maandag 2 november 2015

Nederlands populairste vlogger Enzo Knol verkoopt eigen boek alleen zelf (Boekblad)

Knolpower! van Enzo Knol is momenteel dé bestseller van FC Klap. En dat terwijl het boek alleen op de site van de vlogger te koop is. Directeur Rob Klap van de uitgeverij roept het boekenvak op met zijn allen na te denken hoe het mee kan profiteren van dit nieuwe, immens populaire medium.

Knol kondigde zijn eigen boek precies twee weken geleden in zijn 800e vlog aan. Vanaf dat moment konden de bijna een miljoen abonnees van zijn Youtube-kanaal voor 14,99 euro Knolpower! bestellen. Vorige week vrijdag presenteerde hij het boek in een sporthal in Hilversum, waar driehonderd fans een gesigneerd exemplaar konden kopen. En inmiddels zijn er meer dan 4.500 exemplaren verkocht. 'En dat is dus ook echt betaald en verstuurd', zegt Klap. 'Er is uiteraard geen recht van retour.'
Knol betrekt zijn kijkers nadrukkelijk bij het boek. In aflevering 800 bezoekt hij het kantoor van FC Klap – zo trakteert hij vormgeefster Mirjam Bakker, die allemaal opgestuurde selfies van Knol-kijkers in het omslag verwerkte, op een confettidouche. In aflevering 802 is hij met zijn vriendin en moeder bij uitgeverij Ten Brink, waar Knolpower! wordt gedrukt. In aflevering 809 heeft hij de stapel in huis en kan hij er voor het eerst door bladeren. En in aflevering 811 is de presentatie in Hilversum te zien.
FC Klap heeft het 164 pagina's tellende boek in zijn geheel gemaakt, uiteraard in nauw overleg met Knol zelf.  Van de inhoud – interviews met Knols familieleden, een fotoreportage van zijn jeugd in Assen, een spoedcursus vloggen, een overzicht van de spraakmakendste vlogs en de grootste bloopers – tot de vormgeving en productie. Alleen de verzending verzorgt Knols vaste distributiepartner, die ook zijn merchandising verstuurt.
'Wij zijn met Enzo in contact gekomen omdat wij ook het Boer zoekt vrouw-magazine hebben gemaakt', vertelt Klap. 'De producent van dat programma is verbonden aan Divimove, dat wereldwijd honderden Youtubers vertegenwoordigt. Knol was al in gesprek met een aantal andere uitgeverijen, maar was daar niet tevreden over. Divimove zei toen: ga eens met FC Klap praten. Een van de punten waarom hij niet tevreden was, was dat die uitgeverijen het boek via reguliere kanalen wilden verkopen.'
Knol wil Knolpower! per se alleen via zijn eigen site verkopen. Klap: 'Hij heeft gezegd: het kan best dat ik dan minder verkoop, maar ik wil het op dit moment graag zelf doen. Ik vermoed dat een van de redenen is dat als het boek goed loopt, hij er meer aan verdient.' Klap geeft geen details over hun financiële afspraken maar zegt wel: 'Wij hebben een verdeling gemaakt dat ook recht doet aan al ons werk. Hij krijgt daarbij per exemplaar meer dan het traditionele royaltypercentage.'
Het is niet dat Klap zelf de boekhandel wilde overslaan. 'Je verkoopt dan zeker meer. Of je dan ook meer verdient is een tweede.' Maar voor partijen als Divimove en Knol zijn de kosten voor tussenhandelaars als CB en boekhandel te hoog. 'Zij hebben rechtstreeks contact met hun doelgroep, dat bovendien volkomen gewend is online te bestellen. Zij willen, als ze bijvoorbeeld met een boek komen, dan volledig meebepalen wat een uitgever doet en daarvoor royaler gehonoreerd worden dan auteurs gewend zijn.'
Tot nu toe zijn er weinig andere Nederlandse vloggers met een boek. Klap verwijst naar Mascha Feoktistova die vorig jaar Happy life (Bertram + De Leeuw) uitbracht en daarmee 14 weken in de Bestseller 60 stond – al is dat eerder een blogger (over beauty) dan een vlogger. Maar het zal zeker niet bij Knol alleen blijven. Klap is al, via Divimove, met een aantal andere vloggers in gesprek. En ook van hun boeken is het maar de vraag of die via de boekhandel te krijgen zullen zijn.
Klap: 'Het zijn, mede door de wensen van de Youtubers, lastige boeken om goed rond te rekenen. De boekhandel zal er zelf ook over na moeten denken wat ze wil met dit hele nieuwe medium die echt een enorm bereik heeft. Het zou bijvoorbeeld leuk zijn als boeken zoals Knolpower! enige tijd na verschijnen alsnog in de boekhandel liggen. Eventueel kan dat ook via een keten die het boek wil adopteren en er dan echt mee uitpakt. Daar zijn nu trouwens met Knol nog geen afspraken over gemaakt.'
Dat er belangstelling is voor boeken van vloggers is zeker. In Engeland staat momenteel de tweede roman Girl Online: On Tour van Zoella op een. In Amerika stonden deze week drie boeken van vloggers in de top 20 – van Tyler Oakley (op 7), Dan Howell en Phil Lester (op 13) en PewDiePie (op 20). En in Nederland krijgt FC Klap dagelijks boekhandels aan de lijn die – tevergeefs – Knolpower! voor een klant proberen te bestellen. 'Dat is helaas niet voor elk boek het geval', zegt Klap.
Dat laatste neemt niet weg dat het met de boekenpoot van het mediabedrijf 'goed' gaat, aldus Klap. 'Wij hadden dit jaar een boek over John de Mol dat we konden herdrukken. En we presenteren volgende week twee nieuwe boeken: van Vincent Bijlo en Will Luikinga waar we best wat van verwachten. Maar het is soms lastig aan boeken te verdienen. Juist daarom is het ook goed om naar alternatieven te kijken zoals het maken van een boek voor Knol.'
FC Klap richt zich, als uitgever van tijdschriften en boeken, op omroepen. Het geeft vakblad Broadcast magazine uit, maakt speciale magazines voor de Top 2000 en The Voice of Holland en publiceert ieder half jaar een Z@ppelin-doeboek. Ook geeft FC Klap boeken uit van Boer Jos (van Boer zoekt vrouw), inmiddels twee Koffietijd kookboeken (een spin off van het gelijknamige RTL-programma) en een greep uit de hoogtepunten van het Radio4-programma Een goede morgen met...
Klap: 'Wij zitten in Hilversum. Dat heeft zijn voordelen. We proberen elk boek zoveel mogelijk exposure te geven via de media. Maar het is – helaas – geen gouden regel dat als een boek op tv komt het ook succesvol is. Het wisselt per uitgave, zoals dat voor iedere uitgever geldt. Ik proef ook niet echt méér concurrentie van andere uitgevers die een boek van een radio- of tv-programma willen maken. Ik denk omdat zij ook hebben ervaren dat die gouden regel niet geldt.'
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 30 okt) 

Geen opmerkingen: