De boekhandel
reageert geschokt op het overlijden van Wim Brands. Als radio- en
tv-presentator was hij van groot belang voor het vak.
Willeke van der Meer van boekhandel Kooyker in Leiden had na
de verhuizing naar een nieuw pand Brands vorig jaar bewust als eerste gast
uitgenodigd. 'Hij had toen net de bloemlezing uit [De Nederlandse literatuur van de XXIe eeuw, md]. We merkten: dat is
voor ons publiek. Dus wij dachten: dan hebben we meteen een trekker. Dat bleek
ook het geval te zijn.'
Volgens de boekverkoopster zorgde Brands ervoor 'dat de
lezer in contact bleef met de boekhandel'. Hij bracht op radio en vooral
televisie 'elke keer nieuwe boeken onder de aandacht. Een heel gevarieerd aanbod:
literatuur, geschiedenis, literatuur, waarover hij op een diepgaande manier met
de auteurs sprak. Ik zag het als een keurmerk als hij er aandacht aan
besteedde. Zeker voor ons publiek. De boeken uit zijn programma moesten wij
hebben. Recent nog Het oerboek van de
mens. Nadat hij er aandacht aan had besteed, hebben we er vijftig
exemplaren of zo van verkocht.'
Fabian Paagman van Paagman in Den Haag looft de manier
waarop Brands 'goede, levendige gesprekken' hield, waarin 'hij altijd wegbleef
van populaire, commercieel makkelijke titels'. Het ging hem om de inhoud. 'Hij
had daar oprechte interesse voor. En omdat hij zo'n integere persoon was, waren
zijn adviezen extra waardevol. Als hij boeken besprak, had dat direct een
weerslag op de vraag in de winkel en dus voor onze voorraadbepaling.' Als de
VPRO Brands' boekenprogramma doorzet met een andere presentator zal die dan ook
niet meteen dezelfde invloed hebben. 'Wie een boek in de krant bespreekt, maakt
niet uit. Maar op televisie is de drager veel belangrijker.'
Hij vergelijkt Brands invloed met die van De Wereld Draait Door. 'Voordat DWDD
prominent aandacht aan boeken gaf, was hij lange tijd de enige die iets deed in
de droogte van goede media-aandacht voor boeken. De commerciële impact nu is
onvergelijbkaar. Maar dat geeft niet. Beide programma's hadden een andere
doelgroep. Het belangrijkste is dat er diversiteit is.'
Brands had ook een maandelijkse talkshow bij Donner in
Rotterdam. Leo van de Wetering mailt daar – 'na een doorwaakte nacht' – over: 'Na
een live gesprek voor de
radio in 2012 met Bert Keizer, in het directiekantoor van Donner aan de
Lijnbaan, heb ik hem brutaalweg gevraagd of hij met ons een programma wilde
maken. Met een korte onderbreking rond het faillissement van Polare, heeft hij
maandelijks bij Donner zijn gasten ontvangen, totdat hij in januari plotseling
zijn programma opschortte – tot aan de zomer, zo luidde het. Hij werd vervangen
door Marcel Möring, die tijdelijk het stokje zou overnemen. Het is heel
verdrietig te beseffen dat Wim, deze onvergelijkelijke ambassadeur van het
boek, nooit meer aan het woord zal komen.'
Van de Wetering prijst Brands' betekenis voor specifieke auteurs en voor het vak in zijn geheel. 'Wim representeerde de afgelopen tien jaar als niemand anders het lezen, het glorieuze lezen van boeken. En hoe een goed gesprek met Wim de verkoopcijfers omhoog kon stuwen: denk recentelijk nog aan Arita Baaijens en haar Zoektocht naar het paradijs.' Hij zal daar later nader op ingaan in een column voor Boekblad magazine.
Van de Wetering prijst Brands' betekenis voor specifieke auteurs en voor het vak in zijn geheel. 'Wim representeerde de afgelopen tien jaar als niemand anders het lezen, het glorieuze lezen van boeken. En hoe een goed gesprek met Wim de verkoopcijfers omhoog kon stuwen: denk recentelijk nog aan Arita Baaijens en haar Zoektocht naar het paradijs.' Hij zal daar later nader op ingaan in een column voor Boekblad magazine.
(Eerder gepubliceerd op Boekblad.nl, 5 apr)
1 opmerking:
De man laat een gat achter. De televisie die hij maakte kon enkel door hem op die manier worden gemaakt. Ik hoop/wens dat er een even boeiend alternatief de kans krijgt om de fakkel over te nemen. Ik vermoed dat dat is wat Wim Brands zelf ook zou hebben gewild.
Een reactie posten