van Dis' moeder was gewoon ouder. Welke vijftigplusser voelt nog de behoefte te
kettingroken bij een meeslepend boek? Om zich af te rukken bij een seksueel
opwindend boek? Als je zelf nog een tiener bent snap je dat niet.
Ikzelf
behoor nog niet tot die leeftijdscategorie, maar ik merk wel hoe makkelijk ik
tegenwoordig een boek na lezing onbewogen op de stapel KW leg – Kan Weg. Mijn
boekenkast is vol, waarom zou ik ruimte maken voor een roman die 'best aardig'
was? Alleen boeken van een auteur die ik volg mogen in de kast. En boeken ja
die me echt iets doen. Maar die worden steeds zeldzamer.
Ze wist dus echt wel onderscheid te maken tussen goede literatuur en
flutboeken.
Zie ook:
- De 'gevreesde' schrijver van Thomas Verbogt
- Niña Weijers in 'De consequenties' over literatuurliefhebbers
Zie ook:
- De 'gevreesde' schrijver van Thomas Verbogt
- Niña Weijers in 'De consequenties' over literatuurliefhebbers
Geen opmerkingen:
Een reactie posten