Knolpower! van Enzo Knol is
momenteel dé bestseller van FC Klap. En dat terwijl het boek alleen op de site van de vlogger te koop is. Directeur Rob Klap van de uitgeverij roept het boekenvak
op met zijn allen na te denken hoe het mee kan profiteren van dit nieuwe,
immens populaire medium.
Knol kondigde zijn
eigen boek precies twee weken geleden in zijn 800e vlog aan. Vanaf dat moment
konden de bijna een miljoen abonnees van zijn Youtube-kanaal voor 14,99 euro Knolpower! bestellen. Vorige week
vrijdag presenteerde hij het boek in een sporthal in Hilversum, waar
driehonderd fans een gesigneerd exemplaar konden kopen. En inmiddels zijn er
meer dan 4.500 exemplaren verkocht. 'En dat is dus ook echt betaald en
verstuurd', zegt Klap. 'Er is uiteraard geen recht van retour.'
Knol betrekt zijn
kijkers nadrukkelijk bij het boek. In aflevering 800 bezoekt hij het kantoor
van FC Klap – zo trakteert hij vormgeefster Mirjam Bakker, die allemaal
opgestuurde selfies van Knol-kijkers in het omslag verwerkte, op een
confettidouche. In aflevering 802 is hij met zijn vriendin en moeder bij
uitgeverij Ten Brink, waar Knolpower!
wordt gedrukt. In aflevering 809 heeft hij de stapel in huis en kan hij er voor
het eerst door bladeren. En in aflevering 811 is de presentatie in Hilversum te
zien.
FC Klap heeft het 164
pagina's tellende boek in zijn geheel gemaakt, uiteraard in nauw overleg met
Knol zelf. Van de inhoud – interviews
met Knols familieleden, een fotoreportage van zijn jeugd in Assen, een
spoedcursus vloggen, een overzicht van de spraakmakendste vlogs en de grootste
bloopers – tot de vormgeving en productie. Alleen de verzending verzorgt Knols
vaste distributiepartner, die ook zijn merchandising verstuurt.
'Wij zijn met Enzo in
contact gekomen omdat wij ook het Boer zoekt vrouw-magazine hebben gemaakt',
vertelt Klap. 'De producent van dat programma is verbonden aan Divimove, dat
wereldwijd honderden Youtubers vertegenwoordigt. Knol was al in gesprek met een
aantal andere uitgeverijen, maar was daar niet tevreden over. Divimove zei
toen: ga eens met FC Klap praten. Een van de punten waarom hij niet tevreden
was, was dat die uitgeverijen het boek via reguliere kanalen wilden verkopen.'
Knol wil Knolpower! per se alleen via zijn eigen
site verkopen. Klap: 'Hij heeft gezegd: het kan best dat ik dan minder verkoop,
maar ik wil het op dit moment graag zelf doen. Ik vermoed dat een van de
redenen is dat als het boek goed loopt, hij er meer aan verdient.' Klap geeft
geen details over hun financiële afspraken maar zegt wel: 'Wij hebben een
verdeling gemaakt dat ook recht doet aan al ons werk. Hij krijgt daarbij per
exemplaar meer dan het traditionele royaltypercentage.'
Het is niet dat Klap
zelf de boekhandel wilde overslaan. 'Je verkoopt dan zeker meer. Of je dan ook
meer verdient is een tweede.' Maar voor partijen als Divimove en Knol zijn de
kosten voor tussenhandelaars als CB en boekhandel te hoog. 'Zij hebben
rechtstreeks contact met hun doelgroep, dat bovendien volkomen gewend is online
te bestellen. Zij willen, als ze bijvoorbeeld met een boek komen, dan volledig
meebepalen wat een uitgever doet en daarvoor royaler gehonoreerd worden dan
auteurs gewend zijn.'
Tot nu toe zijn er weinig andere Nederlandse vloggers met een boek. Klap
verwijst naar Mascha Feoktistova die vorig jaar Happy life (Bertram + De Leeuw) uitbracht en daarmee 14 weken in de
Bestseller 60 stond – al is dat eerder een blogger (over beauty) dan een
vlogger. Maar het zal zeker niet bij Knol alleen blijven. Klap is al, via
Divimove, met een aantal andere vloggers in gesprek. En ook van hun boeken is
het maar de vraag of die via de boekhandel te krijgen zullen zijn.
Klap: 'Het zijn, mede
door de wensen van de Youtubers, lastige boeken om goed rond te rekenen. De
boekhandel zal er zelf ook over na moeten denken wat ze wil met dit hele nieuwe
medium die echt een enorm bereik heeft. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als
boeken zoals Knolpower! enige tijd na
verschijnen alsnog in de boekhandel liggen. Eventueel kan dat ook via een keten
die het boek wil adopteren en er dan echt mee uitpakt. Daar zijn nu trouwens
met Knol nog geen afspraken over gemaakt.'
Dat er belangstelling
is voor boeken van vloggers is zeker. In Engeland staat momenteel de tweede
roman Girl Online: On Tour van Zoella
op een. In Amerika stonden deze week drie boeken van vloggers in de top 20 – van
Tyler Oakley (op 7), Dan Howell en Phil Lester (op 13) en PewDiePie (op 20). En
in Nederland krijgt FC Klap dagelijks boekhandels aan de lijn die
– tevergeefs – Knolpower! voor
een klant proberen te bestellen. 'Dat is helaas niet voor elk boek het geval',
zegt Klap.
Dat laatste neemt
niet weg dat het met de boekenpoot van het mediabedrijf 'goed' gaat, aldus
Klap. 'Wij hadden dit jaar een boek over John de Mol dat we konden herdrukken.
En we presenteren volgende week twee nieuwe boeken: van Vincent Bijlo en Will
Luikinga waar we best wat van verwachten. Maar het is soms lastig aan boeken te
verdienen. Juist daarom is het ook goed om naar alternatieven te kijken zoals
het maken van een boek voor Knol.'
FC Klap richt zich,
als uitgever van tijdschriften en boeken, op omroepen. Het geeft vakblad Broadcast magazine uit, maakt speciale
magazines voor de Top 2000 en The Voice of Holland en publiceert ieder half
jaar een Z@ppelin-doeboek. Ook geeft FC Klap boeken uit van Boer Jos (van Boer
zoekt vrouw), inmiddels twee Koffietijd kookboeken (een spin off van het
gelijknamige RTL-programma) en een greep uit de hoogtepunten van het
Radio4-programma Een goede morgen met...
Klap: 'Wij zitten in
Hilversum. Dat heeft zijn voordelen. We proberen elk boek zoveel mogelijk
exposure te geven via de media. Maar het is – helaas – geen gouden regel dat
als een boek op tv komt het ook succesvol is. Het wisselt per uitgave, zoals
dat voor iedere uitgever geldt. Ik proef ook niet echt méér concurrentie van
andere uitgevers die een boek van een radio- of tv-programma willen maken. Ik denk
omdat zij ook hebben ervaren dat die gouden regel niet geldt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 30 okt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten